דיבייט (Debate) היא מתודה מסייעת לתהליכי למידה והוראה המציעה תהליך מובנה שבאמצעותו קבוצת תלמידים דנה בנושאים חשובים וערכיים בדרך של ויכוח מאורגן בעל כללים ברורים ומוגדרים מראש. השימוש במתודה תורם לעידוד עבודת צוות ולמידה שיתופית, לשכלול יכולות הסיכום, התמצות והניסוח הענייני, וכמובן לשיפור היכולות הרטוריות של התלמידים.
זמן מומלץ: בסביבות 45 דקות לכל סבב.
תחומי תוכן מתאימים: כל תחום תוכן שהוא, אשר יש בו קטגוריות "בעד ונגד".
מיומנויות המאה ה-21 הבאות לידי ביטוי בשימוש במתודה: תקשורת, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, עמידה ודיבור בפני קהל, הקשבה.
הכנה
יש למנות שלושה דוברים לכל צד בוויכוח, מנחה לדיון, אחראי זמן ושופטים. על המנחה להציג את הנושאים ולקבוע מי ייצגו את הצד שבעד ומי את זה שכנגד, לשמור על התנהגות נאותה בין המשתתפים ולדאוג לכך שכל המשתתפים מבינים את שלבי התנהלות הדיון. האחראי על הזמן יתפעל את שעון העצר ויתריע בפני המשתתפים כאשר נותרה דקה לסיום השלב וכאשר הזמן הסתיים. השופטים יכריעו בסופו של התהליך מי הקבוצה הזוכה בדיבייט.
כלים טכנולוגיים רלוונטיים: שעון עצר
שלבי הפעילות
א. כל קבוצה מקבלת 5 דקות לרשום את הטיעונים שלה לדיון. לאחר מכן כל חבר בקבוצה מכין את הנאום שלו בכתב (5 דקות נוספות).
ב. כל דובר מציג את דבריו ב-5 דקות ומגיב על דברי חברו. הדוברים מקבלים את רשות הדיבור לסירוגין, אחד מכל קבוצה. האחרונים בכל קבוצה מסכמים את דברי הקבוצה כולה. כל תלמיד מהקבוצה היריבה רשאי להצביע על מנת לשאול שאלות והדובר מחליט האם להתייחס ולענות עליהן או לא.
ג. השופטים מסכמים ביניהם את היכולות שהציגו שתי הקבוצות בנאומיהן ובוחרים בצד שהציג את הטיעונים החזקים מבין השניים כמנצח.
לאחר הפעילות
ניתן לבקש מהתלמידים המשתתפים או מהצופים לבצע מטלת המשך המסתמכת על הדיון, כגון חילוץ תובנות מהדיון, הגשת מאמר עמדה התומך באחד מהצדדים שהוצגו, ניתוח הדיון על שלביו וכדומה.
אירוע חד-פעמי או מועדון דיבייט?
ניתן להשתמש במתודה באופן נקודתי כדרך לגיוון דרכי הלמידה במקצועות שונים, בעיקר כאשר מעוניינים לקדם שיטות המעודדות למידה פעילה, אך אפשר גם להקים בביה"ס כיתת דיבייט, קורס בחירה בנושא או נבחרת בית-ספרית שמתאמנת ומתמחה במתודה לאורך זמן ואף משתתפת בתחרויות המתקיימות בארץ ובעולם. לדוגמה נבחרת הדיבייט של תלמידות אמי"ת בנות צפת בהדרכת המאמנת נהורה עמר זכתה במקום השני בתחרות הדיבייט הארצית לשנת תשע"ו. הנבחרת הייתה הנציגה היחידה מהחינוך הממלכתי דתי שהגיעה לשלב זה בתחרות והוכתרה כסגנית אלופת הדיבייט בארץ לשנה זו. ליגת הדיבייט לתיכונים, בשיתוף משרד החינוך והמרכז להעצמת האזרח, מיועדת לקדם את מיומנויות העמידה בפני קהל, טעינת טיעונים, הקשבה וחשיבה ביקורתית בקרב התלמידים וקידום השיח בישראל בכלל.
באירוע הגמר נבחרת אמי"ת בנות צפת הרשימה את השופטים בטיעונים בעד הפיכת בתיה"ס בישראל למקוונים. תלמידת ביה"ס הלל יעקובביץ' נבחרה לשאת דברים בשם כל משתתפי התחרות הארצית, ובין השאר אמרה כי: "מה שמבדיל אותנו בני האדם משאר היצורים הקיימים בטבע הוא כוח הדיבור. התפקיד שלנו כאן הוא להוכיח שאנחנו ראויים להיקרא אנשים." הרב יהודה פלס, ראש האולפנית, בירך את בנות המועדון על ההישג ואמר כי: "תרבות השיח היא תרבות בית-ספרית באולפנית אמי"ת צפת. הבנות רגילות לקיים שיח מעמיק מתוך ראיית המכלול ולכבד דעות שונות".
סרטונים רלוונטיים
כתבה על אליפות בתי הספר התיכוניים בדיבייט, 2013:
עוד סרטונים בנושא
אנימציה: איך פועל דיבייט?
בן כספית (הטלוויזיה החינוכית), מראיין את שחר הָס מהמרכז להעצמת האזרח ואת עמית לוין, תלמידת כיתה ט', על אליפות הדיבייט הישראלית לבתי ספר תיכוניים
קישורים מומלצים
שיטת הדיבייט למורים ואיך לארגן כיתת דיבייט, באתר של העמותה לקידום תרבות הדיון והמנהיגות ע"ש יעל מוריץ
מאגר נושאים לדיבייטים באתר של הארגון הבינלאומי לחינוך בשיטת הדיבייט (אנגלית)