קורס חינוך למיניות בריאה נפתח לאחרונה ברשת אמי”ת, בעקבות הצורך להכשיר אנשי חינוך להובלת שיח רגשי משמעותי ורלוונטי בתחום של מיניות בריאה וערכי המשפחה בבתי הספר. התהליך מלווה על ידי ועדת היגוי של אנשי מקצוע מהרשת ומחוצה לה, תוך למידה משותפת של הצרכים העולים מהשטח והמענים הנדרשים מאיתנו כאנשי חינוך וכרשת חינוכית. ועדת ההיגוי מורכבת ממחנכים, יועצים, רבנים ומנהלים.

בעידן הנוכחי בו ילדים ובני נוער חשופים לתכנים מיניים במדיה, גובר הצורך לתיווך המידע תוך יציקת תוכן ערכי מותאם באמצעות שיח אישי וקבוצתי. תפקיד זה הינו תפקיד מאתגר מאוד עבור המחנכים, ונדרשת למידה והכנה אישית של המחנך בכדי שיוכל להוות דמות משמעותית שניתן לפנות אליה בנושאים אלו וירגיש בטוח להנחות שיח מסוג זה.

לצורך כך החלטנו על פתיחת קורס מקצועי בשיתוף מכללת באר אמונה בהיקף של 60 שעות (13 מפגשים). הקורס מתקיים אחת לשבוע בשעות אחר הצהריים במתחם הגוגיה בכפר בתיה, רעננה. במחזור הראשון משתתפים 25 אנשי חינוך בעלי תפקידים שונים – גברים ונשים – מ-13 בתי חינוך של הרשת.

כל מפגש מורכב משני חלקים: הרצאה משותפת לגברים ולנשים ואחריה שיח של עיבוד רגשי בקבוצות נפרדות. עד כה התקיימו חמישה מפגשים שעסקו בהיכרות עם השטח, תמונת מצב של עולמם של בני הנוער, היכרות עם הפיזיולוגיה הנשית ועם ההתייחסות של המקורות היהודיים לנושא המיניות. בהמשך נעסוק בפיזיולוגיה הגברית, בדימויי גוף והפרעות אכילה, בזהות מינית ונטייה מינית, בהתמודדות עם תכנים מיניים באמצעי התקשורת השונים, אמצעי מניעה, טיפול בפגיעות מיניות ועוד.

לא פשוט לנו כחברה דתית לדבר על מיניות, ואנו מודעים לכך שקיימת מורכבות בקיום קורס כזה. אך העבודה על תכנון ובניית הקורס נעשתה בצניעות, בכובד ראש, ברגישות ובאמונה, מתוך הבנה שהנוער שלנו נמצא בהתמודדות הזו ואנחנו חייבים להיות שם איתם.

למרות המורכבות והקשיים שהיו בדרך, קיימת תחושה של פריצת דרך ואנחנו גאים בכך שרשת אמי”ת מובילה את העיסוק החינוכי גם בעניין זה ותורמת לתהליך התמקצעות ייחודי ומשמעותי של הצוותים החינוכיים שלה בתחום המיניות הבריאה. הלמידה בקורס תאפשר למחנכים לתת מענה עומק לבני הנוער, לגבש תוכניות רוחב בבתי הספר, לשדרג את השיח הכיתתי בנושא ולשפר את המענים הפרטניים שניתנים לתלמידים ולתלמידות.

פרטים נוספים על הקורס הנוכחי ועל קורסים עתידיים ניתן לקבל אצל אודיה ברנשטיין, רכזת פיתוח רגשי במנהל חינוך ואסטרטגיה, במייל: odeyab@amit.org.il

(תמונת אילוסטרציה: Photo by Jony Ariadi on Unsplash)