חדשות וחדשנות בחינוך >

אמית מודיעין – מצדיעים למורים

מספר ימי המילואים בתיכון אמית במודיעין, הוא אולי הגדול ביותר בארץ. עשרה מהמורים הם קצינים במילואים ושלושה מתוכם, הנם סגני אלופים שלאחר עשרות שנים בצבא הקבע בחרו להתגייס לחינוך.
יקי בטש מלמד באמית בנים מודיעין כבר שבע שנים כמחנך וכמורה לתנ”ך, חינוך גופני ואחראי מערכת. קודם לכן שימש כקצין הנדסה ראשי ואחראי על תחום הגנת המחנות בצה”ל, והשתחרר לאחר 26 שנות שירות צבאי בדרגת סא”ל. “תעודת הוראה עשיתי כבר במסגרת לימודי עתודה”, הוא מספר. “זה משהו שהיה בי תמיד. עסקתי לא מעט שנים בהדרכה והוראה. גם המשפחה שלי; ההורים ואחיות הם בתחום ההוראה”.
“מעבר לרקע הצבאי, הנסיון בתחומים רבים, נתן פרספקטיבה רחבה מאוד למצבים שונים והתנהלות, כמו גם לקיחת דברים בפרופורציה”, מסביר יקי, שגם כיום עושה הרבה ימי מילואים ומשמש כראש צוות ביקורות בחטיבת המבצעים. “בית הספר לא דומה להתנהלות צבאית, אבל יש התנהלות צבאית שיכולה להתאים למרכיבי ניהול בבית הספר, בפן הארגוני”. לדבריו, התלמידים רואים הרבה מודלים בבית הספר, רוב המורים עושים מילואים ומגיעים על מדים. “הם מכירים את הרקע של כל המורים ששרתו ועדיין משרתים ביחידות קרביות. הם רואים את המורים יוצאים למילואים וזה בהחלט מסקרן ומדרבן אותם”.
נתן ליבוביץ’ שרת 25 שנה בצה”ל עד לסמח”ט בתותחנים והשתחרר גם הוא בדרגת סגן אלוף לפני כארבע שנים. תוך כדי חופשת פרישה כבר עשה הסבה להוראה, כך שחודשיים אחרי השחרור כבר שימש כמחנך מן המניין באמית בנים מודיעין. “תוך כדי השירות הצבאי, למדתי משפטים וסיימתי שני תארים”, הוא מגלה. “משך אותי לעשות את ההסבה מתוך שליחות וגם רצון לעבוד וללמד את הנוער”.
לדבריו, חלק מהתפקיד של מפקד בצבא הוא גם עשיה בתחום החינוך, כך שהמעבר היה טבעי עבורו. “בצבא מגיעים לכל שכבות האוכלוסיה וזה נתן לי רקע אחר של עבודה עם בני נוער. ערך השירות הצבאי והנתינה עובר כאן לתלמידים גם בזכות ימי המילואים של המורים”. המורה השלישי בדרגת סא”ל הוא ג. (שם בדוי) הוא שירת ביחידה מסווגת השתתף במבצעים רגישים ביותר ומשם הגיע לעולם החינוך.
שמעון וייס מנהל החטיבה באמית מודיעין הוא מפקד פלוגה במילואים. סרן בדרגתו את יוסקה יוגב המורה לשלח הוא פגש בחדר המורים. ביקש ממנו לעבור ליחידת המילואים שלו ולהיות סגן מפקד הפלוגה. “גם כשאנחנו בבית הספר אנחנו בהפסקות מנהלים את הפלוגה וכשאנחנו במילואים אנחנו ממשיכים לעזור בניהול בית הספר”, אומר וייס, “גם בחינוך וגם בצבא, האנשים עושים את ההבדל. אני יודע שכשיוסקה בסביבה אפשר לישון בשקט”. יוגב: “שמעון ביקש ממני להצטרף אליו, עשיתי זאת בשמחה ואנחנו צוות לכל דבר”.
כמו חבריהם, גם הם יוצאים לעשרות ימי מילואים כל שנה. ויחד עם שאר הקצינים הרבים שמשרתים במילואים, הדבר מייצר כאב ראש למנהל.
ליאור הלוי, מנהל בית החינוך אומר כי המילואים והשירות הצבאי הם ערך וגם אם יש קושי טבעי במציאת מחליפים כאשר המורים במילואים, העובדה שרבים מהם קצינים שמשרתים במילואים, משמעותית ומעבירה מסר חינוכי ברור של נתינה ואחריות למדינה. יקי, נתן, שמעון ושאר הקצינים במילואים שמלמדים אצלנו, מעניקים לתלמידים חוסן ישראלי אמיתי שללא ספק משפיע על לקיחת אחריות לימודים וחברתית וכמובן המשך דרכם בגיוס משמעותי לצה”ל ובחברה הישראלית”.

פורסם בתאריך: 29.08.2021