אחת ממשימותיו של בית הספר העתידי היא לתת בידי התלמידים מיומנויות שיכינו אותם היטב לחיים במאה ה-21. רשת אמי”ת הגדירה סל של מיומנויות שהיא שואפת להנחיל בכל בתי החינוך שלה:
- מיומנויות חיים להתפתחות אישית
הסתגלות לשינויים, סקרנות, למידה כדרך חיים, מודעות עצמית ורפלקציה - כישורי שפה
קריאה רהוטה ושוטפת, כתיבה אפקטיבית, דיבור בפני קהל (פרזנטציה), תיעוד בכתב - התנהלות בעולם דיגיטלי
מודעות לסכנות הטמונות ברשת לצד ההבטחות והפוטנציאל המיטיב שבה, שליטה בכללי האתיקה והמוגנות ברשת - ניהול עצמי
התנסות בהצבת יעדים, מנהיגות, תכנון וניהול קריירה, לקיחת אחריות אישית וחברתית, סדרי עדיפויות - אוריינות מידע
איתור ידע, ניהול ידע, יכולת חיבור וייחוס בין ידע חדש לידע קיים, אסטרטגיות חיפוש, מיזוג ידע, ניסוח שאלות, הכרת מקורות ויכולת גישה אליהם, הערכת מקורות, הסקת מסקנות, יצירת ידע חדש והפצתו - חשיבה מסדר גבוה
פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית, הערכת אפשרויות וחלופות, קבלת החלטות, הסקת מסקנות, הערכה ביקורתית של מקורות מידע - יצירתיות, יזמות
הפקת רעיונות חדשים, חשיבה פורצת גבולות, חדשנות - תקשורת ושיתוף
מודעות לצורך בשיתופי פעולה, יכולת לבנות יחסים עם אחרים כדי לפתור בעיות, יכולת לעבוד בצוות, שיתוף עמיתים במידע וידע, שותפות בקהילות למידה, יכולת לנהל דיאלוג ושיח - עצמאות
מיומנויות למידה עצמית/קבוצתית באופן עצמאי, בדגש על למידה אוטונומית - אוריינות ICT
Information and Communication Technology: שימוש יעיל באינטרנט ובתוכנות שונות לצרכים מגוונים
חלק מהמיומנויות הללו נדרשו הרבה לפני המאה ה-21, אך דומה שבימינו הן בבחינת כורח המציאות עד כדי כך שבוגר מערכת החינוך שאינו מיומן בהן ייתקל בקשיים רבים בבואו להשתלב בשוק העבודה לאחר תום לימודיו.
מחובתנו לדאוג לכך שהמורים והמנהלים הבונים את החזון הבית-ספרי שלהם כחלק מאסטרטגיית השינוי של הרשת ייקחו בחשבון גם את הצורך הזה וישלבו את המיומנויות הללו בבניית המודל הפדגוגי החדש.
בתמונה: מרחב הפרד”ס בישיבת אמי”ת נחשון, מטה יהודה
קראו עוד על מיומנויות שיח ועל תכני למידה