במתחם אמי”ת גוגיה בכפר בתיה נחנך לאחרונה מרחב יזמות וחממה לתלמידים. זהו מרחב משותף פתוח שמזמן קשר בלתי אמצעי בין תלמידים ותלמידות לבין מנטורים מהתעשייה ומבית תוכנה שעובדים במקום דרך קבע. המרחב משמש כחממה ליזמות טכנולוגית ותלמידים מגיעים למקום לימי למידה בנושאים שונים.

תכנון המרחב

בתכנון המתחם הוחלט על חלוקת המרחב הפיזי לשניים. המרחב כולל את חלל התלמידים לתחום היזמות (מגמת סטארטאפים ומגמת מייקינג) ואת המשרדים של בית התוכנה. החלוקה מאפשרת גם קיום של מרחב מנטורינג משותף, תוך שמירה על עקרונות של גמישות ודינמיות במרחב הכולל.
באזור המשמש כמרחב עבודה לבית התוכנהיצרנו מרחב מותאם לצורכי חברת ההייטק שעובדיה משמשים מנטורים בחממה. הריהוט במרחב הוא בסגנון Open Space וכולל חלוקה על ידי מחיצה אקוסטית ליצירת אזורי עבודה לעמדות קבועות עבור עובדים שמגיעים למקום מדי יום ולעמדות חמות לעובדים מזדמנים. תחמנו אזור סגור אך שקוף, כפתרון לצורך בפרטיות בשל אופי משימה או תפקיד הדורש ניהול שיחות דיסקרטיות, מבלי לפגוע בזרימת העבודה המשותפת ובתחושה של מרחב שיתופי פתוח.

באזור שמתפקד כמרחב למידה ועשייה לתלמידים, יצרנו מרחב מזמין שסידורו והריהוט שבו משדרים א-פורמליות וייצוגיות בו-זמנית, מתוך רצון ליצור תחושה שהמרחב מכבד את השותפים ללמידה בו – תלמידים ומנטורים – ומזמין אותם ללמידה ולעשייה משותפת בגובה העיניים. במקום יש שולחנות וכיסאות נמוכים, לצד ספסל מרופד ושולחנות וכיסאות בר גבוהים. הריהוט הרך והצבעוני מזמין ללמידה עצמית וקבוצתית, לשהות ולחשיבה זורמת, והנינוחות שהוא משדר מזמינה לשיח שוויוני בישיבה או בעמידה. שולחן בר עגול בפינת החדר מאפשר קיום ישיבות עבודה בעמידה (Stand-up meetings) המתמרצות יעילות וענייניות בפגישה.

ולבסוף, מרחב הלמידה והעשייה של התלמידים משמש בעת הצורך גם כמרחב מנטורינג. זוהי פעילות משמעותית במרכז ולה ערך מוסף רב כחלק אינטגרלי מהלמידה בחממה. כאן מתקיים המפגש בין המנטור/ית מהתעשייה ומבית התוכנה לתלמיד/ה מבית החינוך, והוא אמור לעודד תהליכים של חשיבה משותפת מפרה ופורה ומעבר ומיזוג של ידע בין כל השותפים למפגש (Pairing). את מרחב הפעילות הזה היה חשוב לנו לשלב באזור הלמידה והעשייה על מנת לאפשר מפגש בעל אופי אישי, קרוב ובלתי אמצעי אך גם גלוי ושיתופי.

תוכניות הלמידה במתחם

חממת היזמות החלה לפעול בתחילת שנה”ל תשע”ט ובה שתי מגמות, מגמת הסטארטאפים ומגמת מייקינג אשר תתקיים ב-Makers Space, שהוא חלל נוסף במרכז שיתקיימו בו פעילויות שעיקרן למידה פעילה “בידיים” (Hands-on learning). החממה הוקמה ומנוהלת על ידי מינהל מו”פ, רשתיות והערכה של רשת אמי”ת ועל ידי גליה קדמי-פרגמן, יזמית ומובילת תוכניות יזמות בקרב בני נוער.

למה צריך חממת יזמות לבני נוער?

רעיונות מקוריים של בני נוער אינם מגיעים לכדי מימוש כתוצאה מחוסר ידע ומפעילות בסביבה אשר אינה מסוגלת לספק להם תמיכה הולמת. החממה מעניקה להם כלים מעשיים וליווי מקצועי ומאפשרת להם להשתלב ביתר קלות בעולם היזמות הישראלי המתפתח. כישורי יזמות מוגדרים כיום כמיומנויות חיוניות לצורך השתלבות בחיים המשתנים תדיר של המאה ה-21. אנחנו מאמינים כי בני נוער שמתנסים בחשיבה ובעשייה יזמית יסגלו לעצמם את המיומנויות הנדרשות מגיל צעיר.

כאמור, ההתנסות בחממה מתנהלת בליווי צמוד של מומחים בתחומים רלוונטיים המשמשים מנטורים ליזמים הצעירים. החממה מהווה בית וקהילה לבני ובנות נוער שרוצים להגיע רחוק ומוכנים לפעול להגשמת החלום שלהם כבר עכשיו. תוכנית היזמות מפגישה אותם עם החוזקות והחולשות שלהם, ומעודדת ערכים של אחריות, מחויבות ומעורבות (Engagement), למידה עצמאית ועבודת צוות שיתופית. המסלולים בחממה מזמנים התמודדות עם אתגרים ובעיות חיים אמיתיות תוך שימוש בלמידה התנסותית חווייתית.

אז מה בעצם עושים שם?

הלמידה בחממת היזמות הטכנולוגית כוללת חשיפה לתכנים של עולם היזמות והחדשנות באמצעות קידום חשיבה פרואקטיבית ועשייה. היא מונעת מההכרה בכך שחדשנות היא כיום יעד אסטרטגי ושכדי להשתלב בעולם היזמות יש להתמקצע במגוון תחומים כגון:

  • חדשנות משבשת, חדשנות תוספתית-אינקרמנטלית
  • מודלים למימוש יזמות
  • תהליכי גלובליזציה ואיך הם משפיעים על עולם היזמות
  • קווים לדמותו של יזם
  • הקמת חברות ומבנה התפקידים בהן
  • ניהול פרויקטים אפקטיבי
  • בניית מצגות ועמידה מול קהל
  • תכנון מוצר מ-א’ ועד ת’
  • השתתפות בשבוע היזמות הבינלאומי
  • סדנאות פיתוח
  • ביצוע Day Pitch לצוות מומחים
  • אירועי האקאתון
  • ביקורים באתרים לימודיים מעוררי השראה
  • סיורים בחברות הייטק

במקביל ללימוד התאורטי, התלמידים מתחלקים לקבוצות-מיזם ועוברים את תהליך הבנייה בפועל של המיזם שלהם מהתחלה ועד הסוף: מרעיון למוצר. במרחב ה-Hub מתקיימים הלימודים התאורטיים ונעשית העבודה המעשית המשלבת שימוש בטכנולוגיה מתקדמת, תכנות, חשיבה עיצובית (Design Thinking) וכדומה, ובמרחב ה-Makers שנבנה בימים אלו יתקיימו התנסויות בבניית אב-טיפוס למוצרים פיזיים שיתוכננו על ידי היזמים.

מה כבר קורה בשטח? ומהן התוכניות לעתיד?

המתחם רק נפתח וכבר פועלים בו מספר מיזמים ואחרים יתחילו לפעול במהלך השנה. החל מיוני 2018 מתקיימים במקום לימודי תכנות לנערות מכיתות ז-יב מכלל בתי הספר ברעננה. התוכנית בשיתוף ארגון She Codes פועלת פעם בשבוע בשעות אחר הצהריים. בשעות הבוקר, פעם בשבוע מגיעים למתחם תלמידים מבתי חינוך של אמי”ת ברחבי הארץ לקורס יזמות מרעיון למוצר. כבר היום לומדים בתוכנית תלמידים ותלמידות מאמי”ת שחר בית שמש, מקיף י’ אמי”ת אשדוד, אמי”ת מדעי טכנולוגי, אמי”ת חברה ומשפט ואמי”ת חברותא מכפר בתיה, אמי”ת רננים רעננה ואולפנת אמי”ת להבה קדומים. בהמשך יפותחו מרכזים ותוכניות יזמות מסוג זה באזורים נוספים בארץ, עבור כלל תלמידי הרשת.

מתחם אמי”ת גוגיה הוא בעיקרו מרכז הדרכה למורים ולאנשי חינוך המתעניינים בהתחדשות ובחדשנות חינוכית, ולכן בנוסף לקורסים המוצעים לתלמידים בחממה, ייפתח בהמשך גם מסלול למורים יזמים מרשת אמי”ת בשעות הבוקר (קורס של חצי שנה, מוכר לגמול) וכן מסלול ליזמים חינוכיים, עם אפשרות לבצע פיילוטים בהשתתפות תלמידים מבתי החינוך של הרשת.

צוות מתחם אמי”ת גוגיה מזמין אתכם לבקר במתחם, לתאם ימי היערכות לצוותי החינוך שבהובלתכם, להגיע לסדנאות שאנחנו עורכים בנושאים שונים מעולם ההתחדשות הפדגוגית, ולהתרשם מהפעילות בחממת היזמות החדשה.

קראו עוד:
על למידה התנסותית
על תרבות המייקרס בחינוך

(צילומים: חי ארביב, ענת שפירא-לביא)