ג’יקסו (Jigsaw) היא מתודה מסייעת ללמידה שיתופית. היא מציעה תהליך מובנה שבאמצעותו ניתן לחבר בין קבוצות למידה המתמחות בנושאים שונים, לפי חלוקה מראש. כל קבוצת ג’יקסו מהווה ביחד את התמונה המלאה של החומר הנלמד. באמצעות המתודה תלמידים יגלו אחריות ללמידת החומר, יפתחו יכולת הוראה והעברת מידע וילמדו להקשיב זה לזה ולכבד את חבריהם. במתודה זו, כמו בפאזל, כל חלק (כל תלמיד) הוא חיוני להבנה מלאה של החומר הנלמד ולבנייה מושלמת של המטרה.
זמן מומלץ: משתנה בהתאם לכמות החומר, בין שיעור אחד למספר שיעורים לפי שיקול דעתו של המורה.
תחומי תוכן: בעיקר מקצועות רבי מלל (היסטוריה, אזרחות, יהדות). תחומים בהם ניתן לפרק כל נושא גדול לתתי-נושאים שכל אחד מהם דורש חקר.
מיומנויות המאה ה-21 הבאות לידי ביטוי בשימוש במתודה: תקשורת ושיתופיות (עבודת צוות), ארגון המידע, ניתוח נתונים, דמיון וסיעור מוחות.
הכנה: המורה יחליט מהו הנושא הנלמד ויחלק את התלמידים לקבוצות של 6-5 תלמידים.
שלב א: קבוצת ג’יקסו
כל קבוצת אם של 6-5 תלמידים נקראת קבוצת ג’יקסו (Jigsaw Group). על הקבוצות להיות כמה שיותר הטרוגניות, וזו הזדמנות לאפשר לתלמידים שאינם חברים להשתייך לקבוצה אחת. יש למנות לכל קבוצה תלמיד מנחה, בעל יכולות מנהיגות. כל תלמיד בקבוצה יקבל תת-נושא אותו הוא יצטרך ללמוד ולחקור לעומק; לאסוף כמה שיותר חומר ולהגיע להבנה מעמיקה של הנושא. לכל תלמיד תהיה גישה אך ורק לחומרים הרלוונטיים עבורו.
שלב ב: קבוצת מומחיוּת
בשלב הבא יש ליצור בכיתה תתי קבוצות באמצעות ריכוז כל התלמידים מקבוצות הג’יקסו המקוריות, הלומדים את אותו תת-נושא, לקבוצה אחת שבה ילמדו יחד. תת-קבוצה זו נקראת קבוצת מומחיוּת משום שהיא מתמחה בתת-נושא ספציפי. במסגרת זו יבצעו התלמידים סיעור מוחות משותף, יעמיקו בלמידת הנושא שלהם ויתאמנו על הפרזנטציות שלהם לצורך הוראת הנושא בהמשך. יש לאפשר לתלמידים להתאמן על החומר שלהם לפחות פעמיים (אך הם לא צריכים לזכור בעל-פה).
שלב ג: חזרה לקבוצות האם
בסוף תהליך האיסוף והלמידה, כל תלמיד יחזור לקבוצת הג’יקסו שלו ויציג בפני חבריו מסמך מאורגן היטב. חשוב לוודא שלשאר התלמידים בקבוצה תהיה גישה למידע המתואר רק על ידי הקשבה לתלמיד שהתמחה בנושא כדי להבטיח הקשבה הדדית. יש לאפשר לכלל חברי הקבוצה לשאול שאלות הבהרה ככל שירצו על מנת שאכן ירגישו שהבינו את החומר כראוי.
בסוף הפרזנטציה כדאי לערוך מבדק קצר כדי להראות לתלמידים את התועלת הישירה בלהקשיב וללמוד היטב את החומר שהכינו חבריהם.
כלים טכנולוגיים רלוונטיים: מנועי חיפוש, מסמכי שיתוף
סרטון אנימציה שמסביר את המתודה:
עוד סרטונים בנושא
הדגמה של פעילות במתודת ג’יקסו בשיעור על בעלי-חיים בבי”ס יסודי
הדגמה בשיעור על האינדיאנים באמריקה והסבר של מנסחי המתודה ארונסון וסטפאן