תורת חיים היא תכנית פורצת דרך, מכוננת וקיומית לפיתוח יחידות לימוד מיוחדות לשיעורי תורה בחט”ב. התכנית פרי יצירה של צוות מו”פ מורי תנ”ך של האולפנית, מבקשת להפוך את תורת הנצח לחיים ממש. דרך פסוקי המקרא נפגשות התלמידות בחייהן, בדילמות המעסיקות אותן, באתגרי היום יום. פסוקי התורה הופכים למגדלור קיומי המאיר את דרכן וכל זה דרך למידה חווייתית, מרגשת ונוגעת. הרב אבישי מזרחי, חבר צוות המו”פ: “תענוג לראות איך למידת פסוקי המקרא הופכת לתורת חיים, נוגעת ומכוננת. אלו שיעורים שיוצאים מהם אחרת מאיך שנכנסים”.


סיירת מנהיגות חברתית המפעילה פעילות שבועית לאנשים בעלי מוגבלות שכלית במועדון אקי”ם בעיר. זיו דדי תלמידת כיתה ט:” ההשתתפות בסיירת לימדה אותי מהי המשמעות של לאהוב את האחר ולקבל אותו כמו שהוא. הפעילות חווייתית, מעצימה ומספקת. התרומה שלי היא גדולה ואני מרגישה נתרמת מהם חזרה.

חווית חקר והתנסות בתחומי הרפואה ע”י עבודה עם סימולטורים דמויי אדם, וציוד רפואי משוכלל המדמים מצבי חירום רפואיים בתיווך אנשי מקצוע ומדריכים מנוסים. נועה חייק תלמידת כיתה ט:”אנחנו יוצאות לטכנודע אחת לשבוע במסגרת תכנית השבילים, הלמידה מאוד כיפית, חוויתית, אנחנו מתנסות בדברים חדשים, ולומדות דברים שמעשירים את הידע המדעי שלנו”


תכניות “אקוסיסטם” מבקשות לפרוץ את גבולות בית הספר ולייצר את מערכות הקשרים לעולם האמיתי לדוגמא- תעשייה, הייטק, רפואה
ואקדמיה, לחבר ולשתף פעולה בין גורמים שונים מסקטורים ועולמות שונים ולמצוא פתרונות חדשים יש מאין. בתכנית הבנות פוגשות בעלי מקצוע מעולמות תוכן מגוונים ויוצאות לפעול בתחומים שונים בקהילה תוך בניית יחסי גומלין כלומדות מן הקהילה וכפועלות למען הקהילה. ליאל איזילוב תלמידת כיתה ח’: “הלמידה בשבילי מאוד משמעותית, ערכית ורגשית. בקבוצה יש דו שיח, עיבוד, מעורבת חברתית, ערך ודרך חיים. אנחנו שומעות שיחות מגוונות ומעצימות עם אנשים מעוררי השראה המקנות לנו מוטיבציה להמשך חיינו, ביטוי אישי, מימוש עצמי וגילוי מנהיגות ויוזמות חברתיות.”

מוקד הכוונה לבוגרות האולפנית המעניק ידע וליווי מקצועי במגוון נושאים: ייעוץ פיננסי, הכוון אקדמאי, שאלות באמונה והכנה לחיי זוגיות וחתונה. מעיין כהן רכזת בוגרות: “הקשר עם האולפנית לא מסתיים בסוף י”ב אלא מהווה מסגרת המשך בעבור תלמידותנו. המוקד הוא ביטוי לכך שדלתה של האולפנית תמיד פתוחה ושיש להן למי לפנות וממי לבקש עזרה ועצה בנושאים רלוונטיים לחייהן העצמאיים. החזון הוא שכל בוגרת תרגיש שיש לה מענה וכתובת, הדרכה והכוונה לקראת מגוון האפשרויות שפתוחות ומחכות לה”.

מסע הכרות עם הגוונים השונים בחברה הישראלית ועמידה על ערך השונות והצורך באחדות. במסגרת המסע פוגשות התלמידות אנשים ומקומות מגוונים ונחשפות לסוגיות מעוררות מחלוקת בחברה הישראלית כגון: שמאל-ימין, חרדים-חילונים, פריפריה- מרכז, עולים-ותיקים. מטרת המסע לפתח בקרב התלמידות ערנות סביבתית למציאויות חיים שונות, יכולת לגבש דרך בעולם מרובה דעות ולהכיל מורכבות.
ליאן דניאל בוגרת האולפנית : ” במסע תודעה נחשפתי למגוון דעות בנושאים שמעסיקים אותי בחיי היום-יום. החשיפה למגוון הכירה לי עולם שלם וגרמה לי לגבש דעה משלי ביחס לסוגיות השונות שעסקנו בהן במסע”.

מכינה לתלמידות י”ב שמטרתה להכין את התלמידות לקראת היציאה לחיים ולהפוך את המעבר ממסגרת האולפנית למסגרות ההמשך לשקוף, בהיר וטוב. תכנית המכינה כוללת מפגשים, סדנאות והרצאות להעצמה רגשית ורכישת ידע וכלים במגוון נושאים משמעותיים לשלב בו נמצאות התלמידות: פיתוח חוסן רגשי, קבלת החלטות, הכנה לשירות משמעותי, בניית זוגיות, ניהול פיננסי, הכוון אקדמאי ועוד.
ליאת פטיחובסקי כיתה יב – “בכל שבוע במכינת שקוף אנו פוגשות אנשים מתחומים שונים, לומדות המון על החיים לקראת השירות, במהלך השירות ולאחריו. באופן אישי התכנית חשפה אותי לעולם המכינות והמדרשות ובזכות המידע והידע אני יוצאת לדרכי החדשה במכינת צה”לי “.
בשיעורי מתמטיקה שימושית אנחנו מפשטים תיאוריות מתמטיות סבוכות ולומדים היכן הן פוגשות אותנו בחיי היומיום.
ספיר חגאג’ מכיתה ח’ :”מתמטיקה שימושית היא שיעור מעניין ומעשיר את הדעת, זה שיעור שבאמת מקשר את המתמטיקה לחיים שלנו.

החזון שלנו לפתח תכנית צמיחה אישית לכל באי בית החינוך -מורים ותלמידות. תכנית צמיחה אישית היא הזדמנות להעמיק את ההכרות עם העולם הפנימי ולעמוד על נקודות החוזק והיכולות האישיות. ליווי המשתתפות בתכנית כולל מיקוד בשכלול המיומנויות הרגשיות והחברתיות ומחזק את תחושת הביטחון והמסוגלות האישית. מיכל יפת, מובילת התכנית באולפנית: “תהליך התצא”מ באולפנית הולך ומתפתח, התחלנו עם צוות המחנכות, התרחבנו עם כלל המורים ובע”ה בשנה הבאה נעלה קומה ונצרף לתהליך את התלמידות. החוויה מהתהליך עם המחנכות היתה מעוררת השראה ,משמעותית ובעלת השפעה על מעגלים שונים. כולי תקווה שנרחיב את המעגלים כדי שתכנית זו תגיע לכל תלמידה ותלמידה”.

קורס לתלמידות חט”ב במסגרתו לומדות התלמידות את הבסיס של תקשורת, מחשבים ואינטרנט.
הקורס מעניק לתלמידות ידע בתכנון, עיצוב ויצירת אתרים בעזרת קוד בשפות HTML ו-CSS.
מלמד חשיבה לוגית ובניית פונקציות וחישובים מסובכים בשפת JavaScript, וחושף את התלמידות לסיפורי הצלחה של נשים בתחום המחשבים. מטרת הקורס לעזור לתלמידות להשתלב במגמת מדעי המחשב ובתחומים דומים בעתיד.
אליאן בארס תלמידת כיתה ח:” מדעי המחשב הוא קורס שמעשיר את ידיעותיי בתחום המחשבים, אני לומדת דברים חדשים שלא ידעתי. אני מרגישה שהוא יסייע לי בעתיד להגשים את חלומי ולעבוד בהייטק.”

חבורות מו”פ של מורים, לפיתוח מסעות למידה. מטרת המסעות לשלב בין פעילות החינוך החברתי לפדגוגיה, כך שהפעילות החברתית החוויתית, הופכת לתוצר של מסע למידה, המשלב מיומנויות קוגניטיביות לצד מיומנויות חברתיות ורגשיות.
מירב אסייג:” במסגרת השתלמות כלים שלובים, נחשפתי ללמידה המשלבת בין מספר תחומי דעת, וממוקדת בלמידה המבוססת על מיומנויות. הלמידה באופן הזה מגבירה אצלי את המוטיבציה להתחדש וליצור בסופה תוצרים משמעותיים וחדשניים בעבור התלמידות. ומאפשרת לי כמורה שלימדה עד לא מזמן בשיטה המסורתית “לצאת מהקופסא”.

תכנית העשרה באנגלית המדמה את התנהלות האו”ם. במסגרת התכנית מתנסות התלמידות בהחלטות חשובות הנוגעות בבעיות
העולם, דיפלומטיה, מנהיגות וכושר דיבור ושכנוע בשפה האנגלית.
המורה נועה ישורון מובילת התכנית באולפנית: “אני רואה איך התלמידות מקבלות ביטחון בדיבור באנגלית וברצון להשפיע ולשנות.
הן לומדות על הארץ )מדינה( אותה הן מייצגות ונוכחות לדעת עוד ועוד פרטים על מדינות אחרות בעולם.

מופע שנתי יוצא דופן על פי ערך נבחר המופק ע”י תלמידות האולפנית כך שלכל תלמידה תפקיד התואם את כישוריה: משחק, ריקוד, שירה והפקה. המחזמר עולה בהיכל התרבות העירוני ומגיעות אליו נשים ונערות מכל האזור.
ליטל בן שטרית תלמידת כיתה י:” בכל שנה מחדש אני מחכה ומצפה למחזמר. בכל שנה אני מגלה את עצמי מחדש, המחזמר הוא אחד
הדברים שעזר להעלאת הביטחון העצמי שלי ועמידה מול קהל”.


כחלק מההכנה של כתה י’ לקבלת תעודת הזהות יוצאות התלמידות למסע זהות חוויתי ומשמעותי של האולפנית. במסגרת המסע פוגשות התלמידות דמויות מעוררות השראה בחברה הישראלית, חברי כנסת, פעילים חברתיים.
מבקרות באתרים ומוסדות משמעותיים במדינה ושותפות ליחידות הדרכה ומעגלי שיח העוסקים בבירור הזהות האישית והלאומית.
מיכל דניאל תלמידת כיתה יא: “בשנה שעברה יצאתי למסע זהות, המסע היה משמעותי עבורי. הוא עזר לי ללמוד יותר על עצמי ולהבין מהי הזהות שלי”.


חוגי בחירה שבועיים להעשרה והתפתחות אישית במגוון תחומים: פיתוח קול, אומנות, הגנה עצמית, כדורסל ומדעי המחשב.
נויה אחיאל תלמידת כיתה ח:” החוג לפיתוח קול העלה לי את הביטחון העצמי, אני עומדת ושרה מול קהל. מרגישה שמאמינים בי וביכולת שלי, ונותנים לי במה להצליח במה שאני טובה.”

תכנית לתלמידות כיתה י’ במסגרתה נחשפות התלמידות לידע ומידע בנוגע להשכלה גבוהה. התכנית מגבירה את המודעות לחשיבותה של ההשכלה הגבוהה בהתחשב במגמות בעולם התעסוקה.
מירב אסייג מחנכת הכתה: “בסיום המפגשים משתפות התלמידות בשאיפות וברצונות שלהן לגבי האקדמיה, ניכר כי המוטיבציה ללמידה
באקדמיה עולה אצלן, ורובן הגדול כבר משתף בחלומות לעתיד”


תלמידות כתה ח’ שותפות בפרויקט רשתי אשר שם לו למטרה לקדם את מעמדה של האשה בעולם ההייטק. במסגרת השיעורים מתחלקות התלמידות לקבוצות ומפתחות רעיון לאפליקציה מקורית ומעניינת העונה על בעיות קיימות בסביבת האולפנית או בקהילה בה הן נמצאות. בתהליך הלמידה לומדות התלמידות על אפיון אפליקציה ומתנסות בקריאת תכנים פרזנטציה באנגלית.
ספיר חג’אג’ תלמידת כיתה ח:”פרוייקט אמזון פותח בפנינו אפשרויות להכיר ולהתנסות בתחומים שאף פעם לא התנסינו בהם קודם וחושף אותנו למגוון מקצועות שאולי נרצה לעסוק בהם בעתיד.


תכנית ללמידה מבוססת תוצר בתחום ההיסטוריה במסגרתה התלמידות מתנסות במגוון מיומנויות של חקר, שואלות שאלות, מחפשות מידע, לומדות באופן אקטיבי ועצמאי, ולומדות כיצד ליצור תוצר המשקף את תהליך הלמידה הקבוצתי שעברו.
המורה עטרה מובילת התכנית: “משמח לראות את התלמידות לומדות בצורה רצינית מאוד! מקבלות ביטחון ויוצאות לעצמאות
בלמידה. התוצרים שלהן מבטאים יצירתיות רבה. הן לומדות מגוון כלים טכנולוגיים על מנת ליישם את הנלמד, והשיעור שוקק חיים”.

 בואי להאיר בך עולם חדש!   צוות האולפנית


הרשמה ליום ראיונות

שיתקיים באולפנית, רח’ עליזה יאנסן פינת מנחם ציוני, אור עקיבא
ביום שישי י”א סיון (10.6)  12:00-9:00

 


    • להרשמה