In

כשאנחנו באים ללמוד את הסדירויות הנדרשות ליחידת מא”ה מיטבית – אנחנו מתייחסים לשלושת המרכיבים הבאים: זמן, מרחב, והשותפים הלומדים ומלמדים במרחב.
את הסדירויות אנו מחלקים לפדגוגיות וארגוניות. שתי אלו יוצרות ומבטאות את התרבות הארגונית ויותר מכך, הן מעידות על תפיסת הלמידה הארגונית בקח”ל. ננסה להסביר את ההבדלים ביניהן בדקה הקרובה.

סדירויות פדגוגיות נוגעות בשאלות:

  • האם מורה אחד מול כיתה אחת או – שניים-שלושה מורים עם קבוצת לומדים גדולה?
  • תחום למידה אחד או שנצא למסע של יחידת לימוד רב-תחומית?
  • שכבה שלמה לומדת? או כיתה אחת בהוראה משותפת?
  • מה יהיה הרעיון הגדול?
  • כמה זמן נקציב ליחידה?
  • נלמד נושא מסוים בשיטת הקורסים או שנלמד לפי תוכנית הרצף השנתית?
  • האם לפי כיתה? או לפי תחומי עניין?
  • וחוץ מזה, איך תתבצע ההערכה?

ואת כל אלו, תעטוף סדירות של מעגלי שיח – שיח שחרית בפתיחת היום, ובסוף היום שיח אסיף – אשר יהוו קבוצת שייכות קטנה עבור הלומד שהיא לב ליבה של התנועה הנכונה והמיטבית במרחב הגדול.

סדירות נוספת שצריך לתת עליה את הדעת, היא בתוך יחידת הלימוד. סדר יום תלמיד וסדר יום מורה, הם אלו שבעזרתם הלומד העצמאי שלנו יכול לנווט את עצמו לאורך יחידת המא”ה.

מהן למשל הסדירויות הארגוניות?

  • בניית מערכת שעות שבה לכל תחום ידע הנלמד יש לפחות 3-2 שעות רצופות.
  • אפשר למצוא פתרונות שונים, אבל מה שחשוב הוא לפרוץ את המעבר משיעור לשיעור, של 45 דקות כל אחד, במין סוג של מרדף אחר משהו….
  • שאלה נוספת היא, כמה לומדים וכמה מלמדים נמצאים באותו מרחב?
  • איגום כל המשאבים האפשריים לטובת הגדלת מספר המלמדים – שעות פרטניות, שעות שהייה וחניכה… צריך לפרוץ את השפה הקיימת עד כה, ולהבין שלשם יצירה של משהו חדש, צריך גם להכין כלים חדשים.
  • כיצד מייצרים זמן למידה ופיתוח לצוות במהלך יום הלימודים? נדרשת חשיבה חדשה להגדרת משרתו של המורה. הכללת שעות פיתוח עם צוות במהלך היום, היא הכרחית להטמעת השינוי הפדגוגי שאנו הולכים לקראתו.
  • זמן לרפלקציה, למידת עמיתים, שותפות בשיעורים זה של זה ולמידה הדדית – הכרחי על מנת לייצר צוות שיכול ללמד באותו מרחב.

חשוב להבין שזו התנסות חדשה לרוב המורים. ללמד באותו מרחב, לפתח נושא רב-תחומי, לנהל ביחד מרחב למידה בו יש אפילו 100 תלמידים – זו מיומנות שרוב המורים לא התנסו בה. צריך והכרחי ללמוד זאת. לתת לזה זמן.

אמר לי פעם מישהו שמתמחה במישחוק – שמשחק לא צריך להסביר הרבה לפני שמשחקים. צריך לצאת לדרך… ולהבין את החוקים תוך-כדי. וגם אתם – צאו לדרך… ותגלו את הסדירויות ההכרחיות לקיומה של יחידת המא”ה המיטבית שלכם.

בהצלחה!

Recent Posts