אז מה נשתנה בימי בין המצרים?

 In לימוד יומי
image_pdfimage_print

שלושת השבועות שבין י”ז בתמוז לתשעה באב, מכונים בשם ‘בין המצרים’, ובהם עם ישראל מציין במנהגי אבלות שונים את הצער על חורבן המקדש.

בי”ז בתמוז הבקיעו האויבים את חומות ירושלים לאחר מצור ממושך והחלו במסע הרג והרס ששיאו היה ביום ט’ באב לפנות ערב, שבו הציתו ושרפו באש את המקדש.

אירוסין ונישואין – מסיבת אירוסין משפחתית וצנועה בלי מוסיקה מותרת עד ר”ח אב. מסיבה גדולה – אסורה. נישואין – יש שהתירו להתחתן עד ר”ח אב אך רבים נהגו שלא להינשא כלל בימי שלושת השבועות.

מוסיקה – יש שאסרו שמיעת מוסיקה בכלל בכל התקופה בין בהופעה חיה, בין ממכשירים חשמליים כגון רדיו וכדו’, ורק שירה בפה (ווקאלית) – התירו. ויש שהקלו לשמוע ממכשירים חשמליים אך הגבילו זאת בסוג המוסיקה שלא תהא מוסיקה משמחת וכן לא תהיה בפומבי. וכל ההיתר הוא עד ר”ח אב. ולאחר מכן אפשר רק מוזיקה עצובה.

שחייה – יש שחששו מלשחות בגלל שזהו זמן של פורענות, אך מעיקר הדין אפשר להקל ולהתרחץ בים או בבריכה (נפרדים, כמובן) עד ר”ח אב, גם למי שלא פקד לפני כן מקומות אלו. ולאחר מכן רק למי שזקוק לזה מסיבות בריאותיות.

בניה ושיפוצים – בתשעת הימים יש להימנע מ”בניין של שמחה”, כלומר, שיפוץ שבא לצורך נוחות ותענוג. אך אם השיפוץ בא לתקן קלקול (כגון: סיוד לאחר נזילת מים וכו’) – מותר. אם התחילו לשפץ לפני ימי בין המצרים – מותר להמשיך עד ר”ח אב, ובשעת הצורך ניתן להקל עד שבוע שחל בו ט’ באב.

 

המשך בע”ה בימים הבאים

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=LPmViwmJSJE[/embedyt]
Recommended Posts

כתבו תגובה