לבחירת הנושא תקדם הכרות כללית או לימוד של הנושא בידי התלמיד.  עדיף לבחור בנושא שהתלמיד מכיר מלימוד קודם בכיתה שבו רוצה להעמיק, או מעולמו שלו. בכך שאנו לוקחים נושא שמוכר לתלמיד אנו יוצרים מוטיבציה אצלו לבדוק נושא זה, וכן אנו מגבירים את ההשפעה של העבודה על חיי היום-יום של התלמיד.

חשוב שהתלמיד יבחר נושא הקרוב לליבו והקשור לחייו האישיים, ושיעורר בו עניין ורצון להעמיק חקר. בעבודה יוצג ניתוח של התלמיד ולא רק סיכום של מקורות, או שיוצג כיוון חדש שלא הוצג או נחקר בעבר או שכמעט ולא נכתב עליו, בעולם התורני או האקדמאי.