שִׂים לֵב: בְּאֲתָר זֶה מֻפְעֶלֶת מַעֲרֶכֶת נָגִישׁ בִּקְלִיק הַמְּסַיַּעַת לִנְגִישׁוּת הָאֲתָר. לְחַץ Control-F11 לְהַתְאָמַת הָאֲתָר לְעִוְורִים הַמִּשְׁתַּמְּשִׁים בְּתוֹכְנַת קוֹרֵא־מָסָךְ; לְחַץ Control-F10 לִפְתִיחַת תַּפְרִיט נְגִישׁוּת.
Popup heading
שנה של סיפור גדול שנה של סיפור גדול
  • דף הבית
  • על מכינות י”ב
    • מבנה התוכנית
    • הרעיון
    • שותפות תלמידים וועדות
  • רכיבי מכינות י”ב
    • חיי מכינה
    • משימה חלוצית
    • הובלה בקח”ל
    • בית מדרש מכינה
    • הכנה לחיים
    • הכוון
  • חטיבות התוכן
    • חטיבת מנהיגות
      • יחידה 1- דיוקן עצמי
      • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
      • יחידה 3- צמתים ומעברים
      • יחידה 4- צמתים ומעברים
    • חטיבת שירות ושליחות
      • יחידה 5- עדשת התנערות
      • יחידה 6- עדשת אתגרים
      • יחידה 7- עדשת כשלונות
    • חטיבת יהדות וציונות
      • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
      • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
      • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
    • חטיבת חיבורים
      • יחידה 12- עדשת מפגש
    • חטיבת הכנה לחיים
      • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
      • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
      • יחידה 15- עדשת גוף
      • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
  • מקראה לחלוציות
    • על המקראה
    • שותפות ואחריות
    • מהי חלוציות
    • מנהיגות
    • ציונות ויהדות
    • שירות ושליחות
    • חיבורים בעם ובחברה הישראלית
  • תצא”ם י”ב
    • רציונל וקווים מנחים
      • על תוכנית הצמיחה בי”ב
      • הכרות עם צרכי העומק
      • רציונאל בבניית יחידת תצא”מ
      • רפלקציה ומשוב על תהליכי שותפות
      • מבנה יום מכינה
    • חטיבת מנהיגות
      • יחידה 1- דיוקן עצמי
      • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
      • יחידה 3- צמתים ומעברים
      • יחידה 4- צמתים ומעברים
    • חטיבת שירות ושליחות
      • יחידה 5- עדשת התנערות
      • יחידה 6- עדשת אתגרים
      • יחידה 7- עדשת כשלונות
    • חטיבת יהדות וציונות
      • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
      • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
      • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
    • חטיבת חיבורים
      • יחידה 12- עדשת מפגש
    • חטיבת הכנה לחיים
      • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
      • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
      • יחידה 15- עדשת גוף
      • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
  • תורת חיים במכינות יב
    • הקדמה ומבנה התוכנית
    • עקרונות מובילים לשיח והנחיה
    • מילון מונחים
    • מערכים
      • הקדמה
      • חלק א- פעילות פתיחה
      • חלק ב’
      • חלק ג’
      • חלק ד’ וסיכום
      • העשרה
  • א-ב של מכינה(מילון מושגים)
  • עזרים
    • דף הבית
    • על מכינות י”ב
      • מבנה התוכנית
      • הרעיון
      • שותפות תלמידים וועדות
    • רכיבי מכינות י”ב
      • חיי מכינה
      • משימה חלוצית
      • הובלה בקח”ל
      • בית מדרש מכינה
      • הכנה לחיים
      • הכוון
    • חטיבות התוכן
      • חטיבת מנהיגות
        • יחידה 1- דיוקן עצמי
        • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
        • יחידה 3- צמתים ומעברים
        • יחידה 4- צמתים ומעברים
      • חטיבת שירות ושליחות
        • יחידה 5- עדשת התנערות
        • יחידה 6- עדשת אתגרים
        • יחידה 7- עדשת כשלונות
      • חטיבת יהדות וציונות
        • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
        • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
        • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
      • חטיבת חיבורים
        • יחידה 12- עדשת מפגש
      • חטיבת הכנה לחיים
        • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
        • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
        • יחידה 15- עדשת גוף
        • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
    • מקראה לחלוציות
      • על המקראה
      • שותפות ואחריות
      • מהי חלוציות
      • מנהיגות
      • ציונות ויהדות
      • שירות ושליחות
      • חיבורים בעם ובחברה הישראלית
    • תצא”ם י”ב
      • רציונל וקווים מנחים
        • על תוכנית הצמיחה בי”ב
        • הכרות עם צרכי העומק
        • רציונאל בבניית יחידת תצא”מ
        • רפלקציה ומשוב על תהליכי שותפות
        • מבנה יום מכינה
      • חטיבת מנהיגות
        • יחידה 1- דיוקן עצמי
        • יחידה 2- משוב חיצוני (מעגל פרגון)
        • יחידה 3- צמתים ומעברים
        • יחידה 4- צמתים ומעברים
      • חטיבת שירות ושליחות
        • יחידה 5- עדשת התנערות
        • יחידה 6- עדשת אתגרים
        • יחידה 7- עדשת כשלונות
      • חטיבת יהדות וציונות
        • יחידה 8- עדשת זהות ושייכות
        • יחידה 9- עדשת ערכים: מצפן אישי
        • יחידה 10- עדשת ערכים: משפחה
      • חטיבת חיבורים
        • יחידה 12- עדשת מפגש
      • חטיבת הכנה לחיים
        • יחידה 13- עדשת חברות: מהי חברות
        • יחידה 14- עדשת חברות: מה חשוב לי בחברות
        • יחידה 15- עדשת גוף
        • יחידה מס‘ 16 עדשת מערכות יחסים
    • תורת חיים במכינות יב
      • הקדמה ומבנה התוכנית
      • עקרונות מובילים לשיח והנחיה
      • מילון מונחים
      • מערכים
        • הקדמה
        • חלק א- פעילות פתיחה
        • חלק ב’
        • חלק ג’
        • חלק ד’ וסיכום
        • העשרה
    • א-ב של מכינה(מילון מושגים)
    • עזרים

    על המקראה

    ידנוער: שמע!
    הקובץ שלפניכם מורכב מקטעי קריאה מגוונים, שאנו רואים בהם צידה
    חשובה לדרך החלוציות. הקטעים משקפים מגוון עשיר של מקורות יהודיים,
    ישראלים וכלליים – מהמקרא והגמרא, חלוצי הציונות, השירה העברית
    ורבנים והוגים בני זמננו. בחרנו להימנע כמעט לחלוטין מטקסטים מהשנה האחרונה, למרות
    שהתקופה הדרמטית מזמנת לא מעט כתבים, מכתבים, נאומים ולצערנו גם הספדים שהיו
    ראויים להיכנס למקראה. מלבד הטקסט האחרון, העדפנו להותיר את הבחירה בין טקסטים
    עדכניים אלו- לכם.
    אנו מקווים שהמקראה תסייע לכם בהובלת השנה של מכינת אמית לחלוציות בבית ספרכם.
    ניתן להשתמש בטקסטים לבניית יחידות שיח ולימוד, להובלת בית מדרש בנושאים השונים,
    לפתיחה או סגירה של שבוע או של מפגש של המכינה ועוד, כיד הדמיון הטובה.
    המקראה מחולקת לשש חטיבות תוכן. היא נפתחת בקטעים על שותפות ואחריות, כיוון שבלי
    שותפות ואחריות לא יכולה להיות מכינה לחלוציות. בהמשך תמצאו טקסטים כלליים המסבירים
    את מושג החלוציות; וארבע חטיבות תוכן נוספות בהתאם לתכנים שאנו ממליצים לארגן סביבם
    את השנה: מנהיגות, שירות ושליחות, ציונות ויהדות וחיבורים )בחברה הישראלית(. כמובן
    שבפועל, הנושאים כולם כרוכים זה בזה והטקסטים היו יכולים גם להיות ממויינים אחרת.
    השתדלנו כאמור להציע לכם חומרים מגוונים, והטקסטים גם מאורגנים פעמים רבות מתוך
    היגיון פנימי כך שכתבים שמתכתבים זה עם זה, או מבקרים זה את זה, מונחים בסמיכות. שימו
    לב שריבוי הקולות משמעו שלא אחת תמצאו במקראה טקסטים סותרים. כך למשל במקרה
    של הדיון בחלוציות, המתחיל מהטקסט של ז’בוטינסקי על טרומפלדור “חסר גלגל? אני גלגל”
    וממשיך בשני קטעים המציגים עמדה שונה. מאידך, במקומות אחרים תמצאו דווקא שדמויות
    מרוחקות מציגות עמדות קרובות. כך למשל בטקסט “אוצר גדול” של רבי נחמן, ובקטע של
    קפקא המובא אחריו; או בקטע מהמאמר “הלכות דעות ומלחמת דעות” של אהרון דוד גורדון,
    המשובץ לצד כתבים של הראי”ה בחטיבה האחרונה בחוברת.
    השתדלנו כאמור להביא מקורות מגוונים, אך בעניין אחד לפחות לא הצלחנו באופן מספק.
    יש בחוברת מיעוט של כותבות נשים. אנו מפצירים בכם לשלוח אלינו טקסטים מתאימים של
    כותבות, ונשמח לשלב אותם במהדורות הבאות. מרבית הטקסטים ערוכים, ואנו ממליצים
    למתעניינים לחפש את הגרסאות המלאות הזמינות ברובן הגדול ברשת. השתדלנו מאוד
    להביא קטעים שניתנים להבנה מתוך עצמם, אך אנו מעמידים עצמנו בשמה להתייעצות, פירוש
    ומחשבה משותפת ככל שתרצו.

    חזרה לדף המקראה
    Copyright All Rights Reserved © 2017
    • להרשמה