למרות שכולנו שמחים לחזור לשגרה הברוכה, המעבר ממצב של משבר ואיום, למצב של רגיעה יחסית אינה פשוטה ודורשת תשומת לב לא רק לתלמידים אבל גם למורים. לפניכם מספר המלצות לגבי העבודה שלכם מול חדר המורים בעת החזרה לשגרה. ניתן לגזור מזה הנחיות ודרכי פעולה גם למורים בכיתות שלהם. תזכרו שלא כל אחד רוצה לדבר על מה שעבר עליו, יחד עם זה, אי אפשר לחזור לשגרה באופן מיידי, ודרוש מעבר שכולל גם אפשרות לשיחה, וגם פעולת הרגעה\הרפיה ברמה הגופנית-פיסית.
דברים שכדאי לדעת:
1. להבין שיש תגובות מגוונות ומידות לחץ וחרדה שונות.
2. להבין שיש אנשים שירצו לדבר ואחרים שיעדיפו לשתוק.
3. אנשים חוזרים לרגיעה גופנית, כל אחד בקצב שלו.
דברים שכדאי לעשות:
1. לאפשר דיבור על האירוע בקבוצות קטנות או אחד על אחד.
2. לסקור את תגובות אנשי הצוות, ולשים לב במיוחד לאלו שנחשפו באופן ישיר.
3. כמו כן לשים לב לאנשי צוות שעברו טראומות בעבר, או קרו להם אירועים קשים בזמן האחרון. האנשים האלו הם בקבוצת סיכון גבוה, ודורשים תשומת לב מיוחד.
תגובות של אנשי צוות שכדאי לשים לב איליהם:
1. בלבול
2. קיפאון
3. חוסר רגש
4. ביטויים של אשמה
5. עליזות יתר
6. התמקדות יתר
7. דכאון
מה עוזר בהתמודדות ובחזרה לשגרה? הצעות לחשיבה יצירתית בחזרה לשגרה:
1. חזרה לשגרה
2. פעילות גופנית יזומה
3. ספורט מאומץ
4. בידור או בילוי
5. פעולות הרגעה והרפיה
6. שיח עמיתים
מתי להפנות להתייעצות או טיפול מקצועי?
1. סימפטומים כתגובה לאירוע טראומטי מקובלים במהלך הימים ולפעמים השבועות לאחר האירוע.
2. כשסימפטומים מתעצמים או לא נעלמים לאחר זמן כדאי לפנות להתייעצות ולעזרה.
3. אם קיימת מצוקה נפשית ברורה, כדאי לפנות באופן מיידי.
4. כשיש חשש לגרימת נזק עצמי או לסביבה, צריך לפנות לטיפול מקצועי באופן מיידי.