מה זה אומר?

רשת אמי”ת רואה בעיסוק בזהות וערכים את לב ליבה של העשייה החינוכית. תהליך ההתחדשות הפדגוגית יכול לשמש כהזדמנות להעמקת השיח בסוגיות של ערכים וזהות שעמדו מאז ומתמיד בראש סדר היום החינוכי שלנו.

הרשת מתמקדת בשלושה ערכים שמגדירים את זהותה: תורת חיים, כלל ישראל ו-מיצוי ומצוינות.

הערך תורת חיים בא לידי ביטוי באופן שונה בכל אחד מהזרמים החינוכיים המיוצגים ברשת. בקהילות החינוכיות הממלכתיות-דתיות והחרדיות, תורת החיים היא אבן היסוד של הזהות ולכן עליה להיות בלב העשייה החינוכית והלב הפועם שלה.

בקהילות החינוכיות הממלכתיות, ההגדרה של תורת חיים מקבלת משמעות של דרך חיים התואמת את תפיסת העולם של קהילות אלו. הערכים של כלל ישראל ו-מיצוי ומצוינות משותפים לכל הקהילות באשר הן.

(מתוך מצפן אמי”ת)

חלק מבתי החינוך ברשת בחרו להוביל שינוי בתחום הזהות והערכים, כמהלך מרכזי בהתחדשות החינוכית הכוללת שלהם. שינוי מסוג זה משפיע מן הסתם על כל יתר המרכיבים במודל השינוי האסטרטגי, אך מפאת החשיבות הגדולה שהרשת מייחסת לעיסוק בסוגיות אלו, בחרנו להקדיש לכך תשומת לב מיוחדת.

מורים/מנהלים באמי”ת? מובילים שינוי בזהות וערכים בביה”ס שלכם? ספרו לנו כאן

מה לקחת בחשבון לפני שמתחילים?
  • כדי להוביל שינוי פדגוגי, אפשר להתחיל בקטן עם קבוצה של מורים חלוצים. כדי להוביל שינוי בתחום הזהות והערכים, חיוני לצאת לדרך עם כמה שיותר שותפים – בשלב הראשון עם כלל צוות המורים, ובשלב השני כדאי לחשוב כיצד לשתף בתהליך גם את התלמידים וההורים.
  • שינוי בתחום הזהות והערכים נתפס לעיתים כרגשי ואישי יותר, ונוגע לאמונה ולתפיסת עולם. יש לקחת זאת בחשבון כשיוצאים לדרך ולקבל ליווי מתאים ממומחים רלוונטיים.
  • שינוי בתחום הזהות והערכים דורש גיבוש של חזון בית-ספרי משותף, הפנמה שלו והסתגלות לנורמות החדשות. תהליכים מסוג זה לוקחים זמן, סבלנות וסובלנות, וייתכן שיידרשו שינויים נוספים והתאמות בהמשך הדרך.
מהם היתרונות?
  • עיסוק בחזון, בזהות ובערכים המשותפים לקהילת המורים, יכול להוות הזדמנות לשיח משמעותי ועמוק בין המורים לבין עצמם – הזדמנות שאינה רווחת בשגרה העמוסה של טיפול בשוטף הבית-ספרי.
  • הגעה לניסוח של חזון ערכי מוסכם, מחזקת את תחושת השייכות של המורים לבית החינוך, ובהמשך גם את תחושת השייכות של התלמידים וההורים לקהילה הבית-ספרית.
  • תהליך שינוי הוליסטי שראש החץ שלו היא תפיסת עולם ערכית, יכול לסחוף אחריו את כלל השותפים ולכוון להלימה גדולה יותר בין יוזמות ההתחדשות בשאר המרכיבים.

איפה זה עובד?

אמי”ת צפת בנות

אמי”ת בר אילן, גוש דן

אמי”ת

אמי”ת

אמי”ת

אמי”ת