[מאת אליאב זיו, מורה למתמטיקה באמי”ת מודיעין בנים ומדריך תקשוב מתמטי במחוז ירושלים]

יצירת חוויית למידה משמעותית, מעמיקה ואותנטית היא אתגר לכל מורה בימינו. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחומר מורכב במתמטיקה. שימוש בכלים מתוקשבים הקרובים לעולמם של התלמידים, עשוי להפוך את הלמידה לפעילות מהנה ומלמדת כאחד.

באמי”ת מודיעין בנים, התלמידים מתנסים בכלים מתמטיים מדעיים תוך שימוש בתקשוב ללמידה מעמיקה ולהעשרה, ונדרשים לבצע משימות ופרויקטים לאורך השנה במגוון רחב של נושאים. הפעילות מבוצעת בתמיכה והדרכה צמודה ומקצועית של הגב’ איילת קריספין, מדריכה מחוזית לחט”ב במחוז ירושלים. הנה מספר דוגמאות לפרויקטים לימודיים שכאלה:

“אני בונה את הבית שלי” – פרויקט לימוד קנה-מידה

התלמידים מקבלים דף משימה: למדוד, לשרטט ולבנות בפועל דגם של הבית שלהם. המטרה העיקרית היא חישוב קנה המידה גם של הדגם וגם של שרטוט הבית. התלמידים מתלבטים מהו קנה המידה הנכון, כדי שהדגם לא יהיה מיניאטורי או גדול מדי. העובדה שכל תלמיד מציג את הבית הפרטי שלו מוסיפה עניין ללמידה.

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=zFBuMbOCpbM[/embedyt]

 

DESMOS – הערכה חלופית

DESMOS הינו אתר ללימוד ותרגול פונקציות מתמטיות וצורות גיאומטריות. יתרונו הגדול הוא קלות התפעול והעבודה המתמטית. התלמידים לומדים בכיתה ח’ פונקציה קווית ובכיתה ט’ פונקציה ריבועית (פרבולה). לסיכום הנושאים הנלמדים, התלמידים יוצרים ציור שכולו מורכב אך ורק מפונקציות! אספנו את עבודותיהם ויצרנו מהן סרטון:

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=VHvZTmHvh9E[/embedyt]

 

בניות גיאומטריות – סרטונים ותוכנית בנייה

בניות גיאומטריות הן חלק מתוכנית הלימודים לכיתה ט’. הרחבנו את הלימוד וביקשנו מהתלמידים ליצור סרטונים לסיכום הלמידה. היתרון הפדגוגי בהכנת הסרטונים היה הדיבור המלווה כל סרטון – איפה עוד התלמידים מקבלים הזדמנות לדבר במשך כ-5 דקות ולהסביר את עצמם ואת עבודתם? בנוסף התלמידים הכינו תוכנית עבודה לבנייה. כך המורה מקבל בחבילה אחת: תוכנית בנייה (מצגת או קובץ Word), בנייה גיאומטרית בפועל בתוכנת גיאוגברה (ראו בהמשך) וסרטון של כ-5 דקות שבו התלמיד מסביר את עבודתו.

בשני הסרטונים הבאים אפשר לראות איך כל צמד תלמידים הכניס לסרטון נגיעות של הומור ויצירתיות לצד ביצוע המשימה הלימודית עצמה כפי שנדרש:

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=N6eYuRrwFzQ[/embedyt]

 

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=bGdZM3kU7P4[/embedyt]

לעתים גם המורים מכינים סרטונים המשלבים הומור כדי להפוך את הלמידה למוצלחת יותר (ראו דוגמה כאן: הדודה והדוד).

מבחנים מתוקשבים בשוטף ולקראת מיצ”ב

מיצ”ב במתמטיקה מתקיים בכיתה ח’ ובכל בתי הספר יש היערכות מוגברת לקראתו. יצרנו מעל 20 מבחנים, דפי עבודה ומבזקונים לתרגול של התלמידים. היתרון במבחנים המתוקשבים הוא נוחות העבודה: התלמידים יכולים לתרגל בחדר מחשבים, בסמארטפון, בבית, בכל מקום ובכל זמן לפי בחירתם. התלמידים עובדים על המבחנים המתוקשבים כעל דפי עבודה משבוע לשבוע, וכן מקבלים בכל יום חמישי בשעה 20:00 מבזקון של 4-3 שאלות (כ-20 דקות תרגול) וכך הם בעצם מבצעים “בוחן” כאשר הם יושבים ליד כוס גלידה גדולה בביתם… Google בודק את הבוחן, התלמידים מקבלים משוב מיידי והמורה מקבל ריכוז של כל הציונים.

כאן תוכלו לראות דוגמה לדף עבודה מתוקשב לקראת מיצ”ב

וכאן דוגמה למבחן מיצ”ב דמו ודוגמה למבזקון לקראת מיצ”ב

 

שימוש בגיאוגברה ככלי ללמידה והקניה

גיאוגברה היא כלי מצוין ללימוד פונקציות וגיאומטריה. האתר הראשי מכיל מעל מיליון יישומונים בכל תחומי המדעים. כאן תוכלו למצוא קישור ליישומון שבניתי על-מנת ללמד חיוביות ושליליות של פונקציה קווית (התוכנה חינמית וצריך להוריד אותה על-מנת לראות את היישומון).

 

למידה עם קוד QR 

קוד QR הינו קוד סריקה לפעילות מתוקשבת. לשיעור מסוג זה התלמידים מגיעים עם סמארטפונים, מקבלים דף עבודה המכיל נוסחאות, תרגילים, תזכורות לנושא הנלמד ועוד – ועובדים באופן עצמאי או בקבוצות. מעניין לראות שדווקא התלמידים בהקבצות הנמוכות מתלהבים מעבודה עם סמארטפונים ומשתפים פעולה באופן מרשים.

דוגמאות לדפי עבודה המשלבים קוד QR לסריקה:
דף 1: חוק הפילוג המורחב
דף 2: חוקי שורשים

 

יום שיא באמצעות הווטסאפ וקוד QR

יום שיא במתמטיקה! התלמידים מתרוצצים ברחבי בית הספר ופותרים חידות ובעיות מתמטיות, ו-2 מורים מנהלים את יום השיא מחדר המורים באמצעות הווטסאפ. הפעילות כוללת 10 קבוצות, בכל קבוצה 8-6 תלמידים (ראו את חלוקת הקבוצות והמשימות שקיבלו בקישור כאן).

התלמידים מסתדרים בקבוצות, כאשר לכל קבוצה יש ראש קבוצה המתקשר מול המורה המפעיל (כל מורה אחראי על 5 קבוצות). כל קבוצה מקבלת כתב חידה על ידי קישור לסרטון Youtube או סריקה של קוד QR והיא נדרשת להגיע למקום מסוים בבית הספר. כשהגיעו למקום הם שולחים סלפי ואז מקבלים בווטסאפ שאלה מתמטית שעליהם לפתור. הם עונים בכתב ושולחים את התמונה עם הפתרון למורה.

כך, במשך כשעה התלמידים מתרוצצים ברחבי בית הספר, נהנים ופותרים שאלות במתמטיקה. למתקדמים: אפשר ערב לפני יום השיא לשלוח בוחן מתוקשב שמטרתו גיבוש הקבוצה. קבוצה שיש בה הכי הרבה תלמידים שענו על השאלון – מנצחת. הרחבה אפשרית נוספת: ביום השיא עצמו, בשעה 7:00 בבוקר שולחים צופן לפענוח (למשל באתב”ש). הקבוצה הראשונה שמפענחת את הצופן ושולחת פתרון – היא הזוכה.

יום שיא כזה דורש היערכות של התלמידים ועבודת צוות מגובשת, וההשקעה שווה כל רגע. ככלל, השימוש בכלים מתוקשבים מאפשר למורה לעודד אהבה למקצוע בקרב התלמידים, וכן משפר את היעילות במישור הפדגוגי על ידי מתן הזדמנות להקניה ותרגול החומר הנלמד באופן בהיר, נוח להצגה וקל להערכה.