לקראת בגרויות בלמידה מרחוק

ההנחיות בנוגע לקיומן ולאופיין של בחינות הבגרות  במציאות שנוצרה בעקבות מגיפת הקורונה ניתנות במסגרת הוראת שעה ע”י מנהלת האגף לחינוך על יסודי – דסי בארי ואנו נדרשים לעקוב אחריהם בדריכות ולפעול לאורם. קיימת סבירות שבמידה ומצב החירום יימשך יבוטלו הבגרויות והמורים יידרשו להציג את הציונים השנתיים והם אלו שיוגדרו כציון הבגרות הסופי. הערכות למהלך שכזה מחייבת את המורים לאסוף באופן סיזיפי, ברור ומושכל כל מהלך שקורה בין המורה לתלמידיו – מבחן כבוד, משימה קבוצתית, משימה יחידנית, הערכה חלופית ועוד ולתעד את כל הנ”ל. במידה ויתקיים בכל זאת תרחיש של ביצוע מבחני בגרות הרי שמורי התיכונים המכינים את תלמידיהם לבגרות לא יהיו חייבים לעבוד בחופש הגדול אם הם יספיקו לסיים ללמד את כל החומר  – כך נקבע בהסכם שבין משרדי האוצר והחינוך לארגון המורים. ההסכם הזה ישפיע באופן שונה על כל מורה: חלקם יידרשו לעבוד יותר מאחרים וייתכן שחלקם לא יידרשו לעבוד בחופש הגדול כלל. העיקרון ברור – לכל מורה לבגרות אחריות כוללת על ההספק של החומר לבגרות. האם די בכך כדי שהתלמידים יעברו את הבגרויות בהצלחה? די ברור שלא. שאלות רבות נותרו פתוחות ותהיה להן השפעה גדולה על היכולת לעמוד במבחני הבגרות:

איך מלמדים מרחוק באופן מיטבי לקראת בגרות?

מה יעזור לנו להגיע עד לאחרון התלמידים?

אילו דגשים מיוחדים נדרשים עבור תלמידי חינוך מיוחד, אתג”ר, מב”ר בלמידה מרחוק?

למה נדרש הרכז הפדגוגי בכדי להוביל את מערך הלמידה מרחוק מול הצוותים המקצועיים ובעלי התפקידים?

איך מקיימים מבחנים אירועי הערכה ומתכונות על כל המשתמע מכך במציאות שנוצרה?  

 

לא על ה’זום’ לבדו…

אז איך אפשר ללמד כשאין מפגש ממשי עם הכיתה ללא לוח, טוש, מגע אנושי?

רבים כבר בשלב הזה התנסו בתוכנת ה’זום’ בהעברת שיעורים מרחוק. התוכנה מאפשרת למורה לראות את התלמידים על המסך הקטן, לדבר אליהם, לשמוע אותם, לשתף בחומרים ובמסמכים רלוונטיים ועוד. זוהי למידה אותה אנו מכנים – למידה סינכרונית. הלמידה הסינכרונית זהה במידה מסוימת ללמידה המסורתית לפיה המורה והתלמידים נוכחים בזמן השיעור באותו הזמן אך לא בהכרח באותו מרחב גאוגרפי. הלמידה הסינכרונית המקוונת מבוצעת באמצעות שיחות ועידהשיחות וידאו, וקבוצות דיון בזמן אמת המתקשרות זו עם זו באמצעות כלים טכנולוגיים כדוגמת טלפון נייד ואינטרנט. בלמידה מהסוג הזה אין גמישות ברמת ניהול הזמן. קובעים זמן והקבוצה נדרשת לעמוד בו. השיעור מועבר ‘און ליין’ וניתן לצפות בו שוב רק במידה שמקליטים אותו ושולחים לצפייה חוזרת את הקישור. מלבד תוכנת ה‘זום’ הפופולרית ניתן למצוא גם תוכנות כגון – ווטסאפ (מוגבל עד ל4 משתתפים), פייסבוק מסנג’ר (מוגבל עד ל6 משתתפים ורק עבור קבוצות צ’אט שנוצרו מראש), googgle hangouts meet  (עד 250 משתתפים, ניתן להזמין משתתפים דרך היומן של גוגל).

בניגוד ללמידה מהסוג הזה, קיימות תוכניות המייצרות למידה אסינכרונית –   פעילות המתבצעת בטווח זמנים ומאפשרת ללומדים לבחור מתי נח להם ללמוד. למידה אסינכרונית היא למידה דרך הרשת, באימיילים ופורומים. כאן כדי לציין את פלטפורמת הteams מבית היוצר של מייקרוסופט (זוהי הזדמנות נפלאה להמליץ עליה כפלטפורמה שיתופית לעבודה כוללת בקח”ל) ואת גוגל דוקס השיתופי כמערכות לניהול הלמידה שמרכזות את כל המטלות וחומרי העזר. היתרון של למידה אסינכרונית היא שניתן לעשות הכול בקצב האישי שלך. במקרה הזה האינטראקציה העיקרית הינה בין הלומד לבין חומרי הלמידה, שחלקם מקושר ברמת היפרטקסט או לתמונה או לאתרי אינטרנט. התלמיד יכול לגשת לחומרי הלמידה מהמחשב בבית הספר או מביתו, וללמוד באופן עצמאי בכל שעות היממה, ללא תלות במורה. 

למידה משולבת – סינכרונית ו-א-סינכרונית, מציעה למעשה שילוב בין שתי שיטות הלמידה. כלומר; בחלק מן הזמן התלמיד נמצא באינטראקציה עם מורה מרוחק, ובחלק מן הזמן באינטראקציה עם חומרי למידה ברשת. במהלך השיעור הסינכרוני יכול התלמיד לקבל מטלה וללמוד באופן עצמאי, מתוך חומרי הלמידה ברשת, ולאחר זמן מה לחזור וללמוד שוב במסגרת הכיתה הווירטואלית.

יחידות מא”ה ארוכות טווח גם בהכנה לבגרות עשויות להיות מודל משלב שכזה המפגיש את התלמיד עם מיומנויות של לומד עצמאי, חוקר, מאתר מידע ועוד מיומנויות הנדרשות במא”ה ה21.

 

חשוב להחליט על האופן שבו אתם מנהלים את תהליכי הלמידה ולהיות עקביים. זה נותן תחושת ביטחון. חשוב מאוד לקבוע מקום מוסכם שבו מרוכזות כל המשימות שניתנו עד עכשיו, כל חומרי הלמידה וההנחיות באופן ברור.

 

קצת עזרה מבחוץ לא תזיק פה…

 בין אם אנו בוחרים ללמד באופן סינכרוני או אסינכרוני או בשילוב של שניהם עדיין המורה נדרש להכין מערכי שיעור, לתת מטלות ולעמול שעות רבות על הכנה מוקדמת של חומרי הלמידה עבור התלמידים. ברשת האינטרנט קיימות סביבות תוכן  זמינות לבגרות  והן עשויות להיות מהלך משלים מעולה ללמידה. לפנינו הזדמנות להעביר את האחריות על הלמידה ולתת דגש למיומנויות של לומד עצמאי לתלמידים שאנו מזהים כמתאימים לכך.  מהלך שכזה עשוי לאפשר למורה להקדיש את המאמצים והזמן עבור אותם תלמידים שאינם בשלים לקחת אחריות על הלמידה של עצמם.

 

להלן מקצת התוכניות –

yschool– מיזם לימודי אינטרנטי המציע ספריית שיעורים מצולמים לתלמידים המתכוננים לבחינות בגרות במקצועות רבים כגון – אזרחות, אנגלית, גיאוגרפיה, ביולוגיה, מתמטיקה, היסטוריה, כימיה, עברית, מחשבים וסוציולוגיה. האתר מתבסס על שיעורי וידיאו קצרים, ממוקדים, שהצפייה בהם יעילה מאוד מבחינה לימודית, ומאפשרת קליטה אפקטיבית של החומר.

 

הספרייה מכילה אלפי סרטונים בכל נושאי הלימוד בתיכון ולקראת מבחני הבגרות. כל סרטון מתמקד בנושא לימודי נקודתי, והוא נמשך כעשר דקות. את השיעורים המצולמים מעבירים מורים כשהם נעזרים ב”לוח כיתה” דיגיטלי, מתוחכם ואפקטיבי. להלן קישור לאתר – https://yschool.co.il/

 

Gool  בגרויות – אתר “GOOL בגרויות” מכיל קורסים מקוונים, במגוון רחב של מקצועות לימוד  מכיתה ט’ עד כיתה י”ב ( תנ”ך, מתמטיקה, אנגלית, כימיה, פיזיקה, היסטוריה, אזרחות, לשון), הכוללים לימוד של כל החומר בסרטוני וידאו ואלפי תרגילים פתורים במגוון מקצועות. האתר נפתח לשימוש חינמי עד לתום חופשת הפסח.  https://bagrut.gool.co.il/

 

הבגרות המשודרתפרקי הכנה לבגרות במקצועות תנ”ך, ספרות, היסטוריה ומחשבת ישראל. פודקסטים בהנחיית מורים המכינים לבגרות ובחסות גל”צ. להלן קישור –  https://did.li/kFTYH

ערוץ השידורים החיים – משרד החינוך יצא לדרך עם אולפני השידור לכיתות א-יב. האתר פועל באופן שוטף ובהצלחה רבה. האולפנים מעמידים לרשות התלמידים את מיטב התכנים הלימודיים, במתכונת ידידותית ומעניינת. האולפנים נותנים מענה גם במתמטיקה לכיתות יסודי, לחטיבה ולבגרות. להלן קישור –

https://pop.education.gov.il/online-learning/online-learning-hebrew/

שיעורים פרטיים און ליין – שיעורים פרטיים חינם ברשת בכל מקום ובכל זמן עם מורים אמיתיים במתמטיקה, אנגלית ולשון עפ”י חלוקה לשיעורים פרטיים, קבוצתיים והרשמה לקורסים. הכל מחייב הרשמה מוקדמת מראש. להלן קישור – https://homework.lnet.org.il/

יואל גבע English central –  – פלטפורמה ללימוד אנגלית של יואל גבע. באתר תמצאו סרטוני וידאו משוכללים תוך התמקדות בשיפור הדיבור וההגיה הנכונה, הבנת הנשמע ואוצר המילים – ובהתאמה לכל הכיתות ולכל הרמות. להלן קישור – https://www.english360.co.il/#

המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית קמפוס IL

כאן תמצאו מגוון עשיר של קורסים אקדמיים ומסלולי לימוד המתאימים לתלמידי התיכון. פרקים מסוימים מתוך הקורסים אף מתאימים לתכנים הכלולים במבחני הבגרות במקצועות השונים . בדרך זו, יכול כל תלמיד לבחור, לבד או ביחד עם כיתתו, להצטרף למסלול שמתאים לו (לדוג’: קורס מבוא לפיזיקה של אונ’ ת”א).

להלן מספר דוגמאות מתוך רשימת הקורסים:

⇐ “צעדים ראשונים במדעי המחשב ותכנות פייתון

“רעיונות מרכזיים בפיזיקה”

“ממה העולם מורכב: מבוא לכימיה כללית”

“עולמו של הצמח”

“וירוסים: איך מנצחים אותם?”

“מבוא למדעי הפסיכולוגיה”

להלן קישור – https://campus.gov.il/

 

No child left behind…

איך מנהלים למידה מרחוק ומצליחים להגיע לאחרון התלמידים ובפרט אל מול תלמידי אגף שח”ר, החינוך המיוחד והמרכזים הטכנולוגיים ? ברור לכל שהמשימה החשובה הזאת מחייבת שילוב זרועות של כלל הגורמים הרלוונטיים עבור התלמיד – מחנך הכיתה, המורה המקצועי, רכז השכבה, רכז המקצוע וכמובן הרכז הפדגוגי. להלן  עקרונות נוספים שעשויים לסייע אל מול האתגר החשוב הזה:

ניהול יומן מורה – המשו”ב ככלי מארגן למידה נדרש גם ואולי יותר בימים כאלה. תלמיד שלא מתייצב לפגישת חובה בזום או בפלטפורמה תיקשובית אחרת יירשם לו חיסור. לאחר מספר ימים נוכל כבר לראות תמונת מיפוי ולהבין – מי הם התלמידים שלא מגיעים בכלל ללמידה מרחוק? מי מגיע רק בשעות מסויימות או רק למקצועות נבחרים? הנתונים עשויים לשקף מציאות שמזמינה אותנו להבין – האם התלמידים לא מצליחים להתעורר לשיעורים כי הם ערים כל הלילה? האם הם לא מול מחשב כי הם בעבודה ומסייעים בכלכלת הבית? האם ייתכן שאין בכלל מחשב בבית…? וכו’. לאחר שהבנו מהי תמונת המצב הכללית ניתן בזהירות וברגישות לדבר על נהלי נוכחות ונהלי תיפקוד על כל המשתמע מכך (לדוגמא – במקומות בהם פועלת “שיטת המנות” להזכיר את  ההשלכה הישירה שיהיו לחיסורים על הציון השנתי של התלמיד). כשמדובר בבגרויות זה בהחלט משמעותי.

“אמץ תלמיד” – מחנך כיתה נדרש לנהל תהליכי ליווי ובקרה עבור כלל תלמידיו. כאשר מדובר בכיתות גדולות זו משימה כלל לא פשוטה וכאשר מדובר בכיתות גדולות בלמידה מרחוק זה אפילו עוד יותר קשה. התארגנות מערכתית מחודשת מציעה להעזר במורים המקצועיים ובמשאב השעות הפרטניות שלהם בתהליכי הליווי של התלמידים ובעיקר עבור אלו שנמצאים בשוליים. כל מורה מקצועי שלוקח אחריות על 2-3 תלמידים על בסיס תקשורת יומיומית קבועה עשוי להיות זה שיקבע את ההצלחה שלהם לקראת הבגרות. ראוי לציין שניתן לגייס גורמים נוספים מתוך מערך כח האדם בביה”ס כדוגמת – בנות השרות הלאומי, יועצות, מורות מתי”א, מטפלות רגשיות, רכזי חינוך וחברה ועוד בעלי תפקידים.

מתנות קטנות – בעיית נוכחות של תלמידים עשויה להיווצר בגין קושי בהתמצאות בסביבת למידה וירטואלית או בשל מוטיבציה ירודה שעשויה להיות פועל יוצא של חוסר בהבנה וקושי בתיווך מרחוק. משימות קטנות עם אירועי הערכה נקודתיים בסופם – עשויות לחזק את תחושת המסוגלות ולייצר אירועי הצלחה שיש בהן בכדי לטעת תחושת ביטחון והתקדמות אמיתיים. זה יכול להיות מבדק קצר בתום מפגש זום, שאלון בע”פ או כל אירוע הערכה אחר – קצר וקולע.

לוקחים אחריות על החברים לספסל הוירטואלי – לעתים בכוחו של חבר קרוב לפעול ולהשפיע לימודית על חברו יותר מכל מורה אחר. איתור תלמידים כאלה במערך הכיתתי וגיוסם לטובת תיווך הלמידה לחבריהם יכול להיות פתרון מצוין בסיוע לימודי אל מול תלמידי קצה שלא מגיעים ללמידה. ניתן לחשוב על כל מיני דרכים לתגמל את התלמידים המסייעים (למשל הבטחה לתוספת ציון במידה והתלמיד מצליח לעבור את הבחינה\ להגיש עבודה וכו’) ויחד עם זאת בעיני זו הזדמנות מצויינות להדגיש ערכים של ערבות הדדית, רעות, נתינה וכו’. משימות לקראת מתכונות ובגרויות הנעשות בזוגות או בשלשות מזמנות אף הן ציוות מקדים שבו אם אחד מבני החבורה דומיננטי ומוביל יש סיכוי טוב שדרכו נצליח לגייס ללמידה גם את חברו המתקשה.

מרתונים לבגרות – ימי למידה מרוכזים  – מרתונים לקראת מבחני מתכונת ובגרויות, יש בכוחם לייצר מיקוד למידה בזמן קצר ואלו הכרחיים עבור תלמידים מסויימים שהלמידה המתמשכת פוגעת ביכולת שלהם לזכור, להפנים וליישם. עיקרון זה נכון גם בלמידה מרחוק. מומלץ לקבוע מראש ימים בהם ננסה לרכז מאמץ בשעות למידה רבות ובאמצעות מספר מורים מקצועיים רלוונטיים ובהם נציע מרתונים וירטואליים ללמידה. בימים אלו נוכל להציע תרגול ופתרון בחינות בגרות מרחוק, חזרה על נושאים על פי בקשות התלמידים ונייחד זמן לדגשים חשובים וטיפים לפני בחינה.

גמישות בשעות ההוראה – למידה בשעות לא שגרתיות בתיאום מראש עם תלמידי קצה עשויה להגדיל את הסיכוי למפגש למידה אפקטיבי.

פלאפונים – מחשבים בקרב אוכלוסיית תלמידי קצה לא בהכרח קיימים בהישג יד או זמינים לשימוש באופן חופשי (העלו בדמיונכם משפחה מרובת ילדים, מחשב אחד והרבה משימות מתוקשבות …). לעומת זאת, בקרב רוב גדול של התלמידים הנ”ל הפלאפון החכם הוא אמצעי אישי אשר יכול לשמש ככלי עבודה אינטרנטי במלוא מובן המילה. לכן, כאשר אנו מכינים את השיעורים מרחוק או את המטלות המתוקשבות לקראת למידה לבגרויות (מורה שמקליט את עצמו, משימות שנשלחות לתלמידים וכו’) לעתים הדרך הבטוחה והוודאית להגיע לתלמידים הנ”ל תהיה דרך הנייד שלהם וחייבים לקחת את זה בחשבון בלמידה באופן הזה.

הורים – מעורבות ההורים בלמידה בימים אלו מעלה תחושות מורכבות וסימני שאלה. מחד – הרבה מאוד הורים נמצאים בבית לצד ילדיהם המתבגרים ואנו שואלים האם לא הגיע הזמן להעביר מעט מן האחריות ללמידה גם אליהם? מאידך, בהרבה מאוד מן המקרים להורים אין באמת פניות נפשית ורגשית להתמודד עם הלימודים של המתבגר (בטח לא כאשר ברקע ייתכן ויש סיפור של פיטורין או ילדים נוספים אשר דורשים השגחה ותשומת לב). על כן, במקומות בהם ניכר שההורים מעוניינים להיות מעורבים ויש ביכולתם להשפיע מומלץ לשתף ולהעזר ואילו במקומות בהם ניכרת בעייתיות, כל פנייה שכזאת להורים עשויה לייצר יותר נזק מתועלת.

 

המוביל הפדגוגי – תפקידו בהערכות לקראת הבגרויות

 בניית מערכת למידה שבועית ולקראת בגרויות – תמונת תאריכי הבגרויות צריכה להיות  כל הזמן פרוסה לנגד עיניו של המוביל הפדגוגי ולאורה מתחילים לגזור לאחור. מתכונות, מערך תיגבורים, חלוקת שעות הוראה, מרתונים, ימי שיא וכמובן מערכת למידה שבועית – כל אלו באחריותו המלאה של המוביל הפדגוגי. במקומות בהם ההספקים נמוכים יש לחשוב על דרכים יצירתיות לתיגבור (גיוס מספר גדול ככל שניתן של מורים ללמידה, ניצול שעות פרטניות ואולי גם שעות תפקיד לטובת הענין, ניצול סביבות תוכן דיגיטליות לקראת בגרות ועוד).

 

קבוצות השוליים – מיפוי התלמידים שבקצה, הפעלת מערך המורים המלווים והמעטפת המלווה ביצירת הקשר מול התלמידים שבשוליים וגיוס כלל המשאבים בכדי להחזיר את הקבוצה הזאת לתלם – אלו הם יעדים קריטיים בהקשר של עבודה אל מול קבוצות השוליים בביה”ס.

 

הנגשת חומרים וסביבות למידה מתוקשבות – המוביל הפדגוגי נדרש להיות מעודכן ומקושר לפורומים המעדכנים חדשות לבקרים אודות תכנים זמינים ללמידה מרחוק, סביבות למידה מתוקשבות וכלים ייעודיים בלמידה מיטבית. חשיפת הצוותים המקצועיים וחשיפתם למגוון החומרים חשובה מאוד ועשויה להקל משמעותית ולשפר את איכות הלמידה.

 

הפעלת רכזי המקצוע, היועצות ובעלי התפקידים – הובלת צוותי רכזי המקצוע והמעטפת המלווה את התלמיד בתהליכים הלימודיים חשובה מאוד ועוד יותר במציאות של למידה מרחוק. המוביל הפדגוגי נדרש להפעיל את רכזי המקצוע בעבודת המיפוי מקצועית אל מול המורים ובאיתור התלמידים שאנו לא מצליחים לגייס אותם ללמידה, אל מול המורים שמתקשים בעצמם בלמידה מרחוק וחווים קשיים גדולים בהפעלת הלמידה באופן וירטואלי ובעדכון תמידי בהנחיות של משרד החינוך. מומלץ לנהל אחת לשבוע ישיבה וידאו מרחוק בהובלת הרכז הפדגוגי עם רכזי המקצוע. גם להפעלת בעלי תפקידים בעת הזאת חשיבות גדולה – לדוגמא רכז מעורבות חברתית נדרש לשאלה  –   איך מקיימים מעורבות חברתית הנדרשת לבגרות בימים האלו (התנדבויות וירטואליות…?), היועצת נדרשת לעטוף רגשית מרחוק תלמידים בסיכון וכאלו שזקוקים לתמיכה רגשית וכמובן לייצר התייחסות שכזאת לצוות המחנכים ובעלי התפקידים.

 

ציונים והערכות חלופיות – המוביל הפדגוגי נדרש לוודא שתהליכי הערכות החלופיות ממשיך ביתר שאת ומתקיים גם מרחוק. אלו קריטיים ליום שבו נהיה חייבים להעביר את הציונים ולדווח עליהם למשרד החינוך ובעיקר אל מול תלמידי י”ב המסיימים את חוק לימודיהם בסוף השנה. מעקב אחרי דיווח על ציונים חשוב גם כן, בוודאי לאור העובדה שייתכן ואלו ישמשו כציון פנימי במידה ולא תהיה בגרות.

 

בהערכה גדולה לפועלכם בעת הזאת ובכלל,

ובביטחון מלא שההובלה שלכם נוסכת ביטחון ורוח בצוותים ובתלמידים,

שלכם,

 

סהר סיגאוי

פיתוח פדגוגי ומצויינות באמי”ת

יש לכם שאלה? פנו אלינו

Related Projects