למה זה חשוב? איזה צורך זה משרת?
היבט זה של מערך ההכשרה מתייחס הן לרמה של יחידת הלימוד או השיעור, והן למהלך כולל של דיפרנציאליות במרחב. ככלל, המוטיבציה ללמידה תלויה בהנאה: על פי רוב התלמידים יצליחו להניע את עצמם לפעולה בדרכים שבהן הם מוצאים הנאה ומביאים לידי ביטוי את תחומי החוזק של כל אחד ואחת מהם. כלומר – ההנעה תלויה בהנאה…
כיצד זה בא לידי ביטוי?
“אין אדם לומד תורה אלא ממקום שליבו חפץ” – המורים יצליחו לרתום את התלמידים לפעולה בכך שיכוונו את המשימות אל הכלים והכוחות שכל תלמיד ותלמידה מביאים איתם, ולא ינסו לכפות את תכני הלמידה הנדרשים על התלמידים. בכך הם ישיגו רלוונטיות ותחושה של חיבור אל החומר, והתלמידים יחושו שיש יחס מכבד לרצונותיהם והתחשבות בצרכיו של כל אחד.
- כשהתלמידים יבחרו את ערוצי הלמידה הטובים להם, הם יוכלו להתמסר ללמידה, ליהנות ממנה ולהוציא מעצמם את מירב הכוחות. כתוצאה מכך הם יהפכו לכוח יוזם ומהותי בתוך העשייה של הקהילה הלומדת.
- כשהתלמידים ירגישו חיבור ליחידת הלימוד ויוכלו להביא בה לידי ביטוי את יכולותיהם, הם יחושו סיפוק והנאה, ירצו להמשיך לתרום וישאפו להשיג את המטרה הקהילתית המשותפת.
ללא הנאה, התלמידים חשים “בלתי נראים”. הם מפתחים תחושת תסכול, נמנעים מלקחת חלק ולתרום מעצמם למאמץ הלמידה המשותף, ופעמים רבות כתוצאה משעמום מנסים למשוך תשומת לב שלילית באמצעות הפרעות.
סרטונים וקישורים מומלצים
מאמר ‘הגיע זמן חינוך’ על הקשר בין הנאה להנעה
מאמר מסכם מחקר שנעשה על פיתוח מודל של שילוב של שילוב יחידת משחק במחשב כחלק מההוראה על מנת לייצר למידה מתוך הנאה
מאמר מרתק על השימוש במשחוק ככלי להוראה
עוד על מישחוק בהוראה מתוך מסמך ‘נתיבים- הוראה חדשנית” מאתר מו”פ משרד החינוך