רפלקציה – תהליך התבוננות עצמית בסופו של תהליך הלמידה.

כחלק מהעברת האחריות לתהליך הלמידה אל התלמיד יערוך התלמיד רפלקציה על תהליך הלמידה בסיום כל יחידת לימוד.

בתהליך זה יכול התלמיד לסכם בקצרה את הנלמד, אך בעיקר נרצה לעודד אותו להיות מודע לתהליך הלמידה עצמו:

אלו דברים חדשים למדת?
עם אלו שאלות נותרת?

במידה ודרכי הלמידה היו מגוונות נוכל לשאול:

מהי דרך הלמידה המועדפת עליך? (לבד, בחברותא, מול מחשב, תוך למידת אחרים, בעבודה עם כלי דרמה ויצירה וכו’)
מה מאתגר אותך בלמידה קבוצתית ומה את/ה אוהב בלמידה כזו?
אלו מיומנויות נרכשו בתהליך הלמידה?
אלו מיומנויות למידה קלות עבורך ואלו מאתגרות?
מה הדבר שתרצה/י לרכוש בלמידת היחידה הבאה?

במידה והלמידה היא קבוצתית חשוב גם לקיים תהליך רפלקציה קבוצתי:

מה נהנתם לעשות יחד?
מה היה לכם קשה בעבודה ציוותית?
האם הספקתם את המשימות הנדרשות?
האם כל חברי הקבוצה באו לידי ביטוי בתהליך העבודה?
על מה הייתם רוצים להודות זה לזה?
מה הייתם רוצים לבקש זה מזה?

הצעות נוספות לתהליך רפלקציה עם התלמידים תמצאו באתר לב לדעת.

באתר לב לדעת תמצאו גם שפע של שאלות רפלקציה דרכן יכול המורה לבחון את עבודתו שלו.

“לעתים, אני מציעה לאנשים לשחזר בערב, במשך חמש עשרה דקות, את אירועי היום;
לשאול שלוש שאלות ולכתוב את התשובות ביומן .
שלוש השאלות הן:
מה הפתיע אותי היום?
מה נגע לליבי היום?
מה השפיע עלי היום?
אנשים עסוקים בדרך כלל, ואני מסבירה להם שאין צורך לכתוב הרבה.
החשוב הוא לחיות מחדש את היום מנקודת מבט חדשה”

(מתוך רמן, נעמי רחל, “ברכות סבי”, תל-אביב , מדן, 2002)

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש