לחצו להורדת הקובץ

מתודות לעידוד הקשבה

*הטבלה מכילה מתודות שונות של מדרשיית אמי”ת קמה בירוחם, בניסיון להכניס שפה רגשית למרחב הלמידה. התפיסה היא שעבודה רגשית לא קשורה לבעיות. אין צורך למשל ב”חדר רגשי” (סימפטום הבעיה), מכיוון שלא צריך חדר ייעודי לדבר בו על רגשות…

מתודה פירוט מושגים שהיא מנכיחה מסגרת זמן מה להכין?
שאילת שאלות

.

 

חלוקה לזוגות: להוציא חפץ. אח”כ למצוא מכנה משותף עם מישהו שהוציא חפץ אקראי אחר.

כל זוג יושב עם ערכה, מוציאים שאלות ומשוחחים עליהן לסירוגין.

חוזרים למליאה וכל אחד מוציא שאלה ועונה עליה בשם בן הזוג שלו.

כלי לפיתוח שיח ולהעמקת הקשר האישי והקבוצתי.

נקודות לדבר עליהן:
שאלות סגורות מול פתוחות, “קביים” לפיתוח שיח.

10 דק’ בזוגות + 10 דק’ במעגל ערכות שאלות
שימוש במשחקים

“מעגל הדאגה”

 

במעגל – כל משתתף מדמה אדם בגיל מסוים: הראשון עובר בבטן אמו, השני בן 3, השלישי בן 6, וכן הלאה. כל אחד משתף בדאגה שיש לו בעיניים של הדמות שהוא מייצג. בסיום הסבב, חוזרים אחורה, וכעת כל משתתף צריך להתייחס לדאגה שהעלה המשתתף שלפניו. משחקים ככלי לחיבור בין-אישי, לאימון מיומנויות חברתיות וליצירת תקשורת, מאפשר למורה לתצפת; מיקרוקוסמוס חברתי.

המשחקים מאפשרים שיח קליל על דברים משמעותיים.

במעגל
“שיח שכבה” כללי השיח:

אפשר לדבר על מה שרוצים (לא פוגע)

מסגרת זמן ידועה מראש

משתתפים קבועים – לא יוצאים ולא נכנסים

כיסא הדובר והכיסא שלידו

רק הדובר מדבר

הצוות והתלמידים שווים

מנחה יכול עפ”י שיקול דעתו להאריך את השיח

סטינג בטוח ומוקפד עבור כל המשתתפים

שימוש בשפת ה”אני”

יכול להיות כסדירות קבועה מבלי שיגיע איזשהו פיצוץ

 

במעגל
“איש קשר” לבחור אקראית איש קשר בפלאפון לפי אות שמקבל. אחרי שבחר צריך לספר על עצמו דרך איש הקשר שבחר. מפתח יכולת להגיד על עצמי דברים טובים.

תרגול היכולת להתבונן במגוון נקודות מבט.

במעגל
תרגיל ציור המשכי חוויה כערוץ נוסף לפיתוח שיח רגשי. שימוש במטאפורות, צבעים, מרקמים, מוסיקה.

יצירה משותפת, היכולת לשחרר את היצירה שלי.

התמודדות עם תחום שאני (אולי) לא מרגיש בו בטוח.

במעגל קנבסים, צבעי אקריליק, מכחולים, שפכטלים, ספוגים
תרגיל קבוצתי – הנחייה קלפי שדונים וכוחות מיומנויות הנחיה:

  • הקשבה
  • שהייה
  • שחזור
  • שאילת שאלות
  • שימוש בקלפים
במעגל קלפים

 

תרגילים רפלקטיביים קפה לדרך:

כל אחד בוחר עם עצמו קפה / לימונדה / קולה וחושב עם מי היה רוצה לשבת עכשיו לשתות.

“הייתי רוצה לשבת עכשיו עם ______ ולשתות _______”.

מסך הבית שלי:

התבוננות במסך הבית בפלאפון וחשיבה מה הוא יכול ללמד עליי?

התבוננות עצמית:

  • איפה אני נמצא/ת?
  • מה הצרכים שלי כעת?
  • מי יכול לסייע לי בהם?

 

 

 

  • מה החוזקות שלי?
  • מה מעניין אותי?
  • מה מעסיק אותי?
כל אחד עם עצמו
תרגיל הקשבה בשלשות נושא מובנה לדיון.

בכל שלשה – מקשיב, מוקשב ותצפיתן. מתחלפים כל X דקות.

 

יכולת הקשבה, סוגי הקשבה, כשלים בהקשבה.

שחזור.

שיח קבוצתי אוסף – שיח על הכלים ועל התחושות שההתנסויות מעלות.

ההקשבה כבסיס לכל המיומנויות והכלים לשיח רגשי: לחצו כאן לסרטון אנימציה קצרצר בנושא

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search