רשת אמי״ת

אֲתָר לְבָתֵּי הַסֵּפֶר הַיְסוֹדִיים
שְׁמִירַת הַלָּשׁוֹן – מַהִי רְכִילוּת?

מַהִי רְכִילוּת?rechilot
gossip 
בַּתּוֹרָה כָּתוּב: “לֹא תֵּלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ”
(וְיִקְרָא פֶּרֶק י”ט, פָּסוּק ט”ז)
עַל מִי מְצַוָּה הַתּוֹרָה “לֹא תֵּלֵךְ רָכִיל “?
מַסְבִּיר הרמב”ם:

talking

אֵי זֶהוּ רָכִיל?
זֶה שֶׁטּוֹעֵן דְּבָרִים (דִּבּוּרִים )
וְהוֹלֵךְ מִזֶּה לְזֶה וְאוֹמֵר:
כָּךְ אָמַר פְּלוֹנִי, כָּךְ וְכָךְ שָׁמַעְתִּי עַל פְּלוֹנִי,
אַף עַל פִּי שֶׁהוּא אֱמֶת (הַדִּבּוּרִים הָיוּ דִּבְרֵי אֱמֶת),
הֲרֵי זֶה מַחְרִיב אֶת הָעוֹלָם.
   
(רמב”ם, מִשְׁנֶה תּוֹרָה, הִלְכוֹת דֵּעוֹת,
פֶּרֶק ז’, הֲלָכָה ב’)    

 סְתָם פִּטְפּוּט עַל אֲנָשִׁים הוּא מְסֻכָּן מְאוֹד מִפְּנֵי שֶׁדַּוְקָא פִּטְפּוּט כָּזֶה מֵבִיא אִתּוֹ צַעַר וּמְרִיבוֹת, אִי הֲבָנָה וּמְרִירוּת.
book-open  עַיְּנוּ בַּדֻּגְמָא הַבָּאָה:
dress
דָּנָה הִגִּיעָה הַבַּיְתָה מביה”ס וְסִפְּרָה לַאֲחוֹתָהּ חָנָה שֶׁנוֹעָה קָנְתָה שִׂמְלָה חֲדָשָׁה.

מִיַּד צָצוֹת מַחְשָׁבוֹת בְּרֹאשָׁהּ שֶׁל חַנָּה:
“הִיא קָנְתָה שִׂמְלָה, וּמָה אֲנִי קָנִיתִי?
                     אוֹ:
 “
מַה, שׁוּב שִׂמְלָה חֲדָשָׁה?
   אֵיזוֹ גַּנְדְּרָנִית, אֵיזוֹ בַּזְבְּזָנִית!”
                      אוֹ:
“יֵשׁ לָהּ מִשְׁפָּחָה כָּזֹאת קַמְצָנִית, פֶּלֶא שֶׁבִּכְלָל קָנְתָה שִׂמְלָה חֲדָשָׁה”


מַה דַּעְתְּכֶם? הַאִם אָסוּר לְסַפֵּר שׁוּם דָּבָר עַל אַף אָדָם?
הַתְּשׁוּבָהאָסוּר לְסַפֵּר דְּבָרִים, אֲשֶׁר בַּעַל הַדָּבָר אֵינוֹ רוֹצֶה שֶׁיִּתְפַּרְסְמוּ.

הַחְלִיטוּ אֵלּוּ מִבֵּין הַמִּשְׁפָּטִים הַבָּאִים מֻתָּר לְסַפֵּר: