אלעד בר שלום, ראש תחום תורת חיים, זהות וערכים בלמידה

סרטון זהות וערכים: מילה במילה

הערכים הם הלב והמוח של יחידת הלימוד. המטרה  שלנו כאנשי חינוך היא קודם כל להקנות ערכים, להשפיע על זהותם של התלמידים, לאפשר להם לפתח את אישיותם.

כשהלמידה מבוססת על ערכים מתאימים, אז היא רלוונטית, מעניינת, יעילה, ויוצרת מפגש משמעותי בין התוכן הנלמד לתלמיד ובין המורה לתלמיד.

איך בוחרים נכון ערכים ביחידת הלימוד?

אפשר לגזור אותם מתוך הרעיון הגדול שבחרנו, או להיפך – לבחור רעיון גדול בהתאם לערכים שבחרנו. בכל מקרה, עלינו לשאול את עצמנו קודם כל אילו ערכים רלוונטיים לתלמידים שלנו, בהיבט הגיל, הנושאים והקשיים המעסיקים אותם, הדילמות שהם נמצאים בהן כעת, ומה המקום שאנחנו כאנשי חינוך היינו רוצים להוביל אותם אליו בשלב זה.

צריך לזכור שהערכים שאנו בוחרים צריכים להיות מתואמים עם הערכים האישיים שלנו, ברמת החברה בה אנו חיים, ברמת הקהילה החינוכית הלומדת בבית הספר, וברמת ערכי הרשת.

כלי שאני ממליץ עליו לאיתור הערך בתוכן הנלמד וגם בהקנייתו, הוא מושג הדילמה. כדאי לסרוק את התוכן ולאתר בתוכו דילמות ערכיות, ואז מתוך הדילמות צפים הערכים המשמעותיים בתוכן. וגם זו דרך מעולה לעסוק בהם במהלך היחידה.

בהצלחה!

זהות וערכים: שאלות להעמקה

שאלה מרכזית

  • אילו ערכים ביחידת הלימוד רלוונטיים לתלמידים שלך וכיצד ערכים אלו יבואו לידי ביטוי ביחידה?

שאלות נוספות שכדאי לשאול

  • אילו ערכים יכולים לעלות מהנושא הנלמד ביחידה, באילו מהם נבחר להתמקד? מדוע?
  • כיצד מרכיב זה משרת את הרעיון הגדול ואת מטרות היחידה?
  • האם הערכים שבחרנו להתמקד בהם רלוונטיים לתלמידים?
  • באיזה אופן התלמידים יהיו מודעים לערכים שבחרנו להתמקד בהם?
  • כיצד ערכים אלו משפיעים על בניית הזהות האישית של התלמידים?
  • איזו דילמה ערכית נמצאת בתוכן הנלמד?

שאלות כלליות

  • מהי דמות התלמיד/ה שלנו? מהם הערכים והמיומנויות שירכשו, הידע שיקבלו?
  • מהי דמות הבוגר/ת שלנו? מהם הערכים והמיומנויות שירכשו, הידע שיקבלו?
  • כיצד מחנכים לערכים ולפיתוח זהות במסגרת יחידות הלימוד?
  • מה מאפיין אותנו כאנשי החינוך?
  • מה מאפיין את בית החינוך אליו אנו שייכים?
  • כיצד מתמודדים עם ערכים מתנגשים?
  • איך נדע שערכי הרשת הוטמעו בקרב הלומדים בתהליך הלמידה?
זהות וערכים: דוגמאות להשראה

ערכי הרשת

ערכים רגשיים/אישיים

  • חיבה, שמחה, דימוי עצמי, בריאות, סבלנות, סדר, רוגע, עצמאות, שליטה עצמית, כבוד, פרטיות, חיוביות (אופטימיות), רגישות (אמפתיה), חמלה, עקביות, יצירתיות

ערכים מעשיים

  • גמישות, התמדה, יוזמה, דייקנות, מנהיגות, תרומה, חריצות, תכנון, החלטיות, חדשנות, חסכון, בטיחות, פישוט, כסף ורכוש, מעשיות

ערכים חברתיים

  • חברות, תקשורת, השפעה, הוקרה, משפחתיות, מחילה, תמיכה, צדק, שיתוף פעולה, כנות, הגינות, נאמנות, יושרה, נדיבות, פתיחות, שוויון ערך, דאגה לסביבה, הערכה, תיקון עולם, חיבור לעם ישראל, אהבת הארץ

ערכים דתיים

  • אמונה בה’, לימוד תורה, צניעות, שמירת מצוות
זהות וערכים: בקיצור ולעניין

במרכיב זה נתייחס לבירור המטרות והיעדים של בית החינוך, זהות התלמיד, הבוגר והמורה, זהות בית-ספרית והערכים המנחים את בית החינוך. מאלו ייגזרו חזון בית החינוך והשינויים הדרושים ביתר המרכיבים.

לצד אלו יופיעו ערכי הרשת ומטרותיה, כפי שהם באים לידי ביטוי במצפן אמי”ת.

בבניית היחידה נתמקד בערכים העולים מהתוכן הספציפי הנלמד ביחידה זו.

רוצים ללמוד עוד על מרכיב הזהות והערכים? לחצו כאן

כתבו תגובה