“צריך להראות את הדרך איך נכנסים אל הטרקלין-דרך השער. השער הוא האלוקות המתגלה בעולם. בכל יופיו והדרו, בכל רוח ונשמה, בכל חי ורמש, בכל צמח ופרח…”
(הרב קוק)
הביולוגיה היא מקצוע מדעי מרכזי ש :
- עוסק בתופעת החיים ובהבנתה.
- פורץ דרך להצלת חיים, למחקר רפואי, מפתח להבנת החידושים הביוטכנולוגיים והמדעיים.
- חשוב להבנת נושאים אקטואליים שבהם עוסקים בעיתונות ובתקשורת מידי יום.
- עוסק בחקר הטבע והיצורים החיים בו : בני אדם, בעלי חיים, צמחים, חיידקים ומה שביניהם.
- מפתח כישורי חשיבה ונותן כלים להבנת העולם הסובב אותך.
ומעל הכל , תחום ידע עם יד על הדופק, הצועד עם הזמן ומתעדכן בחידושי המחקר. מקצוע מאתגר, מעניין, מלא חיים ולא מאיים.פותח דלת ללימודי רפואה, ויטרינריה, רוקחות, הנדסה גנטית מדעי המוח ,מדעי התזונה ועוד.
מטרות המגמה:
- הקניית ידע ופיתוח חשיבה מדעית במגוון נושאים בתחום הביולוגיה.
- הקניית מיומנות בתחום החקר המדעי תוך היכרות עם מחקרים עדכניים בנושאים עכשוויים בתחום הביולוגיה.
- חלק מעשי: לימוד שיטות עבודה שונות והתנסות בניסויים מגוונים,
יכולת ניסוח הצעות למחקר כמותי ואיכותי, כולל ניתוח תוצאות ניסויים תוך הצגתם ועיבודם בדרכים שונות ותוך שימוש בגיליון אלקטרוני EXCELוהסקת מסקנות. - עבודה אקולוגית ביוחקר– עבודת חקר עצמאית על נושא נבחר
תוכנית הלימודים בביולוגיה
התוכנית כוללת: תכנים מדעיים עיוניים ומעשיים, למידה וחקר, מיומנויות מעבדה, עבודת ביוחקר עיבוד כמותי של הנתונים , פיתוח כישורי חשיבה והתמודדות עם שאלות ערכיות וחברתיות.
התוכנית מיועדת לתלמידות הניגשות ל- 5 יחידות מדעיות.
בסוף כיתה יא ניגשים לשתי יחידות לימוד. ובסוף כיתה יב ניגשים לשלוש יחידות.
בכיתה י נלמד:
נושא חובה: ביולוגיה של האדם – מערכות בגוף האדם בדגש הומאוסטזיס.
בכיתה יא נלמדים:
נושאי החובה: א. אקולוגיה – אורגניזם בסביבתו ב. התא – יחידת החיים.
בכיתה יב נלמדים:
-
- נושא בחירה
- מעבדת חקר
- וביוחקר: עבודת שמהווה חלופה לעבודה מעשית בנושא אקולוגי. היא כוללת ביצוע עבודת חקר ע”י התלמידה וסיכום סיור לימודי בטבע. התלמידה מתנסה בפעילות חקר על כל שלביה ולבסוף היא תתעד ותסכם בכתב את עבודתה.