התורה מצווה אותנו – וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֘ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֛וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֞וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכָל־חַיָּ֖ה הָרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ:
- בראשית פרק א
וכותב השולחן ערוך על בסיס הגמרא והרמב”ם:
חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות. וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאלו שופך דמים, וממעט את הדמות, וגורם לשכינה שתסתלק מישראל.
- שולחן ערוך אבן העזר הלכות פריה ורביה סימן א
והרמב”ם עצמו כתב:
אף על פי שקיים אדם מצות פריה ורביה הרי הוא מצווה מדברי סופרים שלא יבטל מלפרות ולרבות כל זמן שיש בו כח, שכל המוסיף נפש אחת בישראל כאילו בנה עולם,
- רמב”ם הלכות אישות פרק טו
שנאמר: בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה’ (צבאות) צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה וגו’. מאי כי מת אתה ולא תחיה – מת אתה – בעולם הזה, ולא תחיה – לעולם הבא. אמר ליה: מאי כולי האי? אמר ליה: משום דלא עסקת בפריה ורביה. אמר ליה: משום דחזאי לי ברוח הקדש דנפקי מינאי בנין דלא מעלו. אמר ליה: בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת איבעי לך למעבד, ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא – לעביד. אמר ליה: השתא הב לי ברתך, אפשר דגרמא זכותא דידי ודידך ונפקי מנאי בנין דמעלו. אמר ליה: כבר נגזרה עליך גזירה. אמר ליה: בן אמוץ, כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא – אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים.
- תלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד א
מה המסר שעובר מהסיפור הזה? מדוע להביא ילדים לעולם?
צפו בסרט הבא:הכירו את האנשים שלא רוצים ילדים
- מה ראינו בסרט?
- האם לדעתכם זו תופעה?
- מה הייתם אומרים לאותם אנשים?
- מה לדעתכם מניע אדם לחשוב כך?
לסכום: ניכר שמעבר לצורך להמשכיות, התורה מחנכת גם לערך עמוק יותר של מחוייבות ויציאה מהמקום הפרטי של עצמי.