מטרת הפעילות: המשתתף יאפיין את התנהגותו החברתית בעזרת השוואה לחיות המים סרדין,
כריש ודולפין ויבין כי המודעות היא המפתח לשינוי ועבודה על ההתנהגות החברתית.
משך הפעילות: כ- 20 דקות.
מותאם לגילאי: 12 ומעלה.
מס’ משתתפים: 10-30.
ציוד נדרש: בריסטול או לוח מחיק גדול, תמונות סרדין, כריש ודולפין (מצורפות תמונות לדוגמא בנספח),
דבק להדבקת התמונות וכלי כתיבה.
הנחיות:
- ניקח חצי בריסטול, בצידו הימני נדביק תמונה של סרדין ובצדו השמאלי נדביק תמונת כריש ובניהם קו מחבר.
- נבקש מכל משתתף לסמן איפה הוא רואה את עצמו על הרצף.
- לאחר סימון ראשוני נשאל את המשתתפים מה נחשבת בעיניהם התנהגות של כריש ומהי התנהגות של סרדין?
- נרשום את התשובות שענו על הבריסטול, מתחת לתמונות הסרדין והכריש וננסה לבקש דוגמאות לתרבות וויכוח,
מריבה, העלבות. - כעת נבקש מכל אחד למקם את עצמו שוב. בעיקרון צפוי שכולם ישימו עצמם די במרכז.
- כאן נכנס הדולפין- במה שונה הדולפין מהסרדין והכריש? הסרדין והכריש הם דגים והדולפין יונק,
הם שוחים שטוח בלי לעלות ולרדת לעומת הדולפין צולל ועולה, ההתנהלות שלו יותר מפותחת ומורכבת.
אנחנו דומים לדולפין. כשאנחנו נתקלים במורכבות, מעליבים אותנו, פוגעים בנו, אנחנו יכולים לצלול,
לארגן מחשבה מחדש ,ולעלות מגובשים יותר. זה לא קל.
- נקודות לדיון- איך נוכל להתאמן על ‘ההתנהגות הדולפינית’?
מה יכול לעזור למי שמרגיש שהוא מתנהג כמו כריש?
מה יכול לעזור למי שמרגיש שהוא לפעמים סרדין?
המסר: המודעות מאוד חשובה והיא המפתח לעבודה על ההתנהגות החברתית שלנו.