קבוצת השתייכות וליווי אישי

שייכות בזמן בידוד

רציונאל

בני אדם הם יצורים חברתיים, ולכן יש להם צורך בסיסי לקיים קשר רציף המבוסס על שייכות וביטחון וכל זה ביתר שאת בתקופה של אי ודאות ובידוד פיזי.

הקשר האנושי מסייע בארגון עצמי ובבניית שגרה. קבוצת ההשתייכות מהווה עוגן יציב בתקופה לא יציבה. אחד המרחבים המרכזיים להבנה עצמית ולמתן לגיטימציה של החוויה הוא מרחב הדדי של שיתוף והדדיות.

הרעיון המרכזי הוא שלכל פרט בקהילה החינוכית הלומדת תהיה קבוצת השתייכות וירטואלית שמקיימת מפגשים רוטיניים ומחייבים.

מהות הקבוצה

ההמלצה שלנו לבניית קבוצת שייכות הכוללות את כל באי הקהילה החינוכית הלומדת ,כאשר כל קח”ל תבנה את המודל הרצוי והנכון עבורה. המפגשים יהיו ווירטואליים ומתוך כך חשוב להעמיד איש צוות טכנולוגי בצוות הקמת הקבוצות.

⇐ קבוצת שייכות תהיה מורכבת מאיש צוות ותשעה תלמידים. המודל יתקיים עבור הצוות כולו.
תשעת אנשי צוות יפגשו עם איש צוות ניהול.   אנחנו מציעים את האפשרות לשילוב מורים מקצועיים בליווי של קבוצות תלמידים ובכך לאפשר לכל מורי הקח”ל ללוות תלמידים ברמה האישית והקבוצתית – וגם להשתייך לקבוצת ליווי וירוטאלית של מלווי קבוצות כאלה.

⇐ מומלץ לקיים את המפגשים הקבוצתיים בסדירות קבועה, בזמנים קבועים, – תחילת וסוף יום, למשל.

⇐ בנוסף למפגשים הקבוצתיים מומלץ ליזום חברותות- כדאי ליצור קביעות של קשר בין כל שני תלמידים שמקיימים תקשורת שוטפת זה עם זה.

⇐ בחירה – יש כאן הזדמנות לבחון עם התלמידים את החברותותהמועדפות עליהם וגם המבוגר עמו יהיה להם נוח לקיים תקשורת שוטפת. אפשר לבנות שאלון בחירה שיסייע בשיבוצים.

⇐ הקבוצות הינם פורום לשיתוף ברגשות, מחשבות, יוזמות לעשייה התנדבותית, תכנים חינוכיים, ועוד.

מה ניתן לעשות בקבוצות ההשתייכות? 

1- במפגש הראשון חשוב לבנות חוזה קבוצתי על המחויבות לקבוצה ולדיסקרטיות שלה.

2- מומלץ לפתוח כל מפגש עם סבב בין המשתתפים. בכדילקיים סבב וירטואלי, המנחה יכול לסמן את סדר הדוברים, כדי שכל אחד ידע מתי תורו.  זה יקל על ניהול הסבב. חשוב שיהיו הוראות ברורות לגבי ניהול הסבב, כשהדבר החשוב ביותר הוא שכשמישהו מדבר, אף אחד אחר לא מדבר. כשהדובר מסיים עוברים לבא בתור.  לא מגיבים, או עונים למי שמדבר. המטרה היא להקשיב בלבד בשלב בפתיחה. זה לא המקום לעצות, בדיחות, תגובות. המטרה היא שיתוף, קבלה, ושקט.

3- להלן מספר הצעות לשאלות פתיחה – ניתן לבחור מתוכן:

⇐ מה שלומכם? איך עובר עליכם היום?

⇐ מה מדאיג/מפחיד/מסקרן אתכם?

⇐ מה עוזר לכם להתמודד?

⇐ האם גילית תכונה חדשה שלך בתקופה זו? האם היא מוכרת לך? אולי חדשה עבורך?

⇐ מה התגובה הראשונית שלכם לאירוע מלחיץ? האם הייתם רוצים לשנות את התגובה, אולי לתגובה אחרת?

⇐ אם הייתם צריכים לייעץ לחבר/ה איך להתמודד עם קושי מה הייתם ממליצים?

⇐ האם יש לכם סדר יום מסודר? מה אתם עושים בו ?איזה חלק ביום אתם ממש אוהבים? למה דווקא חלק זה?

⇐ מה יש בתקופה זו שגורמת לכם הנאה?

⇐ איך הקשר שלכם עם החברים בתקופה הזאת?

⇐ כשקשה לכם אתם מעדיפים להיות לבד או ביחד? האם אתה יודע\ת למה?

⇐ אם אתה הגיבור בסיפור שכרגע מתרחש (בידוד וקורונה) מה אתה צריך לעשות כדי שיהיה סוף טוב לסיפור?

 

4- למה כדאי לשים לב בעת ניהול הקבוצה?

⇐ רצוי לנהל רמזור מעקב – מומלץ לחלק את התלמידים אדום-מדאיגים מאוד, ירוק-לא מדאיגים , צהוב-יש לשים לב.

⇐ תלמידים השוהים בבידוד

⇐ תלמידים/אנשי צוות דחויים ושקופים – במצבים כאלה האתגר גובר והניתוק מתעצם. חשוב להקפיד על קשר רציף יותר עם תלמידים/ אנשי צוות כאלה.

⇐ תלמידים עם פוטנציאל של סיכון אישי-משפחתי – תלמידים מבית בתפקוד לקוי או לחילופין, תלמידים שמתאפיינים בהתנהגות סיכונית [שתיה \ עישון סמים \ שוטטות] חשוב לייצר שיח אינטנסיבי יותר ולחשוב על מעגלי תמיכה נוספים שניתן לגייס עבורם, כמו מדריך / תלמיד בוגר \ מורה שנמצא בקשר עימו \גורמים ברשות המקומית. עם ילדים אלה, יש מקום לנסות להיפגש פנים אל פנים כדי לחוש מקרוב את מצבם.

⇐ תלמידים בסיכון בגלל רקע טראומטי בעבר-תלמיד כזה עלול לשחזר את החוויה הטראומטית מהעבר ולהיות במצב רגשי חמור יותר משאר התלמידים. יש לתת את הדעת מראש לתלמידים אלה.

⇐ תלמידים שהתבטל להם אירוע משפחתי\קיימת מצוקה סביב המצב הקיים.[התבטל בר מצווה לדוגמא..]

⇐ קשר עם ההורים סביב תפקידם בעת הזו – לקריאת המאמר

יש לכם שאלה? פנו אלינו

Related Projects