מבחנים, אירועי הערכה ומתכונות במציאות של למידה מרחוק
היבחנות בשוטף לקראת הגשת ציונים שנתיים או כחלק מלוח המבחנים השנתי הינה אירוע פשוט לתפעול בימים כתיקונם.
מגפת הקורונה והמציאות החדשה שנכפתה עלינו, הפכה את האירוע הזה למורכב מאוד ומאתגר במיוחד, המחייב התארגנות וחשיבה מחודשת בנוגע לנהלי היבחנות מרחוק ולעיון בשאלות חדשות כגון:
⇐ כיצד ניתן לבחון מרחוק במציאות שבה אין בהכרח מחשב או אינטרנט לכל תלמיד?
⇐ מה עושים במידה והסביבה הביתית לא מאפשרת פינה שקטה להיבחנות במשך הזמן הנדרש?
⇐ באיזו פלטפורמה תיקשובית או אחרת כדאי להשתמש?
⇐ איך נעניק לתלמידים הרלוונטיים את ההתאמות הלימודיות להן הם זכאים? (הקראה, בחינה בע”פ)
⇐ כיצד מתמודדים עם סוגיית טוהר הבחינות?
⇐ באילו אירועי הערכה מומלץ להשתמש כתחליף לבחינות הרגילות במציאות של למידה מקוונת?
⇐ באילו דרכים ניתן להקל ולהפחית חרדה ולחץ לפני אירועי הערכה בתנאים החדשים שנוצרו?
המסמך הנ”ל מבקש להציע עקרונות וכלים בהתמודדות מיטבית אל מול סוגיית ההיבחנות מרחוק ומזמין אתכם להוסיף מניסיונכם הרב הצעות, מחשבות ופרקטיקות משלכם.
“אין מחשב בבית…”
הודעה מוקדמת על תאריך ושעות הבחינה, עשויה לאפשר לתלמיד די זמן להתארגן מראש ולהשאיל מחשב לבחינה. מומלץ לעשות מאמץ, גם אם זה רק לזמן מוגבל (בעזרת משפחה, חברים, שכנים ועוד…).
ברמת ביה”ס – מומלץ לערוך מיפוי בקרב כלל התלמידים בכדי לקבל תמונה מקיפה של התלמידים שאין להם מחשב בבית. בהתקבל התמונה והמספרים, מציע לבחון מה הן היכולות של ביה”ס לארגן מחשבים דרך המשאבים הקיימים במוסד ו/או דרך שיתופי פעולה בקהילה, עירייה וכד’.
פלאפונים חכמים – גם בבתים בהם אין מחשב יש סיכוי טוב שפלאפון חכם נמצא ברשות התלמידים. במקרים כאלה – ניתן לשלוח את הבחינה גם לנייד, לבקש מהתלמידים לענות בכתב יד, לצלם את הדפים בסוף הבחינה ולשלוח חזרה למורה.
“קצת שקט בבקשה, נבחנים פה…”
מה ניתן לעשות כשלא מצליחים לייצר פינה שקטה בבית להיבחנות במשך זמן שלעתים אף עשוי להגיע לשלוש או ארבע שעות?
ראשית, עלינו לזכור שנוכל להיחשף למידע המשמעותי הזה במידה ומתקיימת תקשורת טובה ורגישה בין המורה לתלמיד. ככל שנעודד את התלמידים לשתף בקשיים ולהציף אותם, נוכל לתת מענה מותאם ומיטבי.
להלן מספר הצעות:
בחינה בשעות לא שגרתיות – גם בבתים בהם הפעילות היא מסביב לשעון יש “זמנים מתים”. לעתים קרובות יהיו אלו שעות לילה מאוחרות או דווקא שעות הבוקר המוקדמות (פחות סביר…). עד כמה שנוהל הבחינה מאפשר זאת, במידה וקיימת אפשרות לבחון באופן מלא או חלקי (רק חלק מהתלמידים), בחינה בשעות לא שגרתיות עשויה לתת מענה לתלמידים הנ”ל. כמובן, שזה דורש הערכות מקדימה של התלמיד (שנת צהרים טובה או שינה מוקדמת בלילה כדי להתעורר מוקדם).
התגייסות כללית של בני הבית – גם כאן, התארגנות מראש והערכות נכונה של התא המשפחתי עשויים לתת את המענה. אפשר לשים סרט טוב עם פופקורן לכולם בווליום נמוך או לרכז את כולם לפעילות במרפסת או בחצר (למי שיש) ולפנות את אחד החדרים לבחינה שקטה ומבודדת של התלמיד הנבחן.
Zoom, teams, google forms…
השימוש בכל הפלטפורמות הנ”ל לוקח כהנחת יסוד את סוגיית האמון שבין המורים לתלמידים. במקום בו ישנו אמון, ניתן יהיה לקיים מבחנים בכל פלטפורמה שהיא, מתוך הנחה שאנו סומכים על האדם מעבר למסך שיפעל ביושרה ובכנות. זו הזדמנות נפלאה לדבר על החשיבות והמשמעות של אמון בחיינו בפרט לאור האתגרים הנ”ל.
בחינה באמצעותzoom – הפלטפורמה התיקשובית הנ”ל מאפשרת להזמין עד 100 תלמידים בבת אחת (לבעלי מנוי יש אפשרות של עד 300) , לצפות בהם במהלך הבחינה ולאפשר מקום לשאלות, התייחסויות והערות. החיסרון – הzoom מוגבל בד”כ ל40 דק’… אלא אם כן רכשתם מנוי בתשלום. נכון לכתיבת שורות אלו ולאור המצב zoom פתחה את המערכת שלה לחינוך למפגשים ללא הגבלת זמן (לצורך זה יש לעיין בהנחיות בקישור המצורף – https://zoom.us/docs/ent/school-verification.html?return=success)
בחינה באמצעות הteams – השימוש בפלטפורמה הנ”ל אינה מוגבל בזמן וישנה אפשרות לשליחת קבצים לבחינה סגורה או פתוחה הניתנת להגבלת זמן. החיסרון – לא ניתן לראות את הנבחנים ואין לדעת האם במה או במי הם נעזרים במהלך הבחינה.
בחינה באמצעות Google forms – עובד על אותו העיקרון כמו הteams, אלא שכאן החיבור הוא באמצעות קישור לגוגל דרייב.
בחינה באמצעות מייל – אפשר לשלוח בחינה במייל או לנייד לבקש מהתלמידים לכתוב בכתב ידם על דפי שורות או משבצות – לצלם ולשלוח.
“אבל מגיע לי להבחן בע”פ…”
נושא ההתאמות הלימודיות מתנקז למעשה לשני אתגרים – הקראה ובחינה בע”פ. יתר ההתאמות קלות יותר ליישום.
תוספת זמן – לא אמורה לשנות הרבה ברמת ההתארגנות שלנו.
התעלמות משגיאות כתיב (בנייד או במחשב יש ‘מתקן שגיאות אוטומטי’).
מבחן מותאם הינה התאמה קלה להתארגנות (קובעים עבורם אילו שאלות בבחינה רלוונטיות להם).
הן הקראה והן בחינה בע”פ מחייבים שיח ישיר בין המורה הבוחן לתלמיד הנבחן ולכן מתחייבת הערכות מקדימה.
המלצות:
בחינה טלפונית – קובעים זמן לשיחה טלפונית עם התלמיד. במהלכה נשאל אותו שאלות בע”פ ונאפשר לו לענות “און ליין”. נכון, זה לוקח זמן, אבל גם בחינה בשטח בע”פ דורשת את הזמן הזה.
Zoom פרטי – קובעים פגישה פרטית בזום ובמהלכה מאפשרים הקראה או בחינה בע”פ לתלמיד.
טוהר הבחינות
היבחנות מרחוק היא מבחן לקיומם של אמון הדדי וקשר מיטיבי ביחסי המורה והתלמיד. לפנינו הזדמנות פז לשוחח על ערכים כגון – אחריות, מחויבות, יושרה ועוד ולתרגל אותם הלכה למעשה. הנחת היסוד היא שגם אם נצליח להיות מתוחכמים וטכנולוגיים ברמה מטורפת עדיין לעולם תהיה פירצה ולעולם התלמידים שלנו יגלו אותה. לכן ברור שתלמיד שירצה להעתיק או להגיע עם חומרים מוכנים מראש או לשלוח לחבריו לקבוצה את התשובות מבלי שהמורה ידע – יוכל לעשות זאת. לאור הנ”ל ההמלצה היא לדבר ושוב לדבר ושוב לדבר על זה עם התלמידים בשיח שהבסיס שלו הוא לא סנקציות שלא נצליח לעמוד בהן אלא ערכים ועקרונות שמנחים אותנו ולאורם נרצה לפעול.
רואה לנכון להביא לפניכם דוגמא נפלאה לתכתובת מקדימה בין מורה בתיכון עירוני במודיעין – ריקי ארברמן – לקבוצות הלימוד שלה טרם תחילת קיום הבחינה מרחוק
בחנתי היום את תלמידי מגמת ערבית י’, י”ב במבחן כבוד. לפני המבחן שלחתי להם הודעה זו: “חברים יקרים, רגע לפני שבת ואחרי לא מעט שעות יחד השבוע, אני רוצה לומר שאני שמחה שזכיתי בתלמידים נהדרים כמותכם. אני מאמינה בכם ורוצה לסמוך עליכם במבחן ביום ראשון. זו פעם ראשונה שאני נותנת מבחן בית בצורה כזאת לכיתה שלמה. ברור לי שצריך להיות ברמה מוסרית מאוד גבוהה כדי לעמוד במבחן כזה ולשמור על יושר ואמינות. אם יש מישהו שזה גדול עליו או שמרגיש לא בנוח, כתבו לי בפרטי ונמצא פתרון. זכרו שמטרת המבחן אינה רק ציון אלא חלק מתהליך למידה שבו אתם ואני בודקים מה מצבכם בחומר הנלמד ומה עליכם לעשות כדי להתקדם בהמשך… שתהיה לכולם שבת טובה, בריאה ורגועה”.
ועדיין, אם בכל זאת נרצה לצמצם עד כמה שאפשר את ההתמודדות הנ”ל להלן מספר הצעות –
בחינה בע”פ טלפונית או בzoom – כל תלמיד נשאל שאלות אחרות בזמן שנקבע לו מראש ועונה בקולו על הנושאים שנבחרו. כמובן שבכיתות גדולות ולמי שבודאי יש יותר מכיתה אחת זה חתיכת אתגר…
המרת הבחינות לעבודות שמביאות לידי ביטוי הבנה, פרשנות, ביטוי אישי ומיומנויות במקום ידע. זו אופציה שעשויה להתאים לכיתות ז’ – י’ ופחות לכיתות הבגרות בי”א וי”ב, שם המתכונות אמורות להיות באותו הפורמט פחות או יותר של הבגרות.
זה הזמן להערכה אחרת
שינוי בהרגלי הלמידה מביא הזדמנות כבירה לשינוי גם בהערכת הלמידה. לכל מי שקיום מבחן במתכונתו הרגילה נראה כפרוצדורה מורכבת מעין כמוה במציאות החדשה, אנו מציעים סל של הערכות מסוג אחר המביאות לידי ביטוי כישורים ומיומנויות שאינן רק שינון או שליפת ידע.
להלן מספר דוגמאות להערכה אחרת –
הכנת הרצאה בסגנון טד – הרצאה טד מזמנת עיסוק ברטוריקה, בניסוח תמציתי של רעיון וביסוסו על סמך מקורות מידע, ביכולת ללמוד איך לייצר סיפור מעניין ולארגן מבנה נכון של נאום עוצמתי. הכנת הרצאה שכזאת מזמנת יצירתיות ועשויה להוות פתיח או סיכום מרעננים לנושאים רבים בתחומי הדעת השונים.
חיבור כתבה לעיתון – נשלחתם לסקר את הקרב בין דויד לגוליית או לספר לעולם על מקומם של הילדים במהפיכה התעשייתית. ייתכן ואתם דווקא כתבים שמתמחים בתחום הפוליטי ו
הפקת סרטון
יצירת אמנות
כרזה
עבודת חקר
מפת חשיבה לסיכום החומר
דיבייט וירטואלי
משחק תפקידים
מי שמאמין לא מפחד…
מקורה של החרדה בתגובה טבעית ונורמלית למצבי איום, ומבחן המעמיד בשאלה כישורים, יכולות או עתיד אקדמי בהחלט עשוי להיתפס כמאיים.
כשפחד הופך לחרדה – התקף חרדה הוא לא חוויה נעימה, אך בכל זאת חשוב לזכור שמדובר במנגנון טבעי בעל רציונל משלו. למעשה, מחקרים מעידים כי כל עוד הפחד נשמר ברמה סבירה הוא יוצר ערנות מוגברת גם תלמידים בעלי ידע ויכולות מגיעים להישגים נמוכים שאינם משקפים את כישוריהם. לכן, בשלב הראשון מוטב לזכור כי הפחד בפני עצמו אינו מהווה גורם מפריע, ובמילים אחרות – לא צריך “לפחד מהפחד”.
חשוב להבין כי התקף חרדה או פחד עז לפני בחינה עשויים לנבוע ממגוון רחב של גורמים, חלקם תלויים באישיותו של האדם ואחרים במצב הנתון. וכמובן ממציאות סביבתית שאינה בשגרה כמו הימים בהם אנו מצויים כעת. סיבה זו היא גורם נוסף אשר מקשה על הריכוז הן בלמידה לקראת הבחינה והן בבחינה עצמה.
נשימות להירגעות – חמצן הוא מרכיב חיוני התורם להרגעת הגוף וממקד את המחשבה. על כן, עוד בדרך אל הבחינה כדאי לנשום מספר נשימות הירגעות, כלומר שאיפות דרך האף ונשיפות דרך הפה כשכולן נעשות באיטיות מחושבת של כ- 3 שניות, תוך החזקת האוויר בריאות כ- 6 שניות נוספות.
דמיון מודרך – ישנן מספר גישות לדמיון מודרך שמטרתן המרכזית היא לקדם את היכולת להשיג רגיעה גם במצבי לחץ. ניתן לערוך דמיון מודרך דרך מפגש וירטואלי כקבוצה בעשר הדקות שלפני תחילת הבחינה.
חשיבה חיובית – מספר משפטים שניתן להגיד לעצמנו בקול רם מספר פעמים ברצף על מנת להשיג מיקוד שליטה פנימי כגון: למדתי היטב אני שולטת היטב בחומר, למדתי אני מבינה את החומר לא ייתכן שאכשל, אני וכל חברותיי באותה רמה, ועוד.
הרפיה – המורה יכול להקליט את עצמו מדבר בקול נמוך ורגוע כשברקע מוזיקת הרפיה ולבקש להרפות ולהירגע. כך כל תלמיד יוכל להקשיב להקלטה בזמנו האישי לפני הבחינה.
מאחל לכולנו בריאות וימים טובים,
בתקווה ובאמונה שמהמשבר הנ”ל נצמח כולנו ונגלה בנו חוזקות ויכולות שרק חיכו לפרוץ,
בהצלחה,
סהר