על התלמיד, להציג את מהלך העבודה (על התלמיד לבאר מבחינה לוגית מה הדרך שבה מתכוון לעסוק בעבודה מהשלב הראשון עד האחרון) ובאיזה אופן מתכוון התלמיד לעסוק בנושא שבחר.
על התלמיד להסביר מה הולך לעשות בעבודה: כגון: עיבוד נתונים מתוך מקורות, ראיון – איזה שאלות אשאל בסקר/ראיון ועוד. אם התלמיד בוחר בשילוב ראיון בעבודתו עליו להסביר מדוע בחר ברב או המומחה המסוים שאותו מראיין ותחום מומחיותם צריך להיות קשור לנושא העבודה.
שלב זה כולל העלאת כל רעיון העולה במוחכם באותו רגע, ללא תכנון מראש וללא קביעה אם לרעיון יש נגיעה ישירה והדוקה לעניין המרכזי וללא תשומת לב לסדר הרשום. יש שרעיון גורר רעיון תוך כדי תהליך החשיבה העצמית ויש שרעיונות חדשים נוספים תוך כדי קריאת מקורות. מומלץ לרשום כל רעיון בשורה נפרדת בחלקי משפטים ולאו דווקא במשפטים תחביריים מלאים, כדי לא לפגום בספונטאניות וברצף המחשבתי. לעומת זאת, לא כדאי לוותר על בהירות הניסוח כדי שתזכרו למה בדיוק התכוונתם, ולא תצטרכו להתעכב ולהקדיש זמן לשחזור הרעיון. גם אם לא הצלחתם לאתר שאלות חדשות, מומלץ להתחיל לכתוב את הטיוטה הראשונה לפי ראשי הפרקים שקבעתם. פעמים רבות תגלו כי רעיונות חדשים צצים תוך כדי כתיבה.
מתווה העבודה מהווה כמין דגם מוקטן של כל העבודה. לאחר השלמת מבנה ראשי הפרקים ופרקי המשנה, אתם נדרשים להרחיב אותם ולשרטט את מהלך העבודה ביתר פירוט. לגבי כל אחד מראשי הפרקים, תכננו בפירוט מה תכניסו בו (מקורות רלוונטיים, תיאור דעות מרכזיות, עובדות, ניתוח וביקורת, וכדומה), ורשמו בתמציתיות גם את האופן שתעשו זאת (סדר הופעת הדברים, המקורות המרכזיים ביותר לפרק, וכדומה). עליכם לקשר מקורות עליהם מתבססת העבודה אל ראשי הפרקים הרלוונטיים. המתווה ירכז את המידע שדלית מן המקורות ויהווה עוגן מארגן למחשבותיך.
אחרי שלב זה על התלמיד להציג את מתווה העבודה לפני המורה המלווה. על המורה לבדוק את המתווה ולהדריך את התלמיד.
להלן מספר עצות ליצירת ראשי פרקים ומתווה לעבודה. העצות אינן מחייבות ומהוות דרך אחת, אפשרית להתקדמות בעבודה.