חדשות וחדשנות בחינוך >

אוהבים את התלמידים: המורים שמסרבים לצאת לפנסיה

אוהבים את התלמידים: המורים שמסרבים לצאת לפנסיה

בדור שבו רבים מחכים לצאת לפנסיה, לסיים את המחויבות למקום העבודה ולהתחיל להנות מהחיים. מסתבר שיש מורים שנהנים בעבודה, הם לא רוצים לעזוב אותה בעיקר כי הם חשים שליחות בתפקיד ומבקשים להמשיך.

כזה הוא הצוות החינוכי של קרית החינוך אמית המר ברחובות, שמונה למעלה מעשרה מורים מעל לגיל פרישה, שמרוב אהבה לא מוכנים לעזוב את בית הספר; חיה הירש – סגנית מינהלית, שולמית בן עמי – רכזת מתמטיקה, שרה שפייר – אחראית מרכז תגבורים, מרים שחר – ספרנית, הרב דניאל בן גל – רב בית הספר, סטואי טוקר – מורה לאנגלית, זהבה אלמסי – מטפלת, משה ברוך – מורה מתגבר, יפה כהן – מורה מתגברת ושלומית בן עטר – מורה מתגברת.

שולמית בן עמי (68) רכזת מתמטיקה באמית המר, נמצאת בעולם החינוך כבר 41 שנה. אחרי 36 שנות הוראה, פרשה בשמחה ועם אנרגיות טובות, ואז במחשבה שניה החליטה להשאר במערכת. “הייתי רכזת בחטיבה עליונה ולימדתי מבחירה את החלשים כדי לא לאבד אותם”, היא מסבירה. “אחרי שפרשתי, המנהל דאז הרב רפי, ביקש ממני ללוות את מורי כיתות בארי בהוראת המתמטיקה. אחרי שנה וחצי, התבקשתי ללמד גם תלמידים וכך חזרתי למערכת”.

“הקבוצה שלקחתי מכתה י’ והשנה סיימה י”ב, נתנה לי את הכח להמשיך ללמד”, היא מעידה. “הם באו עם הישגים של 3 יחידות ואני לקחתי אותם כפרוייקט לארבע. בקורונה לימדתי אותם בזום בשעות לא שעות וגם הגעתי לבית הספר בסגרים כדי ללמד אותם והם סיימו ארבע יחידות. הייתי עבורם בכל רגע והם החזירו לי אהבה”.

חיה הירש מלמדת באמית המר כבר 40 שנה. לאורך השנים התקדמה ממורה למתמטיקה לרכזת מתמטיקה ועד לתפקיד סגנית מינהלית, אותו היא ממלאת גם כיום, כשהיא עמוק בתוך שנות הפנסיה. “אני מרגישה כאן בבית”, היא מציינת בהתפעלות. “האווירה מאוד משפחתית וחמה. כך שנענתי בשמחה לבקשה להמשיך גם בפנסיה. כשהבוגרים של בית הספר מגיעים, כמו למשל ביום הזכרון לחללי צה”ל, ישר הם מגיעים אלי ושמחים לפגוש אותי”.

אחרי 38 שנות הוראה, יצאה מרים שחר לפנסיה ממשרד החינוך. “אהבתי מאוד את מה שעשיתי אבל יודעי דבר הסבירו לי שלא כדאי להמשיך כי הגעתי למקסימום מבחינת הפנסיה ואפילו אפסיד כספית אם לא אפרוש. אז פרשתי”, היא מתארת. “שנה אחת אכן הייתי בפנסיה אבל הרגשתי שזה לא זה. כך חזרתי להמשיך לעבוד באמית המר, המקום אותו אהבתי, הפעם בכובע של ספרנית. הרבה מכישורי כמורה באים לידי ביטוי בתפקיד ואני מרגישה מועילה ומשמעותית לתלמידים ולמורים ומוצאת הרבה סיפוק בעשייה הזאת. הרבה מהספרים נרכשים בעקבות ההמלצות והבקשות של התלמידים. הקשר שלי איתם מצוין, הספריה היא גם מקום להפוגה, לקיטורים. אני קשובה להם ומנסה לעזור”.

הרב דניאל בן גל עבד בחינוך כמורה וכרב בית ספר במשך 35 שנה. “ב – 2017 פרשתי ממשרד החינוך, אך כתודה למערכת החלטתי להמשיך לעבוד באמית המר מתוך הנאה, לתרום את מה שאני יודע בעבודה החינוכית”, הוא מסביר. כיום הוא רב בית הספר וזאת לצד סיוע למערכת בתיפקוד היום יומי. “בעקבות כניסתו של הרב רפי מימון חוויתי את השינוי והצמיחה של בית הספר לגבהים שלא האמנתי שיוכל להגיע אליהם. זה גם היה אחד השיקולים שלי להמשיך לתרום למערכת. פשוט רציתי להמשיך להיות חלק מהגשמת החלום וההצלחה”.

“לפני חמש שנים, נרצח בפיגוע בני איתמר הי”ד שהיה מורה ומחנך אהוב , מאז אני מרגיש מחויבות גדולה יותר להמשיך ללמד ולתרום ככל יכולתי לתלמידים. אחד הדברים המיוחדים בבית הספר זה ששלושה מתלמידי חזרו לבית הספר כמורים ומחנכים מוצלחים. היום אני מרגיש כמו חבר טוב של התלמידים, יש לי הרבה סבלנות אליהם והאווירה טובה מאוד”.

אליחי דדי, מנהל קרית החינוך אמית המר: “המורים הוותיקים הנפלאים שלנו נותנים פרספקטיבה ייחודית לקהילת בית הספר, ונוכחותם מטפחת כבוד והערצה בקרב המורים התלמידים וההורים. החינוך אינו יודע מגבלות גיל והמסירות והמחוייבות שלהם ראויה ללימוד והשראה”.

פורסם בתאריך: 03.09.2023