מטרת הפעילות: בעקבות הסיפור התלמידים יהרהרו על ההרגלים השונים הטבועים בהם, האם ירצו לשנותם על מנת להתקדם ובמה השינויים כרוכים.
משך הפעילות: כ-15 דקות.
מותאם לגילאי: 12 ומעלה
מס’ משתתפים: 2 ומעלה.

ציוד נדרש: סיפור ונקודות למחשבה מודפסות (מצורף קובץ מעוצב להדפסה).

הנחיות: הסדנה מורכבת מסיפור ושאלות למחשבה עליו. ניתן להעביר את הסדנא במליאה או לחלק את המשתתפים לקבוצות כאשר כל קבוצה תקרא את הסיפור ותדון עליו בהתאם לנקודות למחשבה.

סיפור:

חכם אחד טייל עם תלמידו הנאמן ביער כשמרחוק הבחין במקום בעל מראה דל ביותר.
הוא החליט לבקר שם לזמן קצר. בדרך הוא דיבר עם תלמידו על חשיבותם של ביקורים המאפשרים להכיר אנשים ועל הלמידה שרוכשים מחוויות כאלה. כשהגיע, הוא ראה את הדלות של המקום ותושביו. בבית הישן וההרוס התגוררו זוג הורים ושלושת ילדיהם כולם יחפים ולבושים בבגדים קרועים ומלוכלכים. החכם התקרב לאיש, שהניח שהוא אב המשפחה ושאל אותו: “בסביבה זו אין מקורות עבודה וגם לא מרכזי מסחר, כיצד אתה ומשפחתך מצליחים לשרוד?” האיש ענה לו בשקט: “חבר, יש לנו פרה קטנה. היא מניבה כמה ליטר חלב בכל יום. חלק מהתוצר אנו מחליפים עבור מזונות מסוימים בעיר הסמוכה, בחלק השני אנו מכינים יוגורט, גבינה וכד’ לעצמנו וכך אנו שורדים.” החכם הודה לו על המידע, הסתכל סביבו מספר רגעים, בירך לשלום והלך. באמצע הדרך פנה לתלמידו וצווה לו: “חפש את הפרה הקטנה, קח אותה לתהום שם ממול ודחוף אותה”. התלמיד המבועת התנגד למורו, התווכח עמו וניסה להניאו מבקשתו, הרי הפרה הקטנה הייתה אמצעי המחייה היחיד של אותה משפחה. אבל החכם הלך משם ולא ענה לו. התלמיד המדוכא ביצע את פקודת מורו. הוא מצא את הפרה הקטנה, הוביל אותה עד לתהום הקרובה דחף אותה וראה כיצד היא מתגלגלת בין האבנים ומתה. … המראה הזה נשאר חרוט בזיכרונו כעבור מספר שנים, אכול רגשי חרטה, הצעיר החליט לעזוב את מורו ולחזור לאותו מקום כדי להתוודות בפני המשפחה ולעזור להם. כסף לא היה לו, הוא החליט שיעבוד חינם בשבילם כדי לעזור להם לקנות פרה קטנה חדשה. ככל שהתקרב למקום ראה שהסביבה השתנתה, העצים פרחו, הבית היה יפה ונקי והילדים שיחקו בחצר. הצעיר הרגיש עצוב ומיואש. הוא היה בטוח שהמשפחה הענייה נאלצה למכור את ביתה כדי לשרוד. הוא החיש את צעדיו. כשהגיע לבית התקבל על ידי איש מאוד אדיב. הצעיר שאל על המשפחה שהתגוררה בבית לפני מספר שנים. ענו לו שהמשפחה ממשיכה להתגורר במקום. הוא לא הצליח להבין מה התרחש, הסתכל על הילדים והכיר אותם, הם נראו יותר גדולים ובריאים, אבל הם היו ללא ספק אותם ילדים שביקר אצלם עם מורו מספר שנים קודם. הוא שיבח את מה שראה ושאל את האיש (את בעליה של הפרה הקטנה): “כיצד הצלחת לשפר את המקום ולשנות את חייך? ” האיש השיב לו בהתלהבות: ” הייתה לנו פרה קטנה שנפלה לתהום ומתה, מאותו הרגע היינו חייבים לעשות דברים אחרים ולפתח מיומנויות חדשות שקודם לא ידענו שאנו מסוגלים להן, ככה הצלחנו להגיע להישגים שהינך רואה”

 

שאלות למחשבה בעקבות הסיפור:
* האם דרך החשיבה שלנו היא תוצאה של הרגל?
* מדוע פריצת דרך מתחילה בדרך כלל בשינוי הרגלים?
* אלו הרגלים תוקעים אותי בחיים?

סיפור ושאלת-נספח

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search