מטרת הפעילות: יצירת סביבה נעימה שלחבריה נעים להיות בה
ולכל אחד יהיה נוח להביא את כישרונותיו ואת קשייו לכיתה כי הוא מרגיש בטוח ששומרים על כבודו.
השיתוף והחשיפה של התלמידים בשיח הכיתתי יביא לתחושת קירבה ומכנה משותף.
משך הפעילות: 20-30 דקות.
מותאם לגילאי: 12 ומעלה.
מס’ משתתפים: כיתה שלמה ככל האפשר. 20-40 תלמידים.
ציוד נדרש: פתקים ריקים, כלי כתיבה וקופסא לאיסוף הפתקים.
הנחיות:
התהליך דורש אמון מלא במחנכ/ת ועליו להכיר היטב את הכיתה בטרם הפעילות.
התלמידים יושבים במעגל, ברווחים שווים כשכולם רואים זה את זה.
- יש להסביר לכיתה כי הפעילות הבאה מטרתה לשפר אקלים חברתי ומיומנויות חברתיות.
על המחנך להבטיח שהמידע שיקבל במהלך הפעילות לא יעבור לאף אדם. - כל תלמיד מקבל פתק וכותב עליו את השם שלו.
- המנחה מציג סיטואציה אמיתית או דמיונית:
אמיתית: לטיול הקרוב עלייך לבחור
דמיונית: אתה הולך להיות באי בודד, בחר 3 חברים שאתה רוצה להיות איתם באי
ו-3 חברים שאינך רוצה להיות איתם.
*חשוב לכתוב על הלוח שמות של תלמידים שלא נמצאים היום
ולציין שאמנם הם לא פה פיזית אבל גם הם שייכים לקבוצה.
התלמידים רושמים את הבחירות שלהם על גבי הפתק, מתחת לשמם
ומוסרים את הפתק למנחה מבלי להראות לאף אחד את תוכן הפתק.
- אחרי שכלל התלמידים העבירו את הפתקים למחנך, הוא שואל אותם:
איך אתם מרגישים? ורושם על הלוח תחושות.
טוב לתת אישור לרגשות שעולים: מתח, לחץ, חוסר נעימות.
התחושות הללו עולות כי יש לנו רצון לאידיאליזציה שאוהבים את כולם ועם כולם אנחנו בטוב
וזו באמת המטרה ולשם כך אנחנו עסוקים בזה.
- המחנך יבקש מהתלמידים לחשוב על דבר שיוכלו לעשות כדי להתקרב מעט למי שכתבו שאינם רוצים להיות איתו.
- המחנך יכתוב על הלוח את הרעיונות שלהם ואז ישאל אותם מה הם מרגישים כעת.
לאחר סיום הפעילות המחנך יוכל לנתח את המיפוי במחשב בצורה דיסקרטית ופרטית:
– יש להוריד את “קובץ למיפוי סוציומטרי” מבית “תעצומות”.
– הסבר על אופן מילוי הקובץ נמצא בקישור הבא: “סרטון הדרכה לשימוש במיפוי סוציומטרי “
הניתוח מציף מקובלים, שקופים ודחויים. שקופים לעיתים שקופים גם לנו.
כדאי לשים לב גם לחבריות הדדיות ודחיות הדדיות.