מה זה אומר?
אחד מתפקידי בית הספר הוא להכין את בוגריו לשוק העבודה העתידי שאליו יצאו עם סיום לימודיהם. יצירת מסגרת לימודית המשלבת התמחות במקומות עבודה בקהילה הסמוכה לבית החינוך, מאפשרת לתלמידים להיחשף כבר במהלך לימודיהם לאפשרויות התעסוקה השונות הקיימות בסביבתם, לפתח קשרים עם בעלי מקצוע בתחומים שונים ולהיות מלווים על ידי מנטורים מעוררי השראה שיהוו מודל לחיקוי עבורם.
בתוכנית התמחות בקהילה, התלמידים בוחרים תחומי עיסוק שמעניינים אותם, לומדים לנסח קורות חיים כדי לפנות למקום העבודה שהם רוצים להתמחות בו, והלמידה נעשית תוך התנסות מעשית במקום העבודה עצמו. ההתמחות יכולה להתקיים במסגרת של יום/חצי-יום שבועי, או למשך שבוע/שבועיים במספר פעימות לאורך השנה.
הלמידה ההתנסותית המעשית יכולה להיות מלווה על ידי תוכנית אישית המותאמת לכל אחד ואחת מהתלמידים בהתאם לבחירות שלהם, באופן כזה שגם הלימוד העיוני בימים שבהם התלמידים נמצאים בבית הספר, יותאם לצרכים הספציפיים של כל אחד מהם במסגרת ההתמחות שלו (למשל: תלמיד שמתמחה במשרד אדריכלים, יקבל תגבור במקצוע ההנדסה).
הפעלת תוכנית מסוג זה לאורך זמן, יוצרת סביב בית החינוך קהילה של עסקים וארגונים חברתיים המרגישים חיבור לתלמידים והופכים להיות כר פורה לחיבורים ושותפויות.
מורים/מנהלים באמי”ת? בביה”ס שלכם משלבים התמחות בעסקים בקהילה? ספרו לנו כאן
- כדאי לעשות מיפוי מקדים של שיתופי פעולה אפשריים עם בעלי עסקים מקומיים, ארגונים חברתיים, גופים ציבוריים ברשות המקומית וכדומה
- ניתן לפנות בשלב הראשון לקהילת הורי בית הספר ולבדוק מי מהם מעוניינים לשמש מנטורים וללוות תלמידים במקומות העבודה שלהם, או להשתמש בקשרים שלהם ליצירת שיתופי פעולה אחרים
- לפני שמציעים לתלמידים תוכנית התמחות בקהילה, כדאי לשאול אותם מהם התחומים שבהם ירצו להתמחות ולשתף אותם בהכנות ובפנייה לגופים שונים
- אפשר לערוך אירוע חשיפה שבו בעלי מקצוע יציגו את מקום העבודה שלהם ויספרו מדוע כדאי לתלמידים להתמחות אצלם
- כדי ללוות תוכנית מסוג זה, יש צורך ברכז/ת שיעקבו אחר התקדמות ההתנסות של כל אחד מהתלמידים ויהיו בקשר מתמיד עם המנטורים במקומות העבודה
- מומלץ לחשוב מראש, כיצד והאם מאפשרים גמישות במעבר של תלמיד מהתמחות אחת לאחרת במקרים של חוסר שביעות רצון של מי מהצדדים השותפים לתוכנית
- חשוב שגם דרכי ההערכה בתוכנית יהיו מותאמות לדרך הלמידה המעשית-התנסותית שהתלמידים חווים בהתמחות
- הגדלת היצע תחומי הידע שהילדים יכולים ללמוד, מעבר לתוכנית הלימודים הסטנדרטית
- יצירת חיבורים בין ידע תיאורטי לשימושים של ידע בעולם האמיתי
- חשיפה של התלמידים למגוון מקצועות, עיסוקים ואפשרויות תעסוקה עתידיות
- הרחבת האפשרויות ללמידה מותאמת אישית לפי תחומי העניין של כל תלמיד ותלמידה
- חיזוק הקשרים בין בני הנוער לבין עסקים וארגונים מקומיים ביישוב
- חיזוק הקשרים בין בית הספר לקהילה ולחברה שבה הוא פועל
- פריצת גבולות בית הספר ושינוי התפיסה של מהי למידה והיכן היא מתרחשת
- פיתוח תרבות למידה אי-פורמלית וסיגול מיומנויות של למידה לאורך החיים
- התנסות של התלמידים בבניית תמונת עתיד אישית
- כשהתלמידים נמצאים ביום התמחות, המורים יכולים לנצל את הזמן לפיתוח מקצועי, למידה והכנה משותפת