מערכת החינוך היא מרכזית ומשמעותית בחייו של כל ילד וחשיבותה אף גדלה ומוכפלת עבור ילדים נפגעי התעללות והזנחה. אלו נמצאים בסיכון החמור ביותר כיוון שמקור הפגיעה הוא בביתם ובמשפחתם: הדמות שתפקידה הטבעי הוא להגן עליהם – היא הפוגעת. במקרים כאלו, בעיקר בגילאים הצעירים, דמותו של המחנך הופכת למשמעותית מאוד עבור הילדים.

למרות כל זאת, סקר שנעשה בנושא אלימות כלפי ילדים ובני נוער בישראל (מטעם המרכז לחקר החברה באוניברסיטת חיפה ובסיוע Triana), מצא כי מעל 50% מהילדים שחוו פגיעה מינית או פיזית לא היו מוכנים לספר עליה בשום אופן לאנשי מקצוע: מורים, יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים, רופאים או אחיות. עוד עולה מהסקר כי רק בכ-10% מהמקרים בהם דיווחו ילדים על פגיעה פיזית או מינית, גורם גילוי הפגיעה היה מורה או יועצת.

לא מדובר רק על ילדים שהם “בקצה הרצף”. כל ילד, ילדה, נער או נערה עלולים להיות בסיכון לפגיעה סביב מצב רגשי, דימוי עצמי שלילי, מצב חברתי או משפחתי בעייתי ועוד. עלינו כאנשי חינוך להיות שם בשבילם, לדעת לזהות זאת, לתת יד, להקשיב ולתת מענה. לשם כך צריך לרכוש ידע ומיומנות ולכן אנו מציעים למורים, למנהלים וליועצות מרשת אמי”ת להשתתף בקורס בן 30 ש”ש (מוכר לגמול) שיעסוק באיתור, זיהוי ומניעת פגיעה בילדים ובנוער בסיכון.

בין הנושאים שיעלו בקורס: טראומה בילדות המוקדמת וכיצד היא משפיעה על התפתחותם של ילדים; מדוע ילדים מסתירים את הפגיעה והקושי של אנשי המקצוע לזהות אותה ולפעול; פגיעות בין תלמידים במרחב הבית-ספרי; ההליך החוקי וחובת הדיווח; מאפיינים ודינמיקה של משפחות לילדים בסיכון ועוד.

הקורס ייפתח אי”ה לאחר הפסח. המפגשים יתקיימו בימי ד’, בין התאריכים 11 באפריל 2018–13 ביוני 2018, בין השעות 17:00 ל-20:00 (8 מפגשים, סה”כ 30 שעות אקדמיות).

התכנית תתקיים באזור הדרום (באר שבע) ו/או באזור ירושלים (נוחם) בהתאם למספר הנרשמים.
תאריך אחרון להרשמה: 15 בפברואר 2018
הרישום כרוך בעלות של 100 ש”ח

לשאלות ופרטים נוספים אפשר לפנות לאודיה ברנשטיין, אחראית על פיתוח התחום הרגשי ברשת, בטלפון : 050-4343316
(תמונה: GRATISOGRAPHY)