תבניות ללמידת עמיתים

שלב ההתנסות הוא לב השיעור, שם התלמיד נפגש עם התורה ומפתח את היכולת להפוך ללומד תורה עצמאי.
יכולה להיות התנסות אחת ארוכה שתיקח מספר שיעורים ויכולה להיות התנסות שונה בכל שיעור.

מוצעות כאן תבניות שונות לשלב זה.
שימו לב לשני פרמטרים בבחירת תבנית
השלב בלמידת היחידה והתאמה בין אופי היחידה הנלמדת ובין התבנית אותה תבחרו.

תבניות ללמידת פשט הפרק

  1. סיעור שאלות– קראו את הפרק וכתבו שאלות על הפרק
  2. חיפוש תשובות– בתחילת השיעור מציב המורה שאלה מרכזית המלווה את לימוד הפרק או שהכיתה יחד עם המורה מציפה שאלות על הפרק. בקבוצות יצטרכו התלמידים לחפש תשובות לשאלות, לנמק את התשובות, לבסס על הכתוב. אפשר לתת בחירה לכל קבוצה על אילו שאלות רוצה לענות. המורה יכול למפות רק את השאלות שרוצה שהתייחסו אליהם ולהפנות היכן לחפש תשובות בהתאם למטרותיו ביחידה.
  3. כותרות– כתיבת כותרת לפרק וכותרות משנה לחלקים מהפרק.
  4. רב שיח– כל תלמיד בקבוצה הוא דמות אחרת ביחידה וכך נעשית קריאה משותפת מתוך התנ”ך של היחידה. אחרי הקריאה בעל התפקיד יגיד את הדברים בלשונו.
  5. דמויות– כל קבוצה קוראת את יחידת הלימוד מנקודת מבטה של דמות אחרת וצריכה לכתוב בגוף ראשון את האירועים/את ההתמודדות של הדמות/את התפקיד שלה/רגשות ומעשים.
  6. שיקוף בזוגות– קוראים בזוג את היחידה. בני הזוג מחלקים בניהם את קטעי הקריאה. אחד קורא וכשהוא מסיים השני אומר במילים שלו את מה שקראו.
  7. רצף אירועים– אחרי קריאה של פרק/מספר פרקים ע”י המורה/בקבוצות
    כל קבוצה תקבל יחידת פסוקים שיש בה שלב בהתרחשות ותצטרך לכתוב דיווח עיתונאי על האירוע.
    במליאה– נציגי הקבוצות יצטרכו למקם עצמם עפ”י סדר ההתרחשות ולמסור את הדיווח כל אחד בתורו.
  1. איסוף פרטי מידע– הקבוצות אוספות כמה שיותר נתונים מתוך יחידת הלימוד. כל קבוצה בונה ת.ז./פרופיל לדמות/להלכה/לקורבן. או מרכזת את הנתונים בטבלה עפ”י קריטריונים שנתן המורה.
  2. דילמות– המורה מחלק לכל קבוצה דילמה מעשית מהחיים/עקרונית. הקבוצה צריכה להחליט מה נכון לעשות בהתאם לכתוב ביחידה נלמדת/בפרשן.

תבניות ללמידת עומק

  1. חיפוש תשובה– לאחר שאלות ודיון במליאה התלמידים פונים לחפש תשובות בפרשנים בקבוצות/בזוג כל קבוצה עובדת על פרשן אחר/כולם קוראים את אותם הפרשנים.
  2. מיון– מיון תוכן הפרק לפי קריטריונים שונים. הגדרת הקריטריונים.
  3. השוואת תוכן– העמדה בטבלה של 2 חלקים מהפרק/מהיחידה/ממקורות אחרים בתנ”ך.
    לסמן בצבעים שונים את החלקים הדומים והשונים. אלו שאלות עולות בעקבות ההשוואה.
  4. השוואה לתוכן חוץ תנ”כי– השוואת הפרק לשיר/סיפור/ציור/טקסט משפטי/ערך בויקיפדיה- סימון ההבדלים ידגיש את המסרים של התורה. מה המשמעות של ההבדלים?
  5. הסקת מסקנות– כתיבת מסקנות מתוך כלל הידע שאספנו בלימוד. יצירת הגדרות (לדמות, לרעיון).
  6. חיפוש תשובות בפרשנים– לאחר שהמורה/התלמידים הציגו שאלות לפרק יפנו התלמידים לחפש תשובות בפרשנים. אפשר שכל קבוצה תעבוד עם פרשן אחר ובמליאה יציגו את התשובות השונות. כל קבוצה תשכנע לעמדתה ותצטרך לנמק היכן בכתוב יש ביסוס לדבריה.
  7. מאמרים– הפניית הקבוצה לחפש תשובה, העמקה, לענות על שאלה במאמר. כל קבוצה יכולה לעבוד על מאמר אחר (אפשר להיעזר ב’קצרים’ שבאתר 929)
  8. ג’יקסו פרשנים– כל קבוצה לומדת פרשן אחר. מערבבים את הקבוצות, נציג של כל קבוצה ראשונית מלמד את הקבוצה החדשה את דברי הפרשן עליו עבדו.
  9. השוואת פרשנים – בקשה להשוות בין שאלות/תשובות של פרשנים שונים. לסמן הבדלים. לסמן את המילים בפסוק/בפרק אליהם מתייחס כל פרשן. לכתוב את השאלה של כל פרשן. לכתוב את התשובה של כל פרשן.
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש