מה זה אומר?

עולם החינוך והפדגוגיה עובר בעשור האחרון שינויים משמעותיים המשפיעים על מגוון נושאים, וביניהם גם על העיצוב הפיזי של מרחבי הלמידה. אם בעבר הורגלנו לראות עיצוב המותאם ללמידה היררכית אחידה, המניחה שהמורה הוא מקור הידע הבלעדי, הרי שהאדריכלות העכשווית בבתי הספר בעולם המערבי מובילה עיצוב שנותן מקום ללמידה עצמאית ושיתופית של תלמידים במרחבים גמישים ורב-תכליתיים.

מרחבי הלמידה החדשים מתבססים על חללים גדולים ופתוחים, קירות שקופים וריהוט מודולרי. הם נדרשים לתת מענה לשימוש הולך וגובר בטכנולוגיה, ולאפשר שימוש במתודות הוראה מגוונות. נוצר צורך לארגן מחדש את הגבולות שהיו יציבים עד כה בין הפורמלי לבלתי פורמלי, בין מורה לתלמיד/ה, בין הכיתה לבית.

בתי חינוך המעוניינים לבצע בבית ספרם שינוי פדגוגי חלקי או שיפוץ פיזי חלקי, ובתי חינוך שעומדים בפני בינוי קרוב לכלל בית הספר שלהם, מקבלים ליווי והדרכה ממומחי הרשת האמונים על תחום האדריכלות הפדגוגית.

בניית מרחבי הלמידה החדשים בכל בית חינוך, נעשית תוך אפיון הצרכים של צוות המורים, היעדים שהוצבו לתלמידים ואילוצי המבנה. במהלך מפגשי ההכנה והתכנון, המורים מקבלים ליווי פדגוגי ואדריכלי צמוד, ומחפשים אחר סביבות למידה חדשניות מהעולם שיאפשרו להם להתחבר לדרך הפדגוגית שהציבו לעצמם. זהו תהליך מאתגר, מעשיר ומהנה.

תהליך תכנון הבינוי, נועד לאסוף מידע מבעלי עניין מרובים (מנהיגות בית-ספרית, מורים, תלמידים והורים) כדי לבנות חזון משותף. תהליך הגילוי הוא מערכת שיתופית מאוד, מוקפדת ומונחית נתונים, שכתוצאה ממנה נבנית תוכנית ברורה לקידום העיצוב.

מוצגות כאן מדגם שאלות אותן אנו ממליצים לשאול לפני שיוצאים לתהליך בינוי חלקי או מלא של בית החינוך. בשלב ראשון השאלות יוצגו בפני הצוות המוביל את התהליך, אך מומלץ להרחיב את הדיון לכלל המורים ואף לתלמידים ולהורים ולקהילה המקיפה את בית החינוך. שאלו את עצמכם:

  • מהי הייחודיות של בית החינוך שלכם?
  • מהם היעדים הפדגוגיים אותם מתכנן בית החינוך להוביל בשנים הקרובות?
  • מהו אופי אוכלוסיית התלמידים המרכיבה את בית החינוך כיום והאם צפוי שינוי בשנים הקרובות?
  • מהו אופי אוכלוסיית המורים בבית החינוך?
  • מהו אופי החיבור של בית החינוך לקהילה בה הוא פועל?
  • אילו חיבורים ישנם בין בתי הספר באזור (יסודיים ועל-יסודיים)?
  • אילו סדירויות של שיתופי פעולה בין מורים יש בבית החינוך?
  • מה התוצר המתקבל משיתופי פעולה אלו?
  • כחלק מתפיסת המרחב החדשה, כיצד תרצו לחלק את שטח בית החינוך (שכבות/מסלולים/נתיבים)?
  • נסו לחשוב אילו שגרות ומסגרות הייתם מוכנים לשבור (קירות/זמן/גילאים/מקצועות)?
  • מהם האמצעים הטכנולוגיים איתם תרצו לאבזר את מרחב הלמידה?
  • האם יילמדו תכנים/מקצועות גם מחוץ לתוכנית הלימודים הרגילה?
  • מה יהיו שיטות ההוראה האפשריות בסביבה זו?

מורים/מנהלים באמי”ת? גם ביה”ס שלכם התנסה בתכנון תהליך בינוי? שתפו אותנו כאן

מה לקחת בחשבון לפני שמתחילים?
  • איסוף נתונים טכניים: הכינו רישום מסודר של מספרי התלמידים בכל שכבה, בכל כיתה, כמה תלמידי חנ”מ, מגמות לבגרות, האם קיימת הפרדה בין חט”ב לחט”ע?
  • צרכים פיזיים: מספר כיתות, חדרי ספח, מעבדות, ספריות, מרחב מייקרים וכדומה
  • שיתוף הורים: מומלץ לכלול הורים בחשיבה לקראת עיצוב סביבות הלמידה החדשות על מנת שיהיו מעורבים וירגישו שותפים בתהליך השינוי הבית-ספרי.
  • שיתוף תלמידים: כדאי לערב גם את התלמידים עצמם ולשאול מהי סביבת למידה חדשנית בעיניהם ומהם הצרכים שלהם בהקשר זה?
  • למידה/חשיבה התנסותית: נסו לקחת ערך אחד מהחזון הבית-ספרי ובדקו האם וכיצד הוא משתלב בסביבה פיזית ופדגוגית חדשנית כפי שאתם חולמים עליה.
  • לוח זמנים: התהליך כולו אורך שנת לימודים אחת, החל בחודש אוקטובר ועד לכניסה למרחב החדש בספטמבר של השנה הבאה.
  • שלבי העבודה עם צוות האדריכלות הפדגוגית המלווה את בית החינוך מטעם הרשת, כוללים מפגש אפיון צרכים ראשוני במבנה בית הספר, בחינת המרחב הקיים ובדיקת היתכנות תקציבית, הכנת תוכנית העמדה ראשונית, סדנת העשרה לצוות במתחם אמי”ת גוגיה וסיורים בבתי ספר מתאימים ללמידה ולהשראה. עד לביצוע הפרויקט בפועל, בית החינוך יפעל להכשרת הצוות החינוכי לעבודה במרחב ובהמשך להכנת התלמידים והתלמידות לקראת המעבר.
מהם היתרונות?
  • תכנון מוקדם של תהליך הבינוי ימנע מצב שבו אין הלימה בין היעדים הפדגוגיים של בית החינוך לבין העיצוב האדריכלי של מרחבי הלמידה החדשים
  • הכנה מוקדמת של צוות המורים תאפשר הצפת הסתייגויות וחששות, ותכשיר את הלבבות לקראת השינוי
  • הכנה מוקדמת של התלמידים תאפשר התמודדות עם שאלות ופחדים, ותעורר התרגשות וציפייה לקראת המעבר ללמידה במרחב מסוג חדש
  • תהליך החשיבה המתמשך על תוכנית הבינוי, מייצר בקרב המורים תרבות של שיתופיות ומבסס דרכי עבודה של קהילה חינוכית לומדת.

איפה זה עובד?

ישיבת אמי”ת כפר גנים, פ”ת

ישיבת אמי”ת נחשון, נחם

קמפוס אמי”ת כפר בתיה

ישיבת אמי”ת אשדוד

אמי”ת שדרות

אמי”ת