אז מה בעצם קרה ביז’ בתמוז?

 In לימוד יומי
image_pdfimage_print

חז”ל מלמדים שביום הזה קרו במהלך ההיסטוריה חמישה אירועים קשים לעם ישראל:

הראשון הוא חטא העגל ושבירת הלוחות.

לאחר מעמד הר סיני וקבלת התורה, שהה משה רבנו על הר סיני ארבעים יום וארבעים לילה ולמד תורה מפי ה’. כשירד מן ההר כשבידיו לוחות הברית שבהם חקוקים עשרת הדיברות, ראה שנעשה עגל זהב, וחלק מהעם טועה אחריו, מיד שבר את הלוחות לעיניהם.

המקרה השני הוא ביטול התמיד, שהוא הקורבן החשוב ביותר שהיו מקריבים בבית המקדש מידי יום, בבוקר ובערב. בזמן המצור שצרו הרומאים על לירושלים, היו מספקים כבשים להקרבת התמיד עד ט”ז בתמוז. י”ז בתמוז היה היום הראשון שבו נתבטלו מלהקריב את התמיד.

המקרה השלישי הוא שריפת התורה על ידי אפוסטומוס, אחד משרי רומא.

המקרה הרביעי הוא העמדת פסל בבית המקדש. יש אומרים שהיה זה בימי בית ראשון על ידי המלך מנשה. ויש אומרים שהיה זה בימי בית שני על ידי אפוסטומוס הרשע.

אולם הדבר שעליו בסופו של דבר נקבע הצום, הוא האירוע החמישי: הבקעת חומת העיר ירושלים. במשך שלוש שנים צרו הרומאים סביב העיר ולא יכלו לה. לבסוף, בגלל שנאת חינם ומלחמת אחים נחלשו המגינים היהודים והרומאים התגברו, עד שביום י”ז בתמוז הצליחו לפרוץ את חומת העיר ולחדור פנימה. בהבקעת העיר הוכרע למעשה גורל המערכה לרעתנו. עוד שלושה שבועות נמשכו הקרבות בתוך ירושלים, ולבסוף בתשעה באב, נכבש הר הבית ונשרף בית המקדש השני, והחלה הגלות הארוכה.

 

נקודה למחשבה: האם זהו צירוף מקרים שכל כך הרבה אירועים קשים לעם ישראל מתרחשים ביום אחד או שאולי יש משהו שלילי בתכונה של היום הזה ועלינו מוטלת המשימה לתקן אותו? מהי הדרך לעשות זאת?

 

צום

כתב: הרב יוני לביא

Recent Posts
Comments
  • עמיחי

    זה לא צירוף מקרים שכל הדברים האלה קרו ביום אחד. המשותף לכל המקרים הוא ביטול משהו שמאחד את עם ישראל, שמשותף לכל עם ישראל. עלינו לתקן את כל חוסר האחדות בעם. צריך לקרב אנשים שהם לא בחברה. להביא אותם לפעילויות וכו’.