“דעתו של אדם מתיישבת עליו כשהוא עושה את אונסו – רצון” (זאב ז’בוטינסקי)
- דונו בקבוצה האם בעיניכם ניתן להוביל אדם לעשייה מיטבית בעל כורחו?
חקרו בקבוצה איזו סוג מוטיבציה היא זו.
“אבא שלי היה לוקח אותי לטיולים ביער ומספר לי על דברים מעניינים שקורים ביער… יש לשער שהסיפור שלו לא היה נכון בפרטים, אבל מה שסיפר היה נכון בעיקרון. מכיוון שלא היה לי ניסיון עם הרבה אבות, לא הבנתי עד כמה הוא יוצא דופן, איך לימד את העקרונות העמוקים של המדע ואת האהבה אליו… ככה חינך אותי אבא שלי, עם דוגמאות ושיחות כאלה; שום לחץ – רק שיחות נחמדות ומעניינות. זה נתן לי מוטיבציה למשך שאר ימי חיי, ובגלל זה אני מתעניין בכל המדעים. נפלתי בפח, אפשר להגיד – כמו מישהו שקיבל משהו נפלא כשהיה ילד, והוא לא מפסיק לחפש אותו מאז. תמיד אני מחפש, כמו ילד, את הדברים הנפלאים שאני יודע שאני אמצא – אולי לא כל פעם, אבל לפעמים”. (ר. פיינמן / מה אכפת לך מה חושבים אחרים)
- בחנו את המוטיבציה לפי הסיפור לעיל: איזו מן הנעה מתוארת לעיל?.
- נסו להוציא מן הטקסט עקרונות מנחים להבניית מוטיבציה ויצירת עניין אצל בני הנוער.
“וְרָאוּי ..לְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשׂ לִמְצא בְּעַצְמוֹ אֵיזֶה זְכוּת וְאֵיזֶה נְקֻדָּה טוֹבָה וּבָזֶה הַמְּעַט טוֹב שֶׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ, יִשְׂמַח וִיחַזֵּק עַצְמוֹ וְאַל יַנִּיחַ אֶת מְקוֹמוֹ, אַף אִם נָפַל.. אַף עַל פִּי כֵן יְחַזֵּק עַצְמוֹ בִּמְעַט דִּמְעַט טוֹב שֶׁמּוֹצֵא בְּעַצְמוֹ עֲדַיִן עַד אֲשֶׁר יִזְכֶּה לָשׁוּב עַל יְדֵי זֶה לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַך וְכָל הַזְּדוֹנוֹת יִהְיוּ נַעֲשִׂין זְכֻיּוֹת” (ליקוטי מוהר”ן תנינא, מ”ח)
- מהי הנעה פנימית לפי הקטע מליקוטי מוהר”ן?
“כשאדם באמת רוצה משהו, היקום כולו נחלץ לעזרתו כדי שיגשים את חלומו.” (פאולו קואלו/ “האלכימאי”)
- מהי מידת האחריות להנעה של היקום ומה מידת האחריות להנעה של האדם לפי הקטע מהאלכימאי?