אני מקנאה

 In לימוד יומי
image_pdfimage_print

 

שאלה: יש לי חברה שפשוט הכול טוב אצלה. היא יפה, חכמה, טובה בלימודים, מקובלת בחברה. פשוט מושלמת. אני לא מבינה למה אלוקים שם את כל הדברים השווים בבן אדם אחד, ואותי עשה כזו דפוקה. לא נעים לי לומר, אבל הקינאה פשוט אוכלת אותי מבפנים… מה לעשות?

תשובה: שלום לך.

תיארת באופן כנה את התחושות שלך כלפי החברה ואת ההרגשה החזקה של קינאה שמעיקה עלייך.

שלמה המלך, החכם באדם, אמר משפט קולע מאוד – “קשה כִּשְאוֹל קינאה“. התחושה של ‘לקנא’ במישהו אחר היא אחד הדברים הגרועים וחסרי ההיגיון שיש. מי שמקנא לא מרוויח בזה שום דבר לעצמו, ולא מחסיר שום דבר מהאדם השני בו הוא מקנא. הוא רק אוכל את עצמו מבפנים ונשאר מתוסכל.

בקינאה יש גם מידה של חוסר אמונה. אם ריבונו של עולם היה רוצה שתהיה עוד אחת יפה/חכמה/מקובלת…כמוה, הרי לא הייתה לו כל בעיה לברוא עוד אחת כזו. עובדה שהכול יכול לא עשה את זה אלא בחר לברוא דווקא אותך. בדיוק כמו שאת. עם הנפש המיוחדת, הכישרונות והיכולות שלך. כנראה שהוא החליט שהעולם זקוק בדיוק לאחת כמוך. לא פחות ולא יותר.

הפזילה החוצה, ההשוואות הבלתי פוסקות לאחרים ומדידת עצמי ביחס אליהם, הם אלו שמפריעים לאדם יותר מכל להיות מי שהוא באמת. לממש את עצמו ולגלות את הטוב והייחודיות הצפונים בו. אין שום ספק בעולם שגם בך יש הרבה מאוד מעלות טובות וצריך רק לגלות אותן.

לצד יש סוג אחד של קינאה שעשוי להיות חיובי. חז”ל אמרו: “קינאת סופרים תרבה חוכמה“. זוהי התבוננות החוצה שעוזרת לך לזהות בעצמך נקודות טובות שאפשר לפתח ולשכלל, ומדרבנת אותך לעשות את זה. קינאה כזו לא מביאה לתסכול אלא להתקדמות.

ולסיום נוסיף – “לא כל הנוצץ זהב“. לא תמיד כל מה שנראה מבחוץ יפה ומושלם הוא באמת כזה. אין אדם בעולם שאין לו את הצרות, הבעיות וההתמודדויות שלו. מי יודע מה עובר על החברה הזאת שלך מבפנים, מה קורה לה בבית, ומה מסתתר מאחורי החיוכים הנוצצים שלה. בסוף עוד עשוי להתברר (וכבר היו דברים מעולם) שהיא מקנאה דווקא…בך, ובדברים הטובים שיש לך (או במישהי אחרת כמוך).

ליום ההולדת האחרון שלי קיבלתי כרטיס ברכה שהיה כתוב בו משפט אחד – “יום ההולדת שלך הוא היום בו אלוקים החליט שהעולם לא יכול עוד להסתדר בלעדיך…”. תחשבי על המשפט הזה, ונסי להסביר לעצמך למה הוא נכון.

בהצלחה!

Recommended Posts

כתבו תגובה