למה זה חשוב? איזה צורך זה משרת?
לפעמים אנחנו מרגישים שיש לנו חידוש מדהים! רעיון שעוד לא היה כמוהו! אנחנו יוזמים, מתאמצים, משקיעים. יש לנו ציפייה שהצוות והתלמידים “יעופו” על הרעיון. אבל מה קורה בפועל? איך הם מגיבים? על פי רוב אנחנו מוצאים את עצמנו די לבד בסיפור, מאוכזבים.
למה זה קורה? ובעצם, למה שמישהו אחר ירצה להצטרף, להשקיע ולהתאמץ? למה שתהיה לו מוטיבציה?
התיאוריה הקהילתית מציעה שבבסיס ההשתתפות של האדם בקהילה עומדת תחושת המשמעות – או אם להשתמש במונח של מכון שדמות למנהיגות קהילתית: הממ”ש. כל חבר בקהילה צריך להרגיש שהוא משמעותי ושייך, וכתוצאה מכך הוא גם יהיה מחויב.
כיצד זה בא לידי ביטוי?
מה יוצר את הממ”ש? אם נסתכל על עצמנו נגלה, שפעמים רבות אנחנו עושים משהו כשאנחנו מרגישים חלק משמעותי בקבוצה: כשרואים אותנו וקשובים לנו, כשמשדרים לנו שאנחנו בעלי ערך, כשהפעולה שלנו מסייעת לקבוצה או מקדמת אותה.
ברמה הפרקטית השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא: איך גורמים למורים, ובעיקר לתלמידים, לחוש משמעותיים?
התשובה שנציע: מאפשרים להם להשפיע באמצעות תהליכים השתתפותיים הנוגעים להם ובהם. הכלים שנשתמש בהם יהיו בעלי חשיבות בכל שלוש זירות הפעולה: יחידת הלימוד, קבוצת ההשתייכות, ובית הספר כמכלול.
סרטונים וקישורים מומלצים
מאמרים:
ישנם מאמרים רבים נבחרו מאמרים שנראו הרלוונטים ביותר (חלק מהמאמרים הינם אקדמיים וחלקם מאמרי דעה או מאמרים רבניים).
בנושא המשמעות כערך (סדנה 1):
החיים הטובים או החיים המשמעותיים? זו השאלה
חינוך ומשמעות החיים, לב לדעת
משמעות החיים ומשמעות בחיים, בלוגותרפיה
תכלית החיים – מאמר ו-3 סיכומי שיעורים, הרב אורי שרקי
בנושא למידה משמעותית (סדנה 2):
משמעות המשמעות, לב לדעת
בית ספר של המודל השלישי. קווי מתאר
למידה משמעותית: מה אפשר לעשות? יורם הרפז
תנאים ללמידה משמעותית, יורם הרפז
יש דבר כזה: הוראה מעוררת השראה, יורם הרפז
מהי למידה משמעותית? האם הוראה פרונטלית יכולה להיות משמעותית? תמי יחיאלי
על למידה משמעותית , הרב אלישע אבינר
גם רוח השטות והשעמום הם מוריי, לב לדעת
אתגרי מערכת החינוך וכיווני מחשבה לקידום למידה עמוקה ומשמעותית, לב לדעת
סרטונים:
ראיון עם ויקטור פרנקל
סרטוני הדרכה קצרים ללמידה משמעותית:
מהי למידה משמעותית?לב לדעת
לקראת למידה משמעותית, ד”ר משה וינשטוק