הסדנא מורכבת משלושה שלבים: התנסות, פעילות בקבוצה, סיכום ודיון ומשותף.

שלב א’- התנסות:
צוות הפיתוח הגיע לביה”ס אמית כפר בתיה, שם התלמידים לומדים באופן אינטסיבי את המגמה שבה בחרו והיא לב הפעילות היומיומית שלהם.
נפגשנו עם אנשי צוות- מורי מגמות ומנהל ביה”ס, וגם עם תלמידים- לשמוע ולחוש כיתד פדגוגיה שהקו המנחה אותה הוא ההנאה האישית כמוקד הלמידה של התלמידים, כשביה”ס משקיע זמן, מחשבה ומשאבים על מנת לעבוד ולאפשר לתלמידים לעסוק בעיקר במה שהם נהנים ממנו. יחד עם זאת, כיוון שמטרת החלק הזה הוא לחשוף את המורים לשינוי תפיסה ולתוצאות שלו, ניתן לחפש בתי ספר בסביבתכם שפועלים להגברת והדגשת ההנאה של התלמידים במוקד התפיסה הפדגוגית הבית ספרית ולתאם שם ביקור  במתכונת דומה. עם זאת, היתרון בביקור ביה”ס- הוא צמוד למרחב ה’גוגיה’, כך שניתן לשלב ביקור במקום ולקיים את המשך הסדנא במתחם.

שלב ב’- פעילות בקבוצה:
פעילות המבוססת על שיח 1 על 1 בין המורים .
הפעילות מתחילה מפתיחה משותפת כדי להיכנס ממקום פעיל למחשבה, מה מניע אותי?
המורים משתפים בקבוצה את בחירתם לאור השאלה: דמיינו שבא קוסם ונתן לכם מתנה: 24 שעות, שבהן תוכלו לעשות כל מה שאתם רוצים. אין מגבלה של כסף, אין מגבלה של מקום, תוכלו להיות בכל מקום שתרצו, עם מי שתרצו, ולעשות כל מה שתחשקו בו.
מה תבחר/י לעשות?
איך ייראה היום המיוחד הזה?
(כ20-30 דק’)

לאחר מכן, המורים מתחלקים לזוגות והמנחה  מחלק/ת דף מקורות (מצ”ב קובץ להדפסה) לדיון בין בני הזוג.
הזוגות מתבקשים לדון בכל מקור ע”פ השאלות המנחות, לרשום נקודות מעניינות שעלו מהשיח.
תנו זמן
 לזוגות לעניין ולדון, תוך שהמנחה עובר/ת בין הזוגות ומעלה שאלות ומקשיב לדעות השונות של המורים.
(30-40 דק’)

שלב ג’- דיון במליאה:
שלב זה יכול להתבסס רק על הביקור בביה”ס, ולהתמקד בתובנות ומחשבות מהיום.
מומלץ להעבירו במתודת חשיבה חש”מ (מה זה?! תוכלו לקרוא על זה כאן) כדי לתת לאפשר חשיבה והתבוננות מורכבים על הרעיון של ‘הנאה במוקד הפדגוגיה ככלי להנעה’.

כמו כן, שלב זה יכול להתבסס רק על הפעילות בקבוצה: במקרה כזה, נציע לכם לבקש מכל מורה לבחור דגם של הנעה שאליו הכי התחבר ולהתגבש לקבוצות ע”פ כן. כל קבוצה צריכה לדון יחד ולרכז את הסיבות השונות מדוע דגם זה עדיף על פני השאר.
לאחר מכן, ניתן לדון שוב במליאה בדגמים ובהעדפות השונות,  או  (במידה והקבוצות התחלקו פחות או יותר בשווה)- לערבב את הקבוצות כך שיש נציג אחד לפחות לכל קבוצה, ולדון בג’יגסו בדגמים ובהעדפות השונות ואחר מכן- סיכום ומסקנות במליאה.

כמובן שאם העברתם את הסדנא במלואה, מומלץ לקיים כסיכום את שתי הפעילויות הנ”ל.

בהצלחה!

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search