חדשות וחדשנות בחינוך >

בוחרים ניסוי לחלל

במסגרת תוכנית ספייס לאב של קרן רמון, בו התלמידים מציעים ניסויים למחקר שישלח לחלל וייערך בו, התקיים בבית החינוך אמית באר טוביה אירוע בו נבחר הניסוי שייצג את התיכון בתחרות הארצית.

באירוע נכחו הורי המשתתפים מכיתות ח’ וט’, קובי אביבי ראש המועצה, דורון חנין מנהלת אגף החינוך, הנהלת בית הספר, שיה המלווה את התלמידים מטעם קרן רמון וכן חבר השופטים שבחר את הפרוייקט המצטיין; פרופסור חיים סוכובסקי, ד”ר שמרית ממן וד”ר ניצן ממן.

המשתתפים הפגינו מקוריות, חשיבה יצירתית וידע רב בנושא. הקבוצה שניצחה בתחרות תחקור בעזרת מומחים, מחקרים קודמים וניסויים שונים – את הקשר בין המיקרו כבידה לתהליך הפיברילוגנזה בקולגן האנושי בחלל והתלמידים ייצגו את תיכון אמית באר טוביה בתחרות הארצית, במסגרתה יקבלו הזדמנות ייחודית והיסטורית לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית בנאס”א.

במסגרת התכנית, התלמידים מבצעים מספר משימות מסגרת, אשר קרויות ע”ש חברי צוות מעבורת הקולומביה, ומטרתן לצייד את הקבוצה בארגז כלים עשיר לטובת ביצוע משימת השיא- תחרות שליחת ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית.

הפיברילוגנזה הם תאים עיקריים של רקמות חיבור של בני האדם, הקולגן הוא חלבון מבני המצוי בעצמות, בעור, בשרירים, בגידים, בסחוסים ובכלי הדם – מהווה בעצם את השלד עליו בנויים הרקמות והאיברים. ממצאים מעידים על כך שאסטרונאוטים שחזרו אחר שהייה ממושכת בתנאי אי כבידה בחלל סבלו מחולשה ברקמות שונות כולל עצמות, שרירים, גידים, ורצועות, וכן פגיעה בראייה. עדויות ראשוניות בספרות מעידות על כך שייתכן ותהליך הפיברילוגנזה בתנאי חוסר כבידה נפגע וכתוצאה מכך נגרמת פגיעה במבנה הרקמות ובתפקוד האיברים. למרות זאת עד היום לא הוכחה הטענה שאכן קיימת פגיעה ישירה בתהליך הפיברילוגנזה.

התלמיד עמית צרפתי משתף: פרוייקט החלל מרתק אותי ואני מאמין שזה באמת יעזור לי בחיים להגשים חלום ולעבוד בסוכנות החלל (ספייסאקס)”.

חברו לכיתה, נגב בקר מוסיף: “החוויה שלי מהפרוייקט היא עבודה בקבוצה עם מטרה משותפת. השאיפה שלי היא להיות טייס קרב ואני מאמין שההשתתפות שלי בפרוייקט תעזור לי להגיע לשם”.

המורה המלווה רותם בראל: “זכיתי להיכנס לקבוצת ספייסלאב כמורה מלווה, כדי לקדם תלמידים בעלי שאיפות גבוהות, אמביציונים וחדורי מטרה שמהם אני למדה כל שבוע על נושאים חדשים ומעניינים, על החלל ועל הגשמת חלומות. אני סקרנית לראות ולשמוע מה יהיה עם כל תלמיד ותלמיד גם בהמשך. ואני צופה להם גדולות”.

פורסם בתאריך: 26.12.2021