ד”ר הילית פינקלשטיין, ראש תחום מו”פ פדגוגי ומנהלת תוכן במתחם הגוגיה

סרטון הסיפור השלם: מילה במילה

בסרטון הפתיחה הבנו למה דווקא יחידות לימוד מא”ה, ושאנחנו מבקשים לחולל שינוי תרבותי כולל הנוגע בכלל מרכיבי בית הספר, ובא לידי ביטוי ביחידות לימוד משמעותיות, ארוכות והוליסטיות, בהן באה לידי ביטוי תפיסה חדשה של תפקיד מורה ותלמיד: המורה כמנחה, המלווה את התלמיד בתהליך למידה שמטרתו הבניית ידע ורכישת מיומנויות רלוונטיות למאה ה-21.

בסיום הסרטון עסקנו בתפיסת הרעיון הגדול, וברצון לדייק את המסר המרכזי, התובנה שאנחנו מבקשים להעביר לתלמידים באמצעות היחידה, זו שנותנת את המשמעות לפרטים הקטנים שיבואו בתוכה.

בהמשך עברנו מרכיב מרכיב, הבנו במה הוא נוגע, איזה שאלות עלינו לשאול בבניית היחידה לגביו, וראינו דוגמאות אפשריות לביטוי שלו במסגרת יחידת המא”ה.

כעת אנחנו מבקשים לשזור את הכול יחד, לכדי יחידת מא”ה אחת שלמה. על מנת לעשות זאת, נכין לעצמנו את לוח הזמנים של היחידה כפי שהגדרנו במרכיב הסדירויות, את משך הזמן שהיא תארך בשבועות, ימים ושעות, ונכניס פנימה את אבני הדרך השונות שהגדרנו:

  • כמה אירועי הערכה מעצבת יהיו במהלך היחידה? איפה נכון לשבץ אותן? מה תהיה ההערכה המסכמת?
  • מהן דרכי הלמידה שבחרנו להשתמש בהן במהלך היחידה? איזו דרך למידה תלווה כל יחידת זמן קטנה בתוך היחידה הגדולה?
  • איזה אקלים אנחנו מבקשים לייצר? האם יש צורך להקדיש זמן כדי להבנות אותו? מתי זה יקרה?
  • אילו ערכים, מיומנויות ואבני ידע אנחנו מבקשים להקנות לתלמידים ביחידה? איך זה יקרה? איזה משך זמן נקדיש לכל אחד מהם? באיזו דרך נקנה אותם? איך נעריך האם הצלחנו?
  • כמה תחומי דעת יילמדו יחד במהלך היחידה? כמה מורים יהיו שותפים? איפה תתקיים הלמידה? אילו פלטפורמות טכנולוגיות יתמכו בתהליך הלמידה?

כמו שתוכלו לראות, המרכיבים השונים משפיעים אחד על השני, ומכל מרכיב שנבחר להתחיל ממנו נגיע גם לאחרים, אבל בסוף התהליך נקבל ערכת יחידת לימוד מא”ה שתלווה אותנו בתהליך הפיתוח שלה לפרטים הקטנים עד לרמת השיעור הבודד בתוך היחידה השלמה, וכמובן בתהליך היישום שלה במרחב הלמידה.

הסיפור השלם: סיכום

מודל ששת המרכיבים לשינוי בתי החינוך בדרך להתחדשות כוללת ומעבר לקהילות חינוכיות לומדות, מבוסס על המודל ההוליסטי לניהול אפקטיבי של מקינזי (McKinsey 7-S Framework).
המודל רואה בכל ארגון יחידה שלמה בעלת לכידות פנימית, ממש כמו גוף האדם, המתפקדת בצורה מיטבית רק כשכל האיברים בה פועלים בסנכרון מלא.

בתהליך הלמידה השיתופי שהובילה הרשת הבנו שהתפיסה ההוליסטית הזו עשויה להיות המפתח לא רק להובלת השינוי הכולל בזירת הקח”ל, אלא גם לחשיבה מחודשת על תכנון יחידות הלימוד שהן אבני הבניין החשובות ביותר המרכיבות את סדר יומם של תלמידים ומורים.

אנו מקווים שמרחב הסרטונים ישמש את המורים המעוניינים להוביל את השינוי בדרך ליצירת תרבות למידה חדשה, שבה קהילות מורים מפתחות במשותף יחידות לימוד משמעותיות, ארוכות והוליסטיות המותאמות לערכים ולרעיונות גדולים שיהיו רלוונטיים לקהילותיהם.

רוצים ללמוד עוד על מודל ששת המרכיבים? לחצו כאן

 

כתבו תגובה