הפעילות בנויה על הרצאה של דן אריאלי “התפיסות המוטעות שלנו בנוגע לאי-שוויון ולצדק חברתי”.

מטרת הפעילות: לימוד על השפעת התודעה על המציאות דרך מחקרים וחשיבה על התודעה בחיי התלמידים.
משך הפעילות: כ-30 דקות.
מותאם לגילאי: 14 ומעלה.
מס’ משתתפים: 10-30

ציוד נדרש: כרטיסים מודפסים לחלק א’ (מצורף נספח להדפסה), סולם מצויר לחלק א’ (מצורף נספח להדפסה), כרטיסיות מודפסות לחלק ב’ (מצורף נספח להדפסה), לוח מחיק אות בריסטול (להצגת תוצאות המחקר), כלי כתיבה.

הנחיות:

חלק א’- מחקר על חיסכון משפחתי

  1. הצגת סוגייה:

הממשלה רוצה לדרבן משפחות לחסוך כסף מתוך ההכנסה החודשית שלהם.

המטרה: לדחוף אותם לחסוך 50 שח מכל 1000 שח שהם מרוויחים.

פנייה למשתתפים- כל אחד מכם שר בממשלה: איך לדעתכם כדאי לעשות את זה?

  1. דיון והעלאת רעיונות מהמשתתפים.
  2. נשים על הרצפה כרטיסים של רעיונות שנוסו במחקר:
    *לשלוח הודעת תזכורת למשפחות ביום שהם מקבלים משכורת.
    *הבן מטלפן להורים להזכיר להם ביום שמקבלים משכורת.
    *הממשלה מבטיחה לתת 10 ש”ח תוספת ל50 ש”ח שהמשפחה נותנת בכל חודש.
    *הממשלה נותנת מראש סכום של 200 ש”ח על שנה שלמה שהמשפחה אמורה לחסוך
    ואם המשפחה לא חוסכת, ה 200 ש”ח נלקחים חזרה.
    *הממשלה מחלקת מטבע מנחושת לכל משפחה, בחודש שחוסכים בו המשפחה חורטת
    חריטה מסוימת, בחודש בו לא חוסכים המשפחה חורטת חריטה אחרת.
  1. נתלה על הלוח תמונת סולם (אפשר גם לצייר)- נבקש מהמשתתפים לדרג את 5 הפעולות שנעשו עפ”י יעילותן.
  2. חשיפת תשובות המחקר: דירוג יעילות הפעילויות בניסוי:
    א. תזכורת
    ב. תזכורת בן משפחה-(ריגשי)
    ג. תיגמול
    ד. תיגמול מראש שתצטרך להחזיר  (אנשים שונאים להפסיד)
    ה. מטבע הנחושתהאם זה מפתיע שמטבע הנחושת היה הכי יעיל?
    הסבר החוקרים לתוצאות המחקר היה שההתעסקות בערך מעלה מודעות ומוטיבציה.

חלק ב’- מחקר על השפעת התודעה על עתיד התינוק

הודיעו למשפחותיהם של 1000 תינוקות צעירים ששמו עבורם בחיסכון סכום שיבטיח את לימודיהם בקולג’.
תינוקות אלו היוו את קבוצת הניסוי של המחקר.
כקבוצת ביקורת לקחו 1000 תינוקות “רגילים” שלא הופקד עבורם מענק ללימודים גבוהים.
בחנו את שתי הקבוצות כשהתינוקות היו בני 4.
החוקרים עקבו אחרי ההתפתחות השכלית והחברתית שלהם ודיווחו על פער בשני התחומים.

למה לדעתכם? שאלה לדיון.

כשהורה יודע שילד ילמד לימודים גבוהים הוא משקיע בו ומצפה ממנו ליותר,
הנושא נמצא בתודעת ההורה והבית בדומה לתודעת החיסכון.

 

חלק ג’- הנמשל והתודעה בחיים שלנו

נשליך את נושא התודעה גם למתרחש בכיתה:
נניח כרטיסיות הפוכות במרכז ונבקש ממתנדב להרים כרטיסייה, להקריא אותה ולענות עליה.
ניתן לקיים דיון על כל כרטיסייה.
(תוכלו להוסיף כרטיסיות משלכם בהתאם לסוגיות הרלוונטיות אליכם).

תוכן הכרטיסיות:
*את/ה אחראי/ת על הנהגת המשפחה שלך,
מה היית רוצה שיהיה נושא בתודעת המשפחה?

*את/ה הרב/המחנכת בכיתה שלך,
מה היית רוצה שיהיה נושא בתודעת הכיתה?

*את/ה הקומונר/ית בסניף שלך,
מה היית רוצה שיהיה נושא בתודעת חברי הסניף?

כרטיסיות נספח לחלקים א’ וב’

Start typing and press Enter to search