שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.

הבנת הנושא והרעיון

5.     קביעת הגבולות של היחידה|
זיהוי הסימנים המעידים על מעבר בין נושאים:
פתיחה לנושא, סיכום נושא, שינוי הנושא, שינוי הזמן, המקום או שינוי הרכב הדמויות.
כדאי לשים לב שחלוקת הפרקים לא תמיד תואמת את החלוקה לנושאים.

דוגמא-5

6.     זיהוי הנושא ורעיונות מרכזיים ביחידה
הנושא הכללי, "הכותרת" בשלב ראשון, והבנה מעמיקה יותר של הרעיון והמסר אחרי הלימוד המעמיק.

דוגמא-6

7.     שאלת שאלות:
בחינה של הפסוקים והעלאת שאלות לשוניות, תוכניות ומחשבתיות. השאלות יכולות להתייחס גם למה שנראה חסר בפסוקים, למה שנראה כחזרה, ולמה שלכאורה מנוגד למה שנכתב בסמוך.
שאלות מסוג נוסף נוגעות לפער בין הציפיה שלנו מה התורה תכתוב בנושא ובין מה שכתוב בפועל.

דוגמא-7

8.     איתור וסימון פרטים בפסוקים:
היכולת לזהות ולסמן פרטים בעלי משמעות, כגון: פרטי הסיפור: דוברים שונים, פעולות שונות, כינויים שונים לאותו אדם/ מקום, מקומות שונים, זמנים שונים, פרטי המצוות: ציווים שונים, לאילו תנאים מתייחס הציווי.
פרטי הנבואה: למי פונה הנביא, דימויים ועוד.
יכולת נוספת היא זיהוי מרכיבים חוזרים בפסוקים, כגון שורש או מילה מנחה, ביטוי חוזר או פעולה מאפיינת.

דוגמא-8

9.     מיון לקטגוריות:
היכולת למצוא מכנה משותף לפרטים וכך גם לשייך אותם לקטגוריות משמעותיות.
כגון: מצוות שבין אדם לחברו ומצוות שבין אדם למקום, מצוות עשה ומצוות לא תעשה, ציוויים ונימוקים, נבואת פורענות ונבואת נחמה, גורמים ותוצאות, עובדות וטענות ועוד.

דוגמא-9

10.     עימוד המעניק משמעות:
ביחידות רבות ניתן להציע עימוד חזותי שיקל על ההבנה. העימוד יכול להתבסס על השתלשלות האירועים, חלוקה לקטגוריות, והיחס בין החלקים מבחינת התוכן.

דוגמא-10

מבנה אומנותי (כיאסטי, לינארי וכדומה) הוא מורכב יותר, ומתבסס גם על  שימוש במילים וביטויים דומים.
כדאי לשים לב שביחידות רבות, בפרט ארוכות, קשה לחשוף לבד את המבנה, וכדאי להיעזר בספרות בתחום כדי למצוא את המבנה, ולהקנות את המיומנות של קריאת תרשים והבנתו.

דוגמא-10-1

11.     הבנת המסר וביסוסו בפסוקים:
על בסיס השאלות שעלו, תשומת הלב לפרטי הפסוקים ומיונם, עיון בפרשנים ועוד, ניתן לעמוד על המשמעות והמסר שניתן ללמוד מיחידת הפסוקים. לאחר הצעת הרעיון או המסר חשוב לבסס אותו על הפסוקים, ולהביא ראיות ודוגמאות מתאימות.

דוגמא-11

12.     חיבור אישי:
היכולת למצוא איפה הרלוונטיות אלינו, ולהביא דוגמאות מהחיים לנאמר בפסוקים.

דוגמא-12
קישורים וכלים
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

התחל/י לכתוב , בסיום הקש על מקש Enter לביצוע החיפוש