דרורה גופס, ראש תחום מיצוי ומצוינות

סרטון תכני למידה: מילה במילה

כשאנחנו באים לעסוק במרכיב של תכני הלמידה, צריך למעשה לחשוב על שלוש נקודות מרכזיות:

  1. מה הם גופי הידע שחשוב לנו לעסוק בהם, מהם יעלה הרעיון המרכזי ומהם תבנה השאלה הפורייה.
  2. כיצד רעיון מרכזי זה וגופי הידע עוסקים בעולמו הרלוונטי של התלמיד כבוני זהות וערכים.
  3. אילו מיומנויות אנחנו רוצים לתרגל/ללמוד בעזרת תכנים אלו.

התכנים לרוב מוכתבים לנו על ידי תוכניות הלימודים הקיימות. אבל בואו נתבונן בהם מזווית קצת אחרת: לא עוד מה אנחנו מלמדים בשיעור מחר בבוקר ועד איזה עמוד נגיע בספר, אלא – בואו נבחן את היחידה הרחבה/הארוכה כדי שממנה נוכל לגזור את הרעיון הגדול ולאורו את מרכיבי הזהות והערכים הרלוונטיים.

לא עוד: צריך להספיק את כל החומר, אלא: באילו תכנים מתוך היחידה כולה יש להתמקד ואיך? אילו תכנים אפשר להשאיר ללמידה עצמאית?

לא עוד מלמדים, אלא שואלים – איך התלמידים לומדים? אילו מיומנויות חשובות יתרגלו תוך כדי למידת התכנים ביחידה?

כדי להגיע להבניה זו, עלינו כמורים קודם כל להיות מקצוענים בדיסציפלינה שלנו. גם ברמה של ידע רחב ועמוק וגם ברמה של אהבה ותשוקה למקצוע. רק כך אפשר להבנות מצוינות אמיתית!

תכני למידה: שאלות להעמקה

שאלות מרכזיות

  • אילו מיומנויות מתחום המקצוע ומיומנויות המאה ה-21 יבואו לידי ביטוי ביחידה וכיצד?
  • לאור הרעיון הגדול והמטרות, באילו תכנים מתוך הנלמד נכון להתמקד ולהעמיק ואילו נכון להותיר ללימוד מהיר/עצמי?

שאלות נוספות שכדאי לשאול

  • מהם התכנים המתאימים ללמידת הרעיון הגדול שהגדרנו ליחידה?
  • האם היחידה משלבת תחומי דעת שונים? מהם? ובאיזה אופן?
  • אילו נושאים עיקריים ומשניים יילמדו במסגרת היחידה?
  • אילו הבנות חדשות וידע חדש התלמידים ירכשו ביחידה?
  • מה בתכנים הללו רלוונטי לחיי התלמידים?
  • מהי רמת השותפות של התלמידים בבחירת תכני הלמידה?
  • האם היחידה מזמנת התנסות במגוון מיומנויות, או העמקה במיומנות מסוימת אחת?
  • האם הידע והמיומנויות הנלמדים ביחידה הם חלק מתוכנית ספירלית שנתית או רב-שנתית?
  • האם יש מספר רמות לימוד לאורך היחידה?
  • מהי תוכנית הלימודים של המשרד והאם היא באה לידי ביטוי ביחידה?
תכני למידה: דוגמאות להשראה

מיומנויות קוגניטיביות ומטא-קוגניטיביות

  • שאילת שאלות, השוואות, טיעון, הסקת מסקנות, חשיבה רפלקטיבית, הבעה בכתב ובע”פ
  • חשיבה מסדר גבוה – חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות, הערכת חלופות, קבלת החלטות, הסקת מסקנות לוגיות, הערכה ביקורתית של מקורות מידע, תיעוד תהליכים
  • אוריינות מידע – איתור ידע, סנתוז ידע, סינון ידע, ייחוס ידע חדש לקיים, יצירת ידע חדש, הפצת ידע חדש

מיומנויות בין אישיות

  • עבודה בצוות, למידה שיתופית, ניהול דיאלוג ושיח, קבלת ומתן משוב, מנהיגות, עמידה מול קהל, שיתוף עמיתים במידע וידע, מעורבות חברתית, אמפתיה וסובלנות לאחר

אוריינות ICT

  • שימוש מושכל בטכנולוגיה, איתור מידע, שיתוף מידע, הצגת מידע, התנהלות בעולם וירטואלי, אתיקה ומוגנות ברשת

מיומנויות להתפתחות אישית

  • הסתגלות לשינויים, ניהול זמן, הצבת יעדים, תכנון וניהול קריירה, בקרה עצמית, למידה עצמאית, נטילת אחריות, התמדה, נקיטת יוזמה, יצירתיות, יזמות
תכני למידה: בקיצור ולעניין

מרכיב התוכן כולל בתוכו התייחסות לערכים (שלהם הוקדש מרכיב נפרד), לידע ולמיומנויות.

התכנים ביחידת המא”ה יאורגנו על פי עיקרון של העמקה ולא של כיסוי חומר. הלמידה תהיה סביב רעיונות גדולים שייתנו משמעות לפרטים הקטנים, ותתבצע באופן ספירלי ורב-תחומי בהתאם לחזון בית החינוך.

בבניית היחידה נפרט במרכיב זה את הידע הנלמד ואת המיומנויות שנרצה להקנות לתלמידים במהלכה.

רוצים ללמוד עוד על תכני למידה? לחצו כאן

כתבו תגובה