מה זה אומר?
כשאנחנו מדברים על התחדשות פדגוגית חינוכית וארגונית, הכוונה היא להובלת שינוי אסטרטגי כולל שייגע בכל מרכיבי בית החינוך, בעזרת מודל ששת המרכיבים. מובילי השינוי לפי תפיסת אמי”ת גוגיה הם גורמים פנים בית-ספריים:
המנהל/ת מגדיר/ה את החזון הבית-ספרי יחד עם הצוות, מנהל/ת את תהליך השינוי ומוביל/ה את הצוות האסטרטגי ואת צוות המו”פ. על המנהלים לעבור תהליך של התפתחות אישית ולקבל כלים להובלת תהליכי שינוי, תוך למידה והטמעת דפוסי ניהול של מנהיגות מאפשרת ומשתפת.
הצוות האסטרטגי הבית-ספרי בהובלת המנהל/ת, מנחה את תהליך השינוי של בית החינוך ומנהל אותו, החל מפיתוח חשיבה אסטרטגית וגיבוש החזון, דרך הגדרת היעדים ונתינת הגיבוי והמשאבים הנדרשים כדי לחולל את השינוי, ועד לביצוע הערכה עצמית וסטנדרטית. הצוות נפגש בסדירות קבועה כדי לדון בתהליך ההתחדשות, לפעול לקידומו ולעקוב אחר יישומו בשטח.
צוות המו”פ הוא הגוף המוביל את השינוי ההוליסטי בבית החינוך. הוא מורכב מ-רכז/ת מו”פ, בעלי תפקידים רלוונטיים ומספר מורים, ומלווה על ידי מל”ת (מלווה לשינוי תרבותי) – מומחה מטעם הרשת המגיע לבית החינוך כדי לסייע לו בתהליך השינוי. צוות המו”פ קם במטרה להוות מנהיגות מורים פנים בית-ספרית. הצוות מייצר בבית החינוך תרבות למידה ופיתוח שמזמנת הבניה משותפת של ידע חדש.
רכזי המו”פ מובילים את צוותי המו”פ ומסייעים למנהל/ת להנהיג את תהליך ההתחדשות בקח”ל. המטרה היא להכשיר אותם כמומחים בהובלת השינוי, בביסוסו ובהתבססותו לאורך זמן.
בתהליך הובלת השינוי האסטרטגי, הצוות מיישם חשיבה תוצאתית – חשיבה שמתחילה בהגדרת החזון, המטרות והיעדים שאליהם נרצה להגיע (תוצאות), וממשיכה בתיאור מפורט של הפעולות שיש לבצע (תהליכים) ושל המשאבים הנדרשים לשם כך (תשתיות).
מורים/מנהלים באמי”ת? מובילים שינוי אסטרטגי בביה”ס שלכם? ספרו לנו כאן
בתהליך גיבוש החזון לקראת שינוי אסטרטגי כולל בבית החינוך, נסו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
- מהי המשימה/תוצאה – מהו היעד אליו אתם שואפים להגיע?
- מה זה אומר? מה נראה בפועל בשטח לאחר שהשינוי יתרחש?
- אילו פעולות צריך לבצע לשם כך?
- מהם המשאבים הדרושים? (כוח אדם, תקציב, סדירויות)
- מהי תוכנית העבודה – כולל לו”ז מפורט לביצוע
- הערכה: כיצד נדע שעמדנו במשימה? מהם הסימנים שיעידו על הצלחה?
- כאשר מובילים תהליך שינוי אסטרטגי כולל, הקח”ל כולו מתגייס למשימה המשותפת ונמנע מצב שבו יש ריבוי של יוזמות מפוזרות ומנותקות זו מזו (“איים של חדשנות”) שאינן מתלכדות לכדי תפיסה קוהרנטית.
- חשיבה תוצאתית עוזרת לצוות להגדיר מראש את הכיוון אליו הם רוצים ללכת ומסייעת להם להגיע להסכמה על הדרך שבה הם רוצים לפסוע (או לרוץ?) בתהליך ההתחדשות הבית-ספרי.
- הובלת שינוי בעזרת המודל ההוליסטי של ששת המרכיבים, מאפשרת עבודת עומק מובנית ומייצרת סדר ותחושת ביטחון, כמצע לשבירת שגרות ולחשיבה יצירתית המתבקשות כחלק מתהליך ההתחדשות.
איפה זה עובד?
אמי”ת מקיף דתי, באר שבע
אמי”ת חברה ומשפט, רעננה
ישיבת אמי”ת כפר גנים, פ”ת
ישיבת אמי”ת נחשון, נחם
כפר הנוער אמי”ת, פ”ת
אמי”ת עתידים, אור עקיבא