מה זה אומר?

ההחלטה על הכנסת יסודות של בחירה לתוך השגרה הבית-ספרית יכולה להתקיים בהיבטים שונים בחיי התלמידים והמורים, והיא נתונה לבחירת כל קהילה חינוכית לומדת על פי הצרכים הייחודיים לה. הבחירה יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אחת משלוש הזירות:

זירת יחידות הלימוד

  • סביבה: ניתן לאפשר לתלמידים לבחור את המקום שבו נוח להם ללמוד בתוך מרחב למידה פתוח שבו מוצעים חללי למידה מגוונים – פינות ללמידה אישית, שולחנות ללמידה בקבוצות קטנות, מתחמים לעבודה בקבוצה גדולה ועוד. לאחר שבחרו מרחב מתאים ללמידה, ניתן לאפשר לתלמידים לבחור את צורת הישיבה הנוחה להם – ליד שולחן, על כיסאות מסוגים שונים, על שטיח, רצפה או פוף, מתחת לעץ בחצר וכדומה, הכול בהתאם למטרות הפעילות הלימודית המתקיימת באותה עת.
  • סדירויות: אפשר להציע מספר שיעורים במשבצות זמן שונות (בוקר, צהריים, שיעורים קצרים או ארוכים), והתלמיד יבחר מתי מתאים לו ללמוד את הנושא.
  • דרכי למידה: התלמידים יתנסו במספר דרכי למידה וסגנונות הוראה שיוצעו על ידי מספר מורים, ולאחר מכן יבחרו מהי הדרך המועדפת עליהם.
  • תכני למידה: מורים יוכלו להציע קורסים בנושאים שונים והתלמידים יבחרו את הנושא המעניין אותם.

זירת קבוצת ההשתייכות

  • נוכל להציע לתלמידים קורסים רב-גילאיים הפתוחים ליותר משכבת גיל אחת, מה שמאפשר יותר גיוון ואפשרויות בחירה במערכת השעות.
  • בבתי ספר המפעילים תוכנית חניכה (מנטורים, אימון), נוכל לאפשר לתלמידים לבחור בעצמם את המבוגר שהם רוצים להשתייך לקבוצת החניכים שלו מבין מספר מנחים.
  • בלמידה מבוססת פרויקטים התלמידים יכולים לבחור עם אילו חברים הם רוצים לעבוד על הפרויקט.

זירת בית הספר כקח”ל

  • בתי חינוך שמעוניינים בכך, יכולים להכניס את יסוד הבחירה כערך מרכזי בחזון הבית-ספרי, ומתוך כך לקחת בחשבון אלמנטים של בחירה בבניית מערכת השעות הכוללת, היצע מגמות, שילוב למידה מקוונת ועוד.
  • מומלץ לאפשר בחירה לא רק לתלמידים אלא גם למורים – בהחלטה מה ללמד, בקביעת אורך השיעורים, דרכי ההוראה ודרכי ההערכה שהם רוצים ליישם בכיתתם.

למידה אינה פעולה פסיבית: נוכחות התלמידים בתוך חדר סגור עם מורה או עם מקור ידע אחר, אינה מספיקה כדי שירצו ללמוד. כשמעניקים את האפשרות להיות אקטיבי, לקחת אחריות ולבחור –  המוטיבציה הפנימית עולה וכך גם מתחזקות המעורבות, המחויבות ואהבת הלמידה.

מורים/מנהלים באמי”ת? משלבים אלמנטים של בחירה בביה”ס שלכם? ספרו לנו כאן

מה לקחת בחשבון לפני שמתחילים?
  • תלמידים ומורים שאינם מורגלים בכך, זקוקים להתנסות הדרגתית ביכולת לבחור ובמשמעויות הנלוות לבחירה. ניתן להתחיל בהצעת בחירה בהיקף מצומצם, ולהרחיב את תחומי והיקפי הבחירה עם הזמן.
  • כדי שיוכלו ללוות את התלמידים בתהליכי בחירה, המורים צריכים להתנסות בבחירה בעצמם. מורה שלא חווה ולא תרגל בחירה בעצמו, יתקשה להנחיל תרבות של בחירה לתלמידיו.
  • בחירה ולא בריחה: באמצעות מתן אפשרויות בחירה, נרצה לאתגר את התלמידים ולתת בידם שפע של הזדמנויות להתקדם ולעבוד קשה בתחומים בהם בחרו להתפתח בהתאם לכישוריהם ולשאיפותיהם.
מהם היתרונות?
  • החופש לממש את זכות הבחירה בהיבטים שונים של ההתנהלות הבית-ספרית עשוי להגביר את שביעות הרצון של התלמידים ולהעשיר את חווית הלמידה שלהם.
  • ההתנסות בבחירה מושכלת בתנאים מוגנים ובסביבה בטוחה, מאפשרת לתלמידים לחוות את משמעות הבחירה והשלכותיה, וללמוד כיצד להתמודד עם בחירות לא-מוצלחות, התנסות שמכינה אותם לחיים עמוסי הבחירות שמחוץ לכותלי בית החינוך.

איפה זה עובד?

אמי”ת

אמי”ת צפת בנות

אמי”ת מקיף דתי באר שבע

ישיבת אמי”ת נחשון, נחם

אמי”ת עירוני ו’ חיפה

אמי”ת בר אילן נתניה