חדשות וחדשנות בחינוך >

הניסוי שיטוס לחלל: תלמידי אמית צפת הציעו לטהר מים באמצעות צמחים בחלל וזכו בגמר הספייס לאב

בגמר הארצי של תחרות גמר הספייס לאב של קרן רמון שהתקיים השבוע (שני), זכתה נבחרת תלמידי ישיבת אמית צפת. המשמעות היא שהניסוי מצפת ייערך בחלל. איתן סטיביה, האסטרונאוט הישראלי השני, שהכריז על הזכיה של תלמידי צפת – יקח עימו את הניסוי של תלמידי הישיבה התיכונית אמית צפת לתחנת החלל הבין לאומית, שם הוא יבוצע.
הניסוי שנקרא ‘כח המורינגה’, עוסק בטיהור מים באמצעות אבקת זרעי צמח מורינגה וחוטי נחושת ומהווה פריצת דרך מדעית בכל קנה מידה. שיטה זו לטיהור מים נעשית בארצות שונות באפריקה ופורסמה במספר מאמרים. כדי להוכיח את יעילות הניסוי, רצו התלמידים לבדוק האם שיטה זו עובדת גם על מי קולחין ברמות טיהור שונות.
הניסוי של התלמידים, נבדק בארץ, במעבדות מתקדמות ובשיתוף פלג הגליל, והביא תוצאות מדהימות. בשנה הקרובה הוא צפוי להיבדק גם בחלל. ואם יצליח יוכל לשנות דברים מהותיים הן בשגרת חיי האסטרונאוטים והן בתחומים נוספים הקשורים להתפתחות החיים בחלל.
אלנתן עמיצור תלמיד כיתה ח’ בישיבה התיכונית אמית צפת אומר כי המיוחד בניסוי הוא “שהוא פרקטי מאוד ויכול לעזור לאסטרונאטים בחלל וגם למדינות מתפתחות שסובלות ממחסור במים ושיש בהן פחות אמצעים ומערכות לסינון מים. בניסוי שעשינו במעבדה בבית הספר אחרי ששמנו במי שופכין גם זרעי מורינגה וגם נחושת, הגענו לתוצאה של אפס חיידקים ולטיהור מוחלט”.
עמיצור מתרגש מכך שהניסוי שעשה עם חבריו מגיע לחלל: “עבדנו על זה מתחילת השנה. גם בתקופת הקורונה, גם פנים אל פנים וגם בזום. אני שמח שהצלחנו בהצגה לשופטים הישראלים ובהצגה לשופטים האמריקאים של נאסא”.
אורית מרצבך המורה למדעים וכמהיה נוב – המנטור מטעם קרן רמון מציינים: “פנינו למספר גורמים ולבסוף הגענו לתאגיד המים פלג הגליל שנענה בשמחה גדולה לאתגר והעמיד לרשותנו את כל האמצעים הדרושים על מנת שהניסוי יצא לפועל, וכמובן שחדוות הלמידה של תלמידנו הייתה שווה את הכל”.
ראש העיר צפת שוקי אוחנה בירך את התלמידים והמורים על הזכיה: “צפת על המפה גם בחלל. ההישג המרשים ומשלוח הניסוי של תלמידי צפת לחלל הוא כבוד גדול לעיר. אנחנו ממשיכים בהשקעה כבירה בחינוך ילדינו, דור העתיד שלנו. צפת מובילה בחינוך”.
נדביה נאה, מנהל הישיבה התיכונית אמית צפת: “שוב ושוב מתברר שמסירות חינוכית, קשר אישי, אמון ואהבה אמיתית, הם הבסיס לכל תהליך לימודי. אנו שמחים ומתרגשים על הזכות לחבר את תלמידנו לפסגת המדע בעולם ולהוכיח שוב, שכאשר רוצים, גם השמים, כפשוטו, הם לא הגבול. אני מודה לאורית, כמהיה והנערים על מסע מרתק ולשותפים האמיצים שלנו בעיריית צפת, רשת אמית ומשרד החינוך”.
ד”ר אמנון אלדר מנכל רשת אמית ברך את הזוכים ואמר כי הרשת רואה אתגר בחיבור תלמידיה למחקר בכלל ולתחום החלל בפרט. “השנה הכפלנו את מספר בתי הספר שלנו המשתתפים בתוכנית ונמשיך לעודד נוספים להצטרף ולחשוף בפני תלמידינו את העתי”.
בשנתיים האחרונות משתתפים תלמידי כיתות ח’ ו ט’ מישיבת אמית צפת בתכנית ספייסלאב מטעם ‘קרן רמון’. תכנית ספייסלאב הינה תכנית שהוקמה על ידי רונה רמון אחרי נפילתו של אילן רמון ז”ל במעבורת החלל קולומביה. בתכנית יוקרתית זו משתתפים בתי ספר מכל רחבי הארץ ומתחרים על תכנון ניסוי שישלח לתחנת החלל הבינלאומית כאשר בין השופטים נמצאים גם מדענים מנאס”א.

פורסם בתאריך: 16.08.2021