למידת עמיתים
למידת עמיתים – למידה בחברותות, דיון , עבודה בקבוצות
על למידה בחברותא– יתרונות ודרך להבניית הלמידה ראו כאן.
שימו לב, שלמידה בחברותא אין משמעותה זוג שעונה יחד על דף שאלות של המורה, אלא למידה שיש בה מרחב לגילוי ולמידה עצמית בתוך גבולות הגזרה שהציב המורה.
דיון כיתתי- בקישור מתוך פורטל משרד החינוך .
בקישור תמצאו הצעות נהדרות לקיום דיון בכיתה.
בחרו שאלה אחת מרכזית העולה מיחידת הלימוד, שנמצאת בלב היחידה, וקיימו דיון כיתתי בעזרת אחת מהמתודות שבקישור. ככל שיש לשאלה יותר 'בשר', שיש בה יותר אתגר מוסרי, רעיוני או תוכני הדיון יהיה ער יותר.
המתודות הללו יהפכו את הדיון מדיון של בודדים לשיח בו שותפים רבים , לשיח שיש בו תנועה ומעורר חשיבה והזדהות עם תכני הלימוד.
עבודה בקבוצות-
בעבודה בקבוצות אנו שואפים לייצר למידת בית מדרש. למידה בה התלמידים דנים, חושבים, חוקרים ומגלים יחד. אין הכוונה להכנה משותפת של דף עבודה אותו יכול התלמיד לעשות לבדו באותה הדרך, אלא לדף או משימות למידה שיש בהם אלמנטים המחייבים עבודת צוות, כגון:
- שאלה המבקשת שיתוף אישי מכל אחד מהמשתתפים בקבוצה כפתיח ללימוד או בתוכו.
לדוגמה: בפתיחת לימוד שמות פרק יט- שתפו בהכנות שעשיתם לקראת אירוע גדול ומשמעותי שהיה לכם
- שאלות פתוחות , שאין עליהן רק תשובה אחת, אלא הן דורשות חשיבה ודיון והבעת דעות שונות.
לדוגמא: עיינו בבראשית פרק נ'- האם לדעתכם מחל יוסף מחילה מלאה לאחיו? מצאו ביסוס לדעתכם בפסוקים ובאחד הפרשנים. הציגו דעות שונות.
- בקשה להכנת תוצר שיתופי
לדוגמה: צרו קולאז' תמונות המורכב מתמונות שישקפו את הצדדים והמורכבות שיש בהתפייסות וסליחה בעקבות לימוד הפסוקים והפרשנות.
- חלוקת תפקידים בתוך הקבוצה- חלוקה עפ"י תוכן.
לדוגמא: תלמיד אחד מייצג את יוסף, אחר את יהודה, שלישי את יעקב וכו'. או כל תלמיד מייצג מצווה אחרת בפרק ומסביר את חשיבותה ופרטיה ההלכתיים.
- חלוקת תפקידים טכניים בקבוצה- אחראי זמן (המורה יתן משימה מחולקת לזמנים), אחראי כתיבה, מנהל הדיון ועוד