ויקיפדיה, Waze, תכנות בקוד פתוח, Uber, רשתות חברתיות, Airbnb, מימון-המונים – העולם החדש מציף אותנו בפלטפורמות המבוססות על שיתופיות ורשתיות. המשתמשים, שבראשית ימי האינטרנט פעלו רק כמשתמשי-קצה או כצרכנים, הפכו בעשור האחרון ליצרני תוכן המשתפים פעולה זה עם זה להגשמת מטרות משותפות. אמי”ת רואה בעקרון הפעולה של שיתופיות ורשתיות כלי עוצמתי בדרך למימוש החזון של שינוי ארגוני וחינוכי הוליסטי במערכת החינוך בכלל ובבתיה”ס של הרשת בפרט. ליסודות השיתופיות והרשתיות פנים רבות והם באים לידי ביטוי בזירות שונות בהתנהלות הרשתית:
זירת יחידת הלימוד
– קהילות מקצועיות לומדות של מורים פועלות יחד בפיתוח יחידות לימוד ומערכי שיעור.
– תלמידים מתנסים בלמידה שיתופית בקבוצות ומשתפים פעולה בלמידה מבוססת פרויקטים.
– מורים ותלמידים לומדים באופן שיתופי בעזרת מחברות שיעור מקוונות במערכת מייקרוסופט 365.
זירת ביה”ס כמכלול
– בעתיד הקרוב בתיה”ס של הרשת יהיו מחוברים ברשתות חברתיות, ויזמו מיזמים חברתיים שוברי מחיצות ומחוללי תקווה בחברה הישראלית.
זירת הקהילה
– ארבע הקהילות של הרשת מהוות את זירת השייכות של המנהלים ומקיימות למידת עמיתים שיתופית ותומכת. הסרטון הקצר הזה מסביר את הרעיון:
זירת הרשת
– יום אמי”ת המצוין אחת לשנה מפגיש בין תלמידים ומורים מבתיה”ס של הרשת המשתייכים לזרמים ולמגזרים שונים, ליום חווייתי של למידה משותפת ומפגש, בהתאם לערך הליבה של כלל ישראל שהוגדר במצפן אמי”ת.
– צוותים מקצועיים מהמטה ומבתיה”ס מתכנסים באופן סדיר ללמידת עמיתים במתחם הגוגיה לקידום תהליכים משותפים (רכזי וצוותי מו”פ, רכזי תקשוב, מל”תים, רכזי שותפויות) ומשתפים וחולקים את הידע שברשותם זה עם זה במרחבים מקוונים ייעודיים.
– הרשת הקימה יחידת הערכה פנימית כדי לסייע לבתי החינוך שלה בתהליך המעבר לקהילות חינוכיות לומדות במסגרת בית הספר העתידי. היחידה מלווה את התהליך כולו באופן שוטף ושיטתי, מבצעת הערכה מעצבת של כל התוכניות ושל אופני יישומן בפועל, ומסייעת לצוותים הבית-ספריים בפיתוח והטמעה של תהליכי הערכה פנימיים משלהם.
– מִנהל מו”פ רשתי מרכז את הידע שנאסף בשטח על ידי גורמים שונים, ומעבד אותו לצורך תיעוד ולמידה עתידית. בנוסף, המִנהל אמון על הנגשת חזית הידע בתחום החדשנות בחינוך ותיווכה לכלל חברי הקהילה החינוכית הלומדת ברשת, בין השאר באמצעות אתר האינטרנט אמי”ת גוגיה: הבית לחדשנות בחינוך בו אתם קוראים כעת.