ביה”ס Stanley Park High הוא תיכון ציבורי בלונדון. לפני כמה שנים, אחרי שסבל מתדמית בעייתית ומהישגים נמוכים, המנהל החליט לצאת למסע למידה. כל הצוות נסע לביקור בבי”ס חדשני בקופנהגן, בי”ס בלי צלצולים שבו מתמקדים בעבודה על תוצר בדרכים שונות, לימודי אומנות, דרמה, מחשבים ועוד, ומאפשרים למידה בדרכים שונות מתוך אמונה בתלמידים שילמדו עצמאית. גם משלחת של כ-40 תלמידים נסעה לביקור במקום והתנסתה בסדנאות. בעקבות הלמידה הצוות גיבש חזון משלו לאיך צריך להיראות בי”ס לתפישתם.
כיום ביה”ס פועל על פי המודל של למידה מבוססת פרויקטים ברוח היי-טק היי. תוכנית הלימודים מותאמת לכל תלמיד, ללא תלות בגילו ובתחושת המסוגלות שלו. ביה”ס מציע חווית למידה מגוונת, עשירה ואקטיבית. הוא מורכב מארבעה תתי-בתי”ס קטנים, כדי לשמור על אינטימיות ועל היכרות קרובה של המורים עם התלמידים, וביניהם מרחב מקורה שמהווה חצר מרכזית לכולם:
sphentranceבביה”ס יש משרה קבועה לאמנ/ית-בית, שאחראית על העיצוב הסביבתי ומייעצת גם למורים בתחום המומחיות שלה. המודעות לפן הוויזואלי בולטת בכל פינה.
sphspaceביה”ס פועל בדרך של למידת פרויקטים, כאשר בכל 7-6 שבועות תלמידים בוחרים פרויקט חדש. הכיתות והמרחבים הלימודיים פתוחים ומזמינים, ומעבר לתחומי הליבה (אנגלית, מתמטיקה ומדעים) הוא מציע שפע של תחומי לימוד עיוניים, אמנותיים ומקצועיים כגון: מכונאות, דרמה, מחול, ספורט, נגרות, ציור, בישול, עיצוב שיער, מוזיקה ועוד. כיתת עיצוב:
sphdesignכיתת מכונאות:
sphcarsכיתת בישול:
sphkitchenכיתה ללמידת פרויקטים:
sphclassועוד אחת:
sphclass1בכל תחום המורים בוחרים ללמד את הדברים שהכי מעניינים אותם, תוך התחשבות במה שהכי מעניין את התלמידים. שיחות הורים נעשות לא באופן המוכר לרובנו: בסוף כל שליש ההורים והילד באים לפגוש את המורה, והתלמיד אמור להציג להם ולמורה שלו את מה שעשה בתקופה שעברה, איך התקדם, על איזה פרויקט עבד וכדומה.

בנוסף למערכת השעות הרגילה (אין צלצולים), בכל יום יש רצועת חונכות של 30 דקות, שבה כל קבוצת תלמידים נפגשת עם המחנך שלה לשיחה פתוחה על ענייני היום, דברים אישיים, נושאים כלליים ועוד. הכול מתוך רצון לשמור על קשר אינטימי בין מבוגרים לילדים. בביה”ס כמעט שאין בחינות וההערכה נעשית בדרכים אחרות: הצגת פרויקט, העלאת הצגה, כתיבה והפקת ספר, משוב דיאלוגי ועוד.
יש דגש על עבודה שיתופית של תלמידים בקבוצות, על יצירתיות ופעילות פיזית-מעשית (בניגוד לתיאורטית-עיונית בלבד), על פיתוח הביטחון העצמי של התלמידים, ועל היכולת שלהם לעמוד מול קהל ולהציג את הפרויקטים שלהם. כשמבקרים בביה”ס רואים המון תלמידים פשוט יושבים בפינות שונות במרחב, ללא השגחת מבוגר, ועובדים בקבוצות על הפרויקטים שלהם.
sphgardenלביה”ס גם שטחי חוץ נרחבים – חממה, מגרשי ספורט, חורשה עם מתקני טיפוס ועוד. הלימודים מתקיימים באופן פורמלי בין השעות 8:30 ל-15:30, אבל ילדים רבים נשארים בביה”ס כי נחמד להם להיות בסביבה. חלק מהם הולכים הביתה רק בשבע-שמונה בערב כשביה”ס נסגר רשמית, אחרי שאחרון המורים ו/או המנקים עוזבים את השטח.
אין בביה”ס חדר מורים גדול משותף לכל המורים כמו שמקובל בישראל, אלא מספר חדרי מורים קטנים באזורים שונים בביה”ס. יש בהם שולחן אישי ופינת עבודה אישית לכל מורה. את חדר חוף-הים הזה עיצבה וצבעה בעצמה סגנית המנהל, וכאן מתקיימות פגישות עבודה וחשיבה של הצוות.sphbeach
ההתחדשות הפדגוגית בסטנלי פארק לפי ששת מרכיבי ביה”ס על פי מודל אמי”ת:

  • זהות וערכים: יחס אישי יותר לכל תלמיד; למידה שמקנה מיומנויות ויכולות ולא שינון.
  • סדירויות וסביבה: חלוקה ל-4 תתי בי”ס, כל אחד מהם מורכב מרבע מתלמידי כל שכבה (ז’-יב’); חלוקה נוספת ל-4 בתים, כל אחד מהם מורכב מרבע מתלמידי כל תת בי”ס מכל השכבות; כל 70 תלמידים בשכבה הם כיתה אחת גדולה שמחולקת להקבצות ול-4 קבוצות חינוך. המערכת היא דו-שבועית: שבוע א’, שבוע ב’, שבוע א’, שבוע ב’ – כך לכל מקצוע יש יחידת לימוד מרוכזת אחת לשבועיים.
  • אקלים ושיח: כל 70 תלמידים בשכבה בתת בי”ס מחולקים ל-4, לכל קבוצה כזו מחנך איתו הם נפגשים באופן סדיר כל יום למשך חצי שעה לפני הפסקת הצהריים. המעבר בין 4 תתי בתיה”ס הוא רק דרך המרחב המשותף כדי ליצור מפגש בין כל הצוותים והתלמידים.
  • תכני למידה: למידה רב-תחומית שעוסקת ברעיונות ובנושאים גדולים המחברים בין כל המקצועות, ומקנה מיומנויות נבחרות בכל תקופת זמן. בכיתה י’ כל תלמיד מתנסה ב-8 מגמות במודל של ארבעה מקצועות X ארבעה חודשים, על מנת לבחור בסיום השנה את המגמה.
  • דרכי למידה: EFC: Excellent Future Curriculum; למידה של כל מקצועות ההומניסטיקה, בנגיעה במקצועות נוספים מעת לעת, 12 ש”ש לשכבה (70 תלמידים) עם 3 מורים קבועים. למידה מבוססת חקר, פרויקט, שאלה, מיומנות; שאלה גדולה, וכמה שבועות עבודה בקבוצות קטנות לקראת תוצר כשהמורים מנחים ומלווים את תהליך הלמידה. גם ביתר המקצועות הלמידה היא אקטיבית, משלבת טכנולוגיה ועוד.
  • דרכי הערכה: הערכה מתפתחת – דיאלוג מתמשך כתוב במחברות התלמידים. אין ציונים ותעודות, רק הערכות של שימור ושיפור. אספות הורים מתקיימות פעמיים בשנה והילד מנחה אותן לבד.

אתר ביה”ס
טוויטר של ביה”ס
סרטון יוטיוב על מערכות דיגיטליות של Sony שמופעלות בביה”ס – הצצה לביה”ס מבפנים
תצלום אוויר של המבנה החדש – ארבעה תתי-בי”ס מחוברים ברחבה מרכזית:
sphair