במבט רחב
13. הבנת היחסים בין יחידות סמוכות
-
- מקומו של דור הפלגה ברצף הדורות שבין נוח לאברהם כהרחבה בתוך רשימות היחס.
- הבנת הבחירה באברהם ויצירת עם סגולה על רקע ההתנהלות של הדורות שלפני אברהם.
14. אפיון דמות
איתור הפעולות והאמירות של הדמות לאורך הפרקים העוסקים בה, איתור הנאמר על הדמות בתיאור התנ"כי או על ידי הדמויות שסביבה, ניסוח התכונות והמאפיינים העולים מתוך המעשים והאמירות, ועמידה על מאפיינים חוזרים ועל המשמעות שלהם על רקע התקופה ועל רקע האתגרים העומדים בפני הדמות.
דור הפלגה מאופיינים כדור, בלי שניתן להצביע על דמות מסוימת בתוכם (אם כי המדרש קושר את המגדל לנמרוד). אך ניתן לראות את הסיפור כרקע להבנתו של אברהם והאתגרים שהוא מתמודד איתם:
- אברהם יוצא מהאזור שבו נבנה המגדל לארץ כנען, בניגוד לחשש של בני הדור "פן נפוץ".
- אברהם נע ונד בצו ה', וגר באוהל בארץ שעדיין אינה שלו, למרות עושרו הרב. בניגוד לטכנולוגיות הבנייה המתקדמות בארץ שממנה יצא.
- ה' מבטיח לאברהם"וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ" (פר' יב פס' ב), בניגוד לשאיפת בוני המגדל לעשות שם לעצמם.
15. הבנת ההקשר הרחב
קישור בין נושאים ורעיונות ביחידה ובין התייחסויות שונות לרעיונות אלו במקומות אחרים בתנ"ך. והיכולת להבין כיצד המקורות השונים יוצרים יחד עולם של מושגים והתייחסויות שמאפשר לכתוב במקום אחד להשליך על ההבנה של הכתוב במקום אחר. היכרות עם ההקשר הרחב עשויה לבוא לידי ביטוי גם ביכולת ההכללה והדגמת הכלל באמצעות דוגמאות ממקומות שונים בתנ"ך.
נראה שהנבואה בישעיהו ב רומזת למגדל בבל, ורואה במגדל ביטוי לגבהות לב אנושית:
יב כִּי יוֹם לַה' צְבָאוֹת עַל כָּל-גֵּאֶה וָרָם וְעַל כָּל-נִשָּׂא וְשָׁפֵל.
יג וְעַל כָּל-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן הָרָמִים וְהַנִּשָּׂאִים וְעַל כָּל-אַלּוֹנֵי הַבָּשָׁן.
יד וְעַל כָּל-הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל כָּל-הַגְּבָעוֹת הַנִּשָּׂאוֹת.
טו וְעַל כָּל-מִגְדָּל גָּבֹהַּ וְעַל כָּל-חוֹמָה בְצוּרָה.
טז וְעַל כָּל-אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ וְעַל כָּל-שְׂכִיּוֹת הַחֶמְדָּה.
יז וְשַׁח גַּבְהוּת הָאָדָם וְשָׁפֵל רוּם אֲנָשִׁים וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא
באתר "ללמוד וללמד ניתן למצוא הפניה לדיון בנושא, כחלק מהתייחסות חוזרת ל"הקשר הרחב" בפרקים הנלמדים:
https://www.lilmod.cet.ac.il/ShowItem.aspx?ItemID=c782d539-da75-4504-a347-ff037dd74437&lang=HEB
לאיתור מילים חוזרות בפרקים שונים ניתן להיעזר בקונקורדנציה באתר "על התורה":
https://mg.alhatorah.org/Concordance
הדרכה לשימוש בקונקורדנציה:
https://mg.alhatorah.org/Concordance_Guide